کابل شارژ

مهمترین نکات افزایش عمر باطری

نکات مهم افزایش طول عمر باطری

جهت افزایش عمر باتری موبایل داشتن اطلاعات درمورد نحوه شارژ کردن باتری گوشی های موبایل و نکاتی که باید در حین انجام این کار در نظر گرفته شوند می‌توانند مستقیما بر روی عمر باتری گوشی تاثیرگذار باشند. احتمالا در رابطه با این موضوع سوالات زیادی در ذهن شما هم به وجود آمده است. ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به مهمترین سوالات مرتبط با شارژ باتری گوشی های موبایل پاسخ دهیم. بنابراین با داتیس مارت ( مرکز خرید عمده لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر ) همراه باشید.

سوالات متداول افزایش عمر باتری موبایل: مقدمه

باتری هایی که در گوشی ها هوشمند امروز شاهد بکارگیری آن ها هستیم از نوع لیتیوم یونی و قابل شارژ هستند. یعنی امکان اتصال کابل شارژر به این باتری ها و شارژ مجدد آن ها وجود دارد. باتری های لیتیوم یونی رفتارهای بسیار خاصی دارند و مراقبت از آن ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر از باتری گوشی های هوشمند به خوبی مراقبت نشود و استفاده درستی از آن ها به عمل نیاید، عمر باتری کاهش پیدا می‌کند و ممکن است خیلی زود مشکلاتی مثل زود خالی شدن شارژ باتری در گوشی اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از بروز این مشکل و مراقبت هر چه بهتر از باتری گوشی ها نکاتی وجود دارد که باید به آن ها توجه شود. در این بین مطمئنا سوالات زیادی هم در ذهن خیلی از افراد به وجود می‌آید. ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به مهم ترین سوالات و نکاتی اشاره داشته باشیم که باید در مورد شارژ باتری گوشی های موبایل بدانید. با توجه به این موارد می‌توانید توان شارژدهی و عمر باتری موبایل خودتان را ب حداکثر مقدار ممکن برسانید. با داتیس مارت همراه باشید.

چه زمانی برای شارژ باتری گوشی موبایل مناسب است؟

نکات افزایش عمر باتری موبایل

اگر می‌خواهید به افزایش طول عمر باتری گوشی خود کمک کنید بهتر است به زمان شارژ آن دقت کنید. توصیه ما این است که همیشه مقدار شارژ باتری گوشی خود را مابین 50 الی 90 درصد نگه دارید. به عنوان مثال اگر شارژ باتری موبایلتان به 60 درصد رسید، برای چند دقیقه آن را به شارژ بزنید تا 90 درصد شارژ شود و سپس آن را از شارژر جدا کنید یا اگر شارژ باتری موبایلتان به 30 یا 40 درصد رسید آن را به شارژ بزنید و منتظر باشید تا 50 یا 60 درصد شارژ شود و سپس گوشی را از شارژر جدا کنید و بعد از چند ساعت دوباره آن را به شارژ بزنید تا 90 درصد شارژ شود. وقتی سعی کنید مقدار شارژ باتری گوشی خود را مابین 50 الی 90 درصد نگه دارید، همیشه گوشی برای مدت زمان کوتاه ترین به شارژ زده می‌شود و بدین ترتیب گرمای تولیدی در باتری در حین شارژ به حداقل مقدار ممکن می‌رسد. از آنجایی که گرما دشمن اصلی باتری های لیتیوم یونی است و به شدت در کاهش عمر باتری های لیتیوم یونی موثر خواهد بود، بدین ترتیب عمر باتری موبایلتان به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد.

آیا باتری گوشی حتما باید تا 100 درصد شارژ شود؟

به هیچ وجه! خیلی از افراد تصور دارند که حتما باید زمانی که گوشی را به شارژ می‌زنند منتظر بمانند تا باتری دستگاه 100 درصد شارژ (فول شارژ) شود، در حال که اصلا لزومی مبنی بر انجام این کار وجود ندارد. زمانی که شما برای فول شارژ شدن باتری موبایلتان منتظر می‌مانید، طبیعتا زمان بیشتری صرف شارژ شدن باتری خواهد شد. در این بازه زمانی اتصال مابین شارژر و موبایل برقرار است و انتقال انرژی که در حال صورت گرفتن است منجر به تولید گرما می‌شود. هرچقدر مدت زمان بیشتری برای شارژ شدن باتری منتظر بمانید، گرمای وارد بر باتری بیشتر می‌شود و باتری آسیب بیشتری می‌بیند و طول عمر باتری موبایل شما کاهش می یابد. پس فول شارژ کردن باتری گوشی و منتظر ماندن برای 100 درصد شارژ شدن آن اصلا الزامی نیست و در خیلی از مواقع می‌تواند منجر به کاهش عمر مفید باتری های لیتیوم یونی گوشی شود.

آیا 8 ساعت شارژ باتری قبل از اولین استفاده برای افزایش عمر باتری موبایل الزامی است؟

خیر! باتری های امروزی که در گوشی ها و تبلت ها از آن ها استفاده می‌شود هیچ نیازی به 8 ساعت شارژ اولیه ندارند. باتری های جدید از نوع لیتیوم یونی هستند و لزومی مبنی بر فول شارژ شده قبل از اولین استفاده نخواهند داشت. باتری هایی که در قدیم باید حتما قبل از استفاده فول شارژ می‌شدند از نوع نیکل کادمیم بودند. بنابراین شما به هیچ عنوان پس از خرید یک گوشی یا تبلت جدید ملزم نیستید که آن را 8 ساعت به شارژ بزنید و بعد از اینکه باتری دستگاه فول شارژ شد از آن استفاده کنید. این یک باور غلط است که متاسفانه هنوز هم خیلی از فروشندگان موبایل آن را به خریداران گوشی توصیه می‌کنند!

آیا شارژ باتری در طول شب به آن آسیب می‌رساند؟

از نظر فنی شارژ باتری گوشی در طول شب نباید آسیبی به باتری آن برساند اما در عمل اینطور نیست و متاسفانه دیده شده که انجام این کار منجر به افت عمر مفید باتری های لیتیوم یونی می‌شود. اما دلیل این مسئله چیست؟ طراحی گوشی های هوشمند و شارژرهای آن ها به گونه‌ای است که به محض فول شارژ شدن باتری انتقال انرژی از شارژر به گوشی متوقف می‌شود. بنابراین این موضوع از نظر فنی منجر به جلوگیری از بروز پدیده اورشارژ می‌شود و نمی‌گذارد که به باتری موبایل آسیبی وارد شود. اما از سمت دیگر وقتی در طول شب گوشی به شارژر متصل باشد، دائما تحت استرس قرار می‌گیرد و گرمای زیادی در آن تولید می‌شود.

تصور کنید باتری گوشی 100 درصد شارژ شده و انتقال شارژ متوقف می‌گردد. بعد از چند دقیقه دوباره شارژ باتری گوشی به 99 درصد می‌رسد و انتقال شارژ از شارژر به باتری گوشی انجام می‌شود. باز هم وقتی شارژ باتری 100 درصد شد انتقال شارژ متوقف خواهد شد و این پروسه چندین و چند بار در طول شب تکرار می‌شود! این امر از یک سمت منجر به ایجاد استرس بیشتر بر روی باتری موبایل شده و از سمت دیگر میزان گرمای تولیدی باتری را افزایش می‌دهد. بنابراین اگرچه از نظر فنی اتصال شارژر به موبایل و شارژ باتری موبایل در طول شب شکلی برای دستگاه به وجود نمی‌آورد اما بهتر است از انجام این کار اجتناب کنید چون منجر به کاهش عمر مفید باتری گوشی می‌شود.

آیا استفاده از پاوربانک یا شارژر فندکی به باتری گوشی آسیب می‌زند؟

powerbank charger datismart.ir e1666249444982استفاده از پاوربانک یا شارژر فندکی همیشه و به طور قطع به باتری گوشی آسیب نمی‌رساند اما اگر کیفیت پاوربانک و شارژر فندکی که از آن استفاده می‌کنید مطلوب نباشد، مطمئنا آسیب جدی به باتری گوشی وارد می‌شود و افت عمر باتری پدیدار خواهد شد. اگر قصد خرید یک شارژر فندکی خوب را دارید توصیه می‌کنیم از مقاله “چگونه یک شارژر فندکی خوب انتخاب کنیم؟” کمک بگیرید و به نکاتی که در این مقاله اشاره شده‌اند دقت نمایید تا شارژر فندکی شما با بهترین کیفیت باتری گوشی را شارژ کند و به آن آسیب نرساند. اگر شدت جریان و ولتاژ خروجی شارژر فندکی یا پاور بانکی که از آن استفاده می‌کنید با گوشی شما سازگار نباشد و با آداپتور شارژ اصلی آن تفاوت داشته باشد، باتری گوشی به درستی شارژ نمی‌شود و ممکن است در دراز مدت آسیب هایی به آن وارد گردد.

برخی از شارژر های فندکی یا حتی پاور بانک ها از قابلیت هایی مثل سیستم ضد اورشارژ، ضد اورولتاژ و حتی شارژ هوشمند بهره می‌برند که به موجب آن ها از اورشارژ و اورولتاژ باتری گوشی جلوگیری به عمل می‌آید و همچنین شدت جریان خروجی پاوربانک یا شارژر فندکی با توجه به نیاز گوشی تنظیم می‌شود. پس در یک کلام باید گفت که اگر از شارژر های فندکی یا پاور بانک های با کیفیت برای شارژ باتری گوشی موبایلتان استفاده کنید، آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌شود و طول عمر باتری گوشی شما بیشتر می شود. اما شارژرها و پاور بانک های معمولی می‌توانند به باتری گوش شما آسیب بزنند. پس برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری موبایلتان حتما از پاور بانک و شارژرهای فندکی با کیفیت استفاده کنید.

نکته: حتما در استفاده پاوربانک به سازگاری آن از لحاظ توان باتری( وات نهایی پاوربانک) با گوشی خود اطمینان داشته باشید.

نمونه ای از پاوربانک ها را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

آیا استفاده از شارژر دیگر گوشی ها عمر باتری موبایل را کاهش می دهد؟

شارژ کردن باتری یک گوشی با شارژر گوشی دیگر امکانپذیر است اما توصیه می‌کنیم برای اینکه از افت عمر مفید باتری جلوگیری شود تا حد امکان از شارژر دیگر موبایل ها برای شارژ باتری گوشی خود استفاده نکنید. شارژر هر گوشی شدت جریان و ولتاژ خروجی مخصوص خودش را دارد. زمانی که از یک شارژ دیگر استفاده کنید، ممکن است شدت جریان و ولتاژ خروجی آن نسبت به شارژر فابریک و اصلی موبایلتان متفاوت باشد. در این شرایط اگر شدت جریان شارژر کمتر از شدت جریان شارژ اصلی باشد، گوشی باید برای شارژ شدن بیشتر به شارژر متصل باشد و طبیعتا برای مدت زمان بیشتری هم تحت استرس و گرما قرار خواهد گرفت. از سمت دیگر از شدت جریان خروجی شارژر بیشتر از شدت جریان خروجی شارژر فابریک موبایلتان باشد، باتری گوشی زودتر شارژ می‌شود اما استرسی که در باتری به وجود می‌آید تقویت شده و احتمال داغ شدن گوشی چند برابر خواهد شد. بنابراین در هر دو حالت باتری گوشی تحت فشار قرار می‌گیرد و ممکن است به آن آسیب وارد شود.  به همین دلیل توصیه می‌کنیم همیشه برای شارژ باتری گوشی موبایل خودتان از شارژر اختصاصی خود دستگاه استفاده کنید.

آیا استفاده از گوشی در حین شارژ اشکالی دارد؟

اکیدا توصیه می‌کنیم زمانی که گوشی شما به شارژر متصل شده از آن استفاده نکنید! انجام این کار یکی از اصلی ترین مسائلی است که منجر به کاهش عمر مفید باتری و صدمه دیدن آن می‌شود. زمانی که گوشی شما به شارژ زده شده و همزمان از آن استفاده می‌کنید، سرعت شارژ شدن باتری علیرغم انرژی زیادی که به سمت آن ساطع می‌شود کند خواهد بود. چون در این شرایط از یک سمت باتری در حال شارژ است و از سمت دیگر در حال تامین انرژی مورد نیاز برای انجام کارهایی خواهد بود که شما انجام می‌دهید. بدین ترتیب گوشی و باتری آن به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند و گرمای تولید شده در گوشی چند برابر می‌شود چون هم شارژ باتری گرمازاست و هم استفاده شما از دستگاه منجر به تولید گرما در قطعاتی مثل ال سی دی، پردازنده و غیره می‌شود. این گرما در مدت زمان طولانی می‌توانید آسیب حدی به باتری وارد کند و استرس بسیار بالایی را به آن منعکس نماید. بنابراین اگر می‌خواهید به باتری لیتیوم یونی گوشی شما آسیبی وارد نشود، اکیدا توصیه داریم که در حین شارژ باتری دستگاه از آن استفاده نکنید.

آیا تکنولوژی شارژ سریع مثل Quick Charge 3.0 به باتری موبایل آسیب می‌زنند؟

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله  تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل را بشناسید! به طور جامع در رابطه با تکنولوژی شارژ سریع باتری گوشی های موبایل صحبت کردیم. تکنولوژی شارژ سریع در واقع فناوری است که به موجب آن شارژ باتری گوشی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. این تکنولوژی ها از نظر فنی و مستقیما هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌کنند اما گرمایی که در حین استفاده از آن ها تولید می‌شود می‌تواند روی عمر مفید باتری گوشی تاثیرگذار باشد. شدت گرمایی که در حالت شارژ باتری موبایل با تکیه بر قابلیت شارژ سریع تولید می‌شود چند برابر حالت عادی شارژ باتری است و این گرما به مرور منجر به کاهش عمر مفید باتری می‌شود. البته سرعت شارژ خوبی که در حین استفاده از تکنولوژی های مذکور ارائه می‌شود واقعا ارزش دارد که مقدار کمی از عمر باتری گوشی موبایلتان را قربانی کنید! اگر بتوانید در حین شارژ کردن باتری گوشی خود با تکیه بر قابلیت شارژ سریع، دستگاه را خنک نگه دارید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا می‌کنید.

آیا شارژ باتری گوشی موبایل در حالت خاموش نتیجه بهتری دارد؟

برخی از افراد بر این باورند که اگر گوشی موبایل خودشان را در حالت خاموش به شارژ بزنند، باتری آن بهتر شارژ می‌شود! اما آیا این ادعا صحت دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که این ادعا تا حدی درست است! زمانی که شما در حالت خاموش گوشی خود را به شارژ می‌زنید استرس های وارد بر باتری را به حداقل می‌رسانید. در این شرایط باتری گوشی نباید برای رم، پردازنده و دیگر قطعات گوشی شما انرژی منتقل کند و در نتیجه با خیال راحت و بدون استرس شارژ می‌شود. طبیعتا در این شرایط سرعت شارژ شدن باتری موبایل هم افزایش پیدا می‌کند چون باتری فقط در حال شارژ است و انرژی آن مصرف نمی‌شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که اگر باتری گوشی موبایل در حالت خاموش به شارژ زده شود، نتیجه شارژ بهتری دریافت خواهید کرد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مهمترین سوالات و نکات مرتبط با شارژ باتری گوشی های موبایل اشاره کردیم. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید عمر باتری لیتیوم یونی گوشی های موبایل را افزایش دهید. متاسفانه ماهیت باتری های لیتیوم یونی به گونه‌ای است که به مرور با افت کیفیت شارژدهی و ظرفیت مواجه می‌شوند و بعد از چند سال باید تعویض شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *