آیا برای شارژ سریع به کابل یو اس بی جدید نیاز هست؟

آیا برای شارژ سریع به کابل یو اس بی جدید نیاز هست؟
آیا برای شارژ سریع حتما باید کابل یو اس بی جدید داشته باشم؟ شارژ سریع زمان خاموشی موبایل شما را

آیا برای شارژ سریع حتما باید کابل یو اس بی جدید داشته باشم؟ شارژ سریع زمان خاموشی موبایل شما را به حداقل می رساند. اما در شارژ سریع استانداردهای مختلفی وجود دارد. حال اگر شما موبایل یا آداپتور شارژر جدید بخرید آیا به کابل شارژر جدید هم نیاز دارید؟ (شارژر تایپ سی)

خُب جواب به این سوال به پارامترهای متعددی بستگی دارد. تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

  • آیا کابل شارژر شما سازگاری کامل دارد؟

تقریبا به اندازه استانداردهای شارژ سریع USB، انواع کابل شارژ وجود دارد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد لازم نیست نگران این مورد باشید که آیا نوع کابل موبایل را اشتباه انتخاب کرده اید یا خیر؟

چرا؟ به این دلیل که قرار است اکثر کابل موبایل ها تا حد امکان استاندارد باشند. این بدان معنا است که تا زمانی که کابل به درستی به پورت شارژر وصل شود و خراب نشود کار می کند.

با این حال بین اینکه آیا کابل اصلا کار می کند و یا خیر و یا اینکه چقدر خوب کار می کند تفاوت وجود دارد. برای توضیح بیشتر بهتر است به استانداردهای USB و سرعت شارژ آنها نگاهی بیندازیم.

مقاله پیشنهادی:
سه روش تعمیر کابل شارژرهای معیوب
  • USB و سرعت انتقال

احتمالا نام USB2.0 و USB-C و سایر استانداردها را شنیده باشید. در حالی که تنها چیزی که واقعا باید بدانید نوع کانکتور آنها است و اینکه استانداردهای مختلف می توانند سرعت های متفاوتی داشته باشند.

USB typeA اولین کانکتوری است که به دلیل فراگیر بودن به ذهن شما خطور می کند. تایپ A یکی از سازگارترین پورت ها است که می تواند استاندارد USB1.0 را تا USB3.2  را پشتیبانی کند.

پشتیبانی از سرعت های متعدد در USB نوع A می تواند کمی گیج کننده باشد، ولی راحت ترین راه برای تشخیص به روزترین پورت رنگ آن است.رنگ آبی به معنای سرعت USB3.0 می باشد.

کانکتور USB Type C به صورت مشابه قابل استفاده در همه جا است. و طراحی بسیار بسیار ساده تر از نسل قبلی خود است. یکی از مهمترین ویژگی تایپ سی این است که عملکرد آن به صورت دو طرفه است و نباید نگران این باشید که آیا اتصال درست برقرار شده است یا نه؟

USB-C سرعت بیشتری را به ارمغان می آورد. به لطف استاندارد جدید USBPD یا USB Power Delivery هم سرعت انتقال داده و هم سرعت شارژ سریع تری نسبت به دیگر مدل ها تحویل داده است.

  • USBPD

کانکتورها و کابل های USB-C تقریبا مترادف با شارژ سریع هستند. شما می توانید همراه با پورت USB-C مشخصات USB-PD را معرفی کنید. USBPD به معنای سرعت شارژ بالاتر است. این بدان مفهوم است که با ورود نسل جدیدی از کابل های USB سرعت به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. حال یک مشکل اساسی وجود دارد و آن اینست که به وسیله کابل های USBPD و یا کانکتورهای USB-C چقدر انرژی تحویل داده می شود.

تکنولوژی پی دی

خروجی USB-PD می تواند در حالت استاندارد حداکثر توان 100 وات را تحویل دهد. ولی این بدان معنا نیست که شما همیشه نیاز به درافت توان 100 واتی از تایپ سی دارید. به عنوان مثال کابل هایی که در بسته بندی موبایل ها وجود دارند اکثرا موبایل ها را بیشتر از توان اورجینال شارژ نمی کنند.

اگر موبایل شما با یک کابل شارژری خوب شارژ شود و با همان کابل شارژر دستگاه دیگری را شارژ کنید ممکن است سرعت شارژر شما را محدود کند یا با سرعت کمتری شارژ کند.

آیا همه کابل شارژرها با هم برابرند؟

قبلا هم گفتیم که چندین استاندارد برای شارژ سریع وجود دارد. USB-PD و Quick Charge Qualcomm دو استاندارد رایج در شارژ سریع هستند ولی فقط دو استاندارد به تنهایی وجود ندارد.

برای اینکه شما شارژر سریع را به صورت واقعی داشته باشید باید دستگاه های که شارژ می کنید و هم خود شارژر از یک استاندارد واحد پشتیبانی کند. تا زمانی که شارژر و موبایل داشته باشید بدون در نظر گرفتن کابل، شارژر سریع به وجود نمی آید.

هر مدل کابل که شما داشته باشید از یک استاندارد مشخصی پیروی می کند. این در حالی است که تولیدکنندگان کابل شارژ در مورد نحوه اجرای استانداردها آزادی عمل دارند و این یعنی همه کابل ها عملکرد یکسانی ندارند.

هر کابلی که با استانداردهامناسب مطابقت داشته باشد به نوعی می تواند شارژ سریع را به شما ارائه دهد ولی همانطور که گفتیم استاندارد همه کابل ها یکسان نیست. برخی کابل های خاص می توانند سرعت شارژ بالاتری را ارائه دهند.

اولین موردی که قبل از خرید کابل باید بررسی کنید، مطابقت داشتن با نوع شارژر شما است. در صورتی که شارژر شما همراه دستگاه موبایل شما باشد این تطابق آسان است. درغیر این صورت حتما باید با مشخصات فنی که سازنده اعلام کرده مطابقت داشته باشد.

در صورت عدم تطابق کابل شارژر  برای انتقال شارژر سریع، شما نیاز به تهیه و خرید کابل شارژ جدید دارید. زمانی که یک کابل را برای استفاده انتخاب می کنید مطمئن شوید که از استاندارد Power Delivery پشتیبانی می کند و دستگاه موبایل شما با همان سرعت استاندارد شارژ می شود.

همچنین توجه داشته باشید که در شارژ دیگر لوازم جانبی موبایل مانند هدفون بلوتوث، اسپیکر بلوتوث و همچنین هندزفری بلوتوثی شما نیاز به سرعت شارژ بالا یا استفاده از تکنولوژی USBPD ندارید. به این دلیل که حجم باتری این وسایل پایین است و عملا نیاز به سرعت شارژ بالا ندارند.

در زیر لیستی از بهترین شارژرهایی که از خروجی PD پشتیبانی می کنند را برای انتخاب و خرید آسان شما آورده ایم.

در صورتی که شما تجربه ای در استفاده از کابل شارژر نامناسب داشته اید حتما تجربه خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد