ترفندهای اندروید, گوشی موبایل, مجله-تکنولوژی

آموزش فلش گوشی سامسونگ با Odin (اودین)

اگر بنا به هر دلیل قصد دارید گوشی سامسونگ خود را با استفاده از نرم افزار اودین (Odin) فلش کنید و در مورد نحوه انجام این کار هیچ اطلاعاتی ندارید، توصیه می‌کنیم این مطلب اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله می‌خواهیم نحوه فلش گوشی سامسونگ با Odin (ادین) را به شما عزیزان آموزش دهیم. بنابراین با داتیس مارت همراه باشید.

 

منظور از فلش کردن گوشی چیست؟

پیش از اینکه به آموزش فلش گوشی سامسونگ با Odin (ادین) بپردازیم بهتر است مفهوم فلش کردن گوشی های اندرویدی را برایتان شرح دهیم. فلش کردن گوشی های اندرویدی به معنای نصب یک نسخه جدید رام (ROM) بر روی آن هاست. یعنی در این پروسه رابط نرم افزاری گوشی و اطلاعات مربوط به آن حذف و یک رابط جدید که اصطلاحا به آن رام (ROM) گفته می‌شود بر روی دستگاه نصب و راه‌اندازی خواهد شد. پس با توجه به این تعریف با مفهوم رام هم آشنا شدید. رام در واقع رابطی است که به کاربر اجازه می‌دهد به طور مستقیم از بستر سخت افزاری گوشی و پتانسیل های آن استفاده کند. به عنوان مثال اپلیکیشن دوربینی که به طور پیش فرض روی گوشی اندرویدی شما نصب شده، مربوط به بخشی از رام رسمی گوشی می‌شود که به واسطه یک آیکون نرم افزاری در رابط دستگاه امکان استفاده از لنز دوربین آن را برایتان مقدور می‌کند.

پس زمانی که از فلش کردن رام بر روی گوشی صحبت می‌کنیم، منظور نصب نسخه جدیدی از رابط نرم افزاری (یا همان رام) در گوشی است. سیستم عامل اندروید به دلیل اینکه به صورت متن باز (Open Source) طراحی شده به کاربران اجازه می‌دهد تا رام های مختلفی را روی گوشی یا تبلت خود فلش کنند. سعی می‌کنیم در آینده و مقاله‌ای مجزا به طور جامع‌تر در رابطه با انواع رام ها (به ویژه کاستوم رام ها) و نحوه نصب آن ها در گوشی های اندرویدی بیشتر صحبت کنیم، اما در این مطلب می‌خواهیم بر روی  فلش گوشی سامسونگ با Odin تمرکز داشته باشیم. در این پروسه یکی از رام های رسمی که توسط شرکت سامسونگ منتشر و تایید شده را مستقیما و با استفاده از نرم افزاری که اودین (Odin) نامیده می‌شود روی گوشی فلش خواهیم کرد. طبیعتا برای انجام این کار به یک کامپیوتر یا لپ تاپ و یک کابل موبایل واسط نیاز خواهید داشت.

نکته: با فلش کردن گوشی از طریق نرم افزار اودین تمام اطلاعات دستگاه حذف می‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما قبل از انجام این کار یک بکاپ از محتوای گوشی تهیه کنید. تهیه فایل بکاپ به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز هر مشکل بتوانید با ریستور آن گوشی را به حالت پیشین بازگردانید.

آموزش فلش گوشی سامسونگ با Odin (ادین)

همانطور که پیش از این هم گفتیم برای فلش کردن گوشی های سامسونگ با استفاده از نرم افزار اودین به یک کامپیوتر یا لپ تاپ واسط نیاز دارید. برای دانلود جدیدترین نسخه این برنامه بر روی این قسمت کلیک کنید و از لیست پایین صفحه آخرین نسخه آن را دانلود و بر روی کامپیوترتان نصب کنید. نصب این نرم افزار به سادگی انجام می‌شود و نیازی به طی کردن مراحل پیچیده ندارد.

 

 

 

حالا باید درایورهای مناسب گوشی خودتان را روی کامپیوتر نصب کنید. برای انجام این کار بر روی این قسمت کلیک کنید تا به سایت رسمی سامسونگ هدایت شوید درایور مناسب گوشی خودتان را روی سیستم نصب کنید. برای نصب درایور مناسب گوشی می‌توانید در گوگل هم جستجو داشته باشید و فایل مناسب را دانلود و نصب نمایید. دقت داشته باشید که در زمان نصب درایور باید حتما مدل دقیق گوشی خودتان را بدانید و درایور مناسب آن را روی سیستم نصب کنید.

 

بعد از اینکه درایور مناسب و نرم افزار اودین را روی سیستم خود نصب کردید، نوبت به دانلود رامی می‌رسد که می‌خواهید روی گوشی فلش شود. شما می‌توانید هر نسخه از رام های آفیشال یا رسمی سامسونگ که برای گوشی شما منتشر شده را با استفاده از Odin روی دستگاه فلش کنید. برای دستیابی به لیست رام های رسمی گوشی خود  می‌توانید از سایت های شناخته شده‌ای همچون SAMMobile یا Samsung-Updates استفاده کنید. دقت داشته باشید که حتما باید رام مناسب با مدل گوشی خودتان را از این سایت ها دانلود کنید. در صورتی که رام دانلودی شما مناسب با گوشی نباشد پروسه فلش مختلف و ممکن است گوشی شما بریک (Brick) شود. پس در انتخاب و دانلود رام مناسب گوشی خود نهایت دقت را صرف کنید.

 

 

 

بعد از اینکه دانلود رام را انجام دادید فایل فشرده آن را در مسیری از حافظه کامپیوتر که به خاطرتان می‌ماند اکسترکت کنید. در این شرایط فایلی با پسوند md5 خواهید داشت. حالا نوبت به می‌رسد که گوشی سامسونگ خود را در حالت دانلود مد (Download Mode) یا اصطلاحا اودین مد (Odin Mode) قرار دهید. بدین منظور مراحل زیر را طی کنید:

 

  • گوشی را خاموش کنید.
  • دکمه های پاور (Power)، افزایش صدا (Volume Up) و کاهش صدا (Volume Down) را به طور همزمان فشرده و چند ثانیه نگه دارید تا گوشی یک ویبره بخورد. در این لحظه دکمه پاور را رها کنید اما دکمه های افزایش و کاهش صدای گوشی را همچنان نگه دارید. در این حالت پیغامی مشابه با عکس فوق در گوشی نمایان می‌شود.
  • یک مرتبه دکمه افزایش صدا را فشار دهید تا وارد حالت دانلود مد شوید.

 

حالا نرم افزار اودین را در کامپیوتر اجرا کنید و با یک کابل مناسب گوشی را به کامپیوتر وصل نمایید. در این شرایط گوشی به صورت خودکار توسط نرم افزار اودین شناسایی می‌شود. اگر شناسایی گوشی توسط Odin انجام نشد، یک مرتبه این نرم افزار را ببندید و دوباره اجرا کنید. برای تشخیص اینکه آیا گوشی توسط اودین شناسایی شده یا خیر به بخش هایی که در عکس زیر به کادر قرمز رنگ نشان داده‌ایم دقت کنید. اگر این بخش ها در نرم افزار وجود داشتند پس اودین گوشی شما را شناسایی کرده است.

 

حالا در محیط نرم افزار اودین روی گزینه AP کلیک کنید و فایل md5 رامی که دانلود کرده بودید را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه Start کلیک کنید تا پروسه فلش گوشی سامسونگ با Odin آغاز شود. انجام این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد. مادامی که پروسه فلش در حال انجام است به هیچ عنوان نباید ارتباط مابین گوشی و کامپیوتر شما قطع شود، پس مراقب کابل واسط کامپیوتر و گوشی باشید و منتظر بمانید تا پروسه فلش رام با موفقیت به اتمام برسد.

 

بعد از اینکه نصب رام به پایان رسید، گوشی به طور خودکار ریستارت و با رام جدید راه اندازی می‌شود. بنابراین بدین ترتیب نصب یا فلش رام با استفاده از نرم افزار اودین روی هر گوشی برند سامسونگ قابل انجام خواهد بود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش فلش گوشی سامسونگ با Odin پرداختیم. نرم افزار اودین به ساده ترین شکل ممکن امکان نصب رام های رسمی را روی گوشی های سامسونگ فراهم می‌کند. فلش کردن گوشی های سامسونگ در شرایط مختلفی همچون مواقعی که گوشی به شدت کند شده باشد یا زمان هایی که کاربر قصد فروش گوشی خود را دارد رویکردی کاربردی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *