جانبی

نوع درگاه USB چیست؟ صفر تا صد پورت USB

پورت USB

پورت usb چیست؟ صفر تا صد پورت  usb

در اصل usb اندازه ها و شکل های مختلفی دارد که متداول ترین نوع آن USB TYPE A می باشد که در چندین دهه گذشته استفاده گسترده‌ای داشته است و به عنوان USB-A  شناخته می شود.

کانکتور نوع A  برای چه مواردی استفاده می شود.

پورت یو اس بی

پورت USB Type A رایج ترین نوع اتصال USB  است که می توانید پیدا کنید.

 پورت USB Type A را در اکثر رایانه های مدرن، لپ تاپ ها، کنسول بازی و همچنین تلویزیون های هوشمند، اسپیکر های بلوتوثی و سایر دستگاه های امروزی می توان یافت.

 دستگاه های مانند فلش، موس، کیبورد، هارد اکسترنال، وب کم، تلفن های هوشمند و دیگر دستگاه ها اکثراً دارای پورت USB Type A می باشند.

از لحاظ سخت افزاری سوکت USB Type A با همه نسخه های USB1.1، USB1.0  تا USB3.0 و USB3.2 کار می کند.

USB Type A   سازگار با همه نسخه های قدیمی

وقتی در مورد استانداردهای جهانی در USB  صحبت می کنیم باید دو مورد را در نظر بگیریم، اول سخت افزار و شکل فیزیکی و دوم پروتکل و نرم‌افزار مربوطه برای انتقال دیتا  .

پورت USB با نسخه های نرم افزاری USB1.0 در سال ۱۹۹۶ به بازار عرضه شد. بعد از گذشت دو سال یعنی در سال ۱۹۹۸ نسخه USB1.1 رایج شد. ولی یکی از بهترین قابلیت USB این بود که همچنان می توانست با نسخه قدیمی سازگار باشد. به عنوان مثال در صورتی که شما یک فلش با سرعت USB3 داشته باشید می توانید این فلش را با کامپیوتر های قدیمی که از پورت USB2   پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید و تمامی قابلیت های انتقال داده و …  برخوردار باشید.  فقط در نظر داشته باشید که پورت کامپیوتر قدیمی شما دارای نسخه USB2 از نمی تواند از سرعت انتقال دیتا در فلش مانند USB3   پشتیبانی کند و انتقال اطلاعات بر اساس USB2  انجام می شود.

به زبان دیگر از لحاظ سخت افزاری شما می‌توانید پورت usb را با هر نسخه یا ورژن که باشد به هم متصل کنید و از تمامی مزایا از جمله انتقال اطلاعات و  …  استفاده کنید. ولی سرعت انتقال اطلاعات شما بر اساس پایین ترین نسخه تنظیم می شود.

پورت آبی  در usb سریعتر از دیگر مدل ها

پورت آبی یو اس بی

قبل از این توضیح این مورد باید گفت که یک قانون نانوشته وجود دارد که در همه موارد صادق نیست و آن این است که عموما پورت usb که از سرعت USB3.0   پشتیبانی می کند دارای رنگ پورت آبی است ولی در نسخه های USB2.0   یا پایین تر رنگ پورت اغلب مشکی است. باز هم تاکید می شود این قانون در همه موارد درست نیست و همه جا اجرا نمی شود.

آینده از آن USB TYPE-C است

در صورتی که Usb Type A  کانکتوری است که در بیشتر موارد در حال استفاده است، ولی باید گفت که آینده متعلق به پورت تایپ سی است که در حال حاضر در دستگاه های جدید رایج شده است. برخی از دستگاه های جدید شامل هر دو پورت Usb-A و Usb-C هستند تا با همه دستگاه ها سازگار باشند.

البته شما می توانید در دستگاه هایی که از پورت Usb-C بهره نمی برند از طریق یک رابطه USB-C به USB-A بهره ببرید در این حالت می توانید انتقال شارژ و دیتا را توأما داشته باشید.

حسن دیگر Usb C کوچک بودن آن است که نیاز به کانکتور میکرو Usb را برطرف کرده است و در حال حاضر می بینیم که اثر موبایل ها و یا هندزفری های بلوتوث از درگاه usb c برای شارژ کردن استفاده می کنند. پس فراگیر شدن usb  نیاز تکنولوژی را به usb یا microUSB کاهش داده است.

 Usb Type-A توسط USB4 کنار گذاشته می شود.

usb4 thunderbolt4 thumb copy

 حال که در مورد تغییر سخت افزار Usb به Usb-c صحبت کردیم باید بگوییم نسخه جدید USB4  بر روی سخت افزار USB-C عرضه می شود و به طور یقین USB Type-A  توسط این نسخه حذف می شود  .

اما در حالی که شکل سخت افزاری USB  تغییر می کند شما می توانید از پورت با نسخه های قدیمی همچنان استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید یک فلش با پورت USB TYPE A را به پورت تایپ سی با ورژن USB4  متصل کنید و انتقال اطلاعات را انجام دهید، فقط توجه داشته باشید برای اتصال باید حتماً از مبدل تایپ سی به USB   استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *