اخبار تکنولوژی, مجله-تکنولوژی

علت عدم استقبال از شارژرهای بیسیم چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که چرا استقبال خوبی از شارژر های بیسیم به عمل نیامده و این شارژر ها خیلی نتوانسته‌اند از نظر آمار فروش وضعیت خوبی داشته باشند؟ در ادامه این مقاله به دلایل اصلی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند چرا شارژرهای بیسیم مورد استقبال کاربران قرار نگرفته‌اند. با داتیسمارت همراه باشید.

 

آشنایی مختصر با شارژرهای بیسیم

پیش از اینکه در رابطه با دلایل عدم استقبال از شارژرهای بیسیم صحبت کنیم، بهتر است کمی در مورد تکنولوژی شارژ بیسیم یا وایرلس صحبت داشته باشیم. همانطور که از نام این تکنولوژی مشخص است، شارژ بیسیم بستری فراهم می‌کند که کاربر با استفاده از آن بتواند بدون نیاز به اتصال مستقیم گوشی به کابل شارژر، باتری موبایل خود را شارژ نماید. یعنی اگر از یک شارژر بیسیم برای شارژ باتری گوشی خود استفاده کنید، نیازی وجود ندارد که هیچ اتصال فیزیکی مستقیمی مابین گوشی و کابل شارژر برقرار باشد. شارژر های بیسیمی که این روز ها در بازار موجودند به روش القایی انتقال شارژ را انجام می‌دهند و به گونه‌ای هستند که شما با قرار دادن گوشی بر روی پد یا استند اختصاصی آن ها شاهد شارژ شدن باتری گوشی خواهید بود.

برای اینکه یک گوشی از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی کند، حتما باید کویل یا سیم پیچ اختصاصی در آن بکار رفته باشد. این سیم پیچ در واقع نقش دریافت کننده جریان القایی از پد شارژر بیسیم را ایفاء می‌کند. طبیعتا در داخل شارژرهای بیسیم هم یک کویل دیگر به عنوان کویل مولد وجود دارد که در واقع تولید کننده انرژی بوده و آن را برای گوشی ساطع خواهد کرد. شارژ بیسیم گوشی های موبایل فقط در شرایطی انجام می‌شود که دو کویل یا سیم پیچ نام برده شده (در پد شارژر و گوشی) با فاصله کمی در کنار هم قرار گیرند. اما چرا با اینکه عملکرد شارژر های بیسیم خیلی جالب به نظر می‌رسد، همچنان استقبال خوبی از آن ها به عمل نیامده است؟ در ادامه این مطلب به دلایلی اشاره می‌کنیم که مشخص می‌کنند چرا شارژرهای بیسیم خیلی کاربردی نیست یا حداقل هنوز به سطحی کیفی لازم برای جلب رضایت مشتریان نرسیده‌اند! با داتیسمارت همراه باشید.

دلیل اول: عدم سازگاری با همه گوشی ها

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم برای اینکه باتری گوشی بتواند با استفاده از شارژر های بیسیم شارژ شود، آن گوشی حتما باید از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی کند و در قاب آن از کویل یا سم پیچ اختصاصی برای دریافت انرژی القایی از کویل شارژر استفاده شود. متاسفانه تمام گوشی های هوشمند از این ویژگی بهره‌مند نیستند. بنابراین اینطور نیست که شما بتوانید با خرید یک شارژر بیسیم، خیلی راحت تمام گوشی های موبایل خودتان را به صورت بیسیم شارژ نمایید، بلکه فقط می‌توانید گوشی هایی را شارژ کنید که از قابلیت شارژر بسیم پشتیبانی می‌کنند. همین مسئله منجر می‌شود که امکان استفاده از شارژرهای بیسیم محدود به گوشی های خاصی شود و در نتیجه آمار فروش و بکارگیری این نوع شارژر ها به مراتب کم شود.

دلیل دوم: هزینه و قیمت

متاسفانه شارژر های بیسیم یا وایرلس گجت های خیلی ارزانی نیستند و به همین دلیل شاید خرید آن ها از دید خیلی از کاربران اصلا اقدام مقرون به صرفه‌ای نباشد. تصور کنید می‌توانید یک شارژر موبایل را با قیمتی در حدود یک سوم قیمت یک شارژر بیسیم تهیه کنید! پس چه دلیلی وجود دارد که شارژر بیسیم بخرید و تازه با مشکلاتی که ممکن است برایتان پیش آید هم دست و پنجه نرم کنید!؟ از سمت دیگر ارائه امکان پشتیبانی از قابلیت شارژ بیسیم در گوشی های موبایل هم منجر به افزایش هزینه تولید آن ها و قیمت دستگاه می‌شود. بنابراین شاید خیلی از کمپانی های سازنده موبایل تمایل نداشته باشند حداقل در گوشی های میان رده خود این قابلیت را ارائه کنند. پس افزایش هزینه ها و گران بودن می‌تواند یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از شارژرهای بیسیم باشد.

دلیل سوم: سرعت شارژ پایین

سرعت شارژ باتری گوشی ها در حالتی که روی پد شارژر بیسیم قرار می‌گیرند به مراتب نسبت به زمانی که گوشی را مستقیما به شارژر سیمی متصل کنید کمتر است! به عنوان مثال اگر گوشی شما یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی داشته باشد و آن را به شارژر فابریک و سیمی متصل کنید، احتمالا باتری آن ظرف مدت زمان 90 دقیقه یا کمتر از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. اما با توجه به قدرت پایین شارژر های بیسیم ممکن است شارژ باتری همین گوشی با استفاده از یک شارژر وایرلس تا 150 دقیقه یا بیشتر هم طول بکشد. پس سرعت شارژ باتری در زمانی که از شارژر های بیسیم استفاده می‌شود به مراتب کمنر از زمانی است که از شارژر های سیمی استفاده گردد و این موضوع یکی دیگر از اصلی ترین عواملی خواهد بود که منجر به عدم استقبال افراد از شارژر های بیسیم شده است.

دلیل چهارم: عدم امکان استفاده از گوشی در حین شارژ!

استفاده از گوشی موبایل در زمانی که دستگاه به شارژ زده شده اصلا کار درستی نیست و منجر به افزایش شدت گرمای تولید شده در دستگاه و آسیب دیدن باتری آن می‌شود اما چه بخواهیم و چه نخواهیم خیلی از ما این کار را انجام می‌دهیم و مادامی که گوشی به سیم شارژر متصل است از آن استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال خیلی از ما عادت داریم که قبل از خواب با گوشی خود به انجام کارهای مختلف و پرسه زدن در اینستاگرام، تلگرام و غیره بپردازیم و در همین حین گوشی را هم به شارژر متصل نماییم. متاسفانه انجام این کار در حالتی که از شارژرهای بیسیم استفاده شود امکانپذیر نخواهد بود! برای اینکه باتری گوشی با استفاده از پد های شارژ بیسیم شارژ شود باید حتما موبایل شما کاملا روی پد شارژر قرار گیرد و از آن فاصله‌ای نداشته باشد. ایجاد فاصله مابین پد شارژر و موبایل منجر به مختل شدن پروسه شارژ القایی می‌شود. به بیان دیگر برای شارژ شدن باتری گوشی با استفاده از شارژر بیسیم حتما باید گوشی را به طور ساکن روی پد شارژر قرار دهید و از آن دور نکنید. پس عملا امکان استفاده از گوشی در حین شارژ باتری با شارژر های بیسیم وجود ندارد و این موضوع هم می‌تواند روی عدم استقبال کاربران از شارژر های بیسیم موثر باشد.

دلیل پنجم: اختلال در عملکرد شارژرهای بیسیم

متاسفانه خیلی از شارژر های بیسیمی که در بازار وجود دارند و با قیمت مناسب عرضه شده‌اند اصلا کیفیت مطلوبی نداشته و نمی‌توانند شارژ باتری گوشی های موبایل را به شکل مناسب انجام دهند. خیلی از این شارژر ها بعد از مدت زمان کوتاهی از کار می‌افتند و اغلب آن ها هم قدرت بسیار پایینی دارند که منجر به کاهش چشمگیر سرعت شارژ باتری گوشی می‌شوند. از سمت دیگر دیده شده که گاها برخی مدل های خاص شارژر های بیسیم قابلیت شارژ کردن باتری برخی گوشی هایی که از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند را ندارند یا حداقل کیفیت لازم را ارائه نمی‌کنند. حتی در برخی مواقع دیده شده اختلال هایی هم در عملکرد شارژر های بسیم به وجود می‌آید که بسیار آزاردهنده هستند. به عنوان مثال نصب کاور گوشی می‌تواند در پروسه شارژ بیسیم اختلال ایجاد کند. نصب کاور در گوشی می‌تواند پروسه شارژ بیسیم را متوقف یا سرعت آن را به شدت کاهش دهد. اختلالی این چنینی سبب خواهد شد که شما هر بار برای شارژ کردن بسیم باتری گوشی موبایلتان مجبور شوید آن را از کاورش خارج کنید و روی پد شارژر بیسیم قرار دهید. بنابراین استفاده از شارژر های بیسیم موبایل خیلی هم ساده نیست و مشکلاتی دارد که می‌توانند آزاردهنده باشند. اختلال هایی که در عملکرد شارژر های بیسیم به وجود می‌آید هم بدون تردید از اصلی ترین عواملی هستند که منجر به عدم استقبال کاربران از آن ها شده است.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با شارژرهای بیسیم و دلایلی صحبت کردیم که نشان می‌دهند چرا استقبال خوبی از این لوازم جانبی موبایل به عمل نیامده است. به عقیده شما آیا این امکان وجود دارد که در آینده شارژر های بیسیم به طور کاکل جایگزین شارژر های سیمی و مرسوم فعلی در گوشی های موبایل شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *