کابل شارژ, پاوربانک

تفاوت کابل شارژ میکرو و تایپ سی

تفاوت کابل شارژ میکرو و تایپ سی

​ تفاوت پورت میکرو یو اس بی و تایپ سی (Micro USB یا Type C)

شاید این سوال در ذهن خیلی از شما عزیزان ایجاد شده باشد که پورت میکرو یو اس بی (Micro US) چه تفاوتی با پورت تایپ سی (USB Type C) دارد؟ و یا میکرو یو اس بی چیست؟ در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم تفاوت کابل شارژر تایپ سی و معمولی (Micro USB یا Type C) را برایتان شرح دهیم.

 

مقدمه‌

قبل از اینکه در رابطه با تفاوت مابین Micro USB و USB Type C صحبت کنیم بهتر است ابتدا شما را با استاندارد یو اس بی (USB) آشنا سازیم چون هم دو نوع از پورت های اتصال نام برده شده مبتنی بر استاندارد یو اس بی هستند. استاندارد USB در واقع استانداردی است که پتانسیل لازم برای انتقال دیتا و همچنین شارژ را دارد. به بیان دیگر استاندارد و کابل های USB می‌توانند دو منظوره عمل کنند و هم انتقال شارژر و هم انتقال دیتا و اطلاعات را انجام دهند. به همین دلیل است که شما می‌توانید از کابل شارژر موبایل خود برای اتصال گوشی به کامپیوتر و رد و بدل اطلاعات هم استفاده کنید، چون کابل شارژر موبایل شما از استاندارد USB پیروی می‌کند.

استاندارد USB شامل چهار رده مختلف USB 1.0، USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1 می‌شود. هر یک از این چهار مدل مختلف استاندارد USB از سرعت انتقال داده های مشخصی پشتیبانی می‌کنند. سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد USB 1.0 معادل 12 مگابیت در ثانیه است. این سرعت به ترتیب در USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1 به 480 مگابیت در ثانیه، 5 گیگابیت در ثانیه و 10 گیگابایت در ثانیه افزایش می‌یابد. هم اکنون USB 2.0، USB 3.0 از پرکاربردترین استانداردهایی هستند که در کابل های یو اس بی مختلف شاهد پیاده سازی آن ها هستیم. اما سوکت انتهای کابل های یو اس بی هم در مدل های مختلفی وجود دارد که دو نوع از شایع ترین آن ها میکرو یو اس بی (Micro USB) و یو اس بی نوع سی (USB Type C) است که حتما در بررسی های گوشی های موبایل با آن ها رو به رو شده‌اید. اما تفاوت میکرو یو اس بی و تایپ سی چیست؟

انواع کابل شارژ میکرو یو اس بی

اگر به خاطر داشته باشید تا چند سال پیش تقریبا تمام گوشی های موبایل از سوکت میکرو یو اس بی بهره‌مند بودند و اتصال آن ها به شارژر یا کامپیوتر ها با استفاده از این کابل انجام می‌شد. اما به تدریج سوکت یو اس بی تایپ سی جایگزین میکرو USB شد و هم اکنون خیلی از گوشی های رده بالا از پورت تایپ سی بهره می‌برند. اما سوال اصلی که احتمالا در ذهن شما هم ایجاد شده آن است که تفاوت کابل شارژ میکرو و تایپ سی در چیست؟ آیا سوکت Type C مزیتی نسبت به میکرو USB دارد؟ یا به بیان دیگر گوشی که به پویت Micro USB مجهز است چه تفاوتی نسبت به گوشی دارد که از پورت USB Type C بهره می‌برد؟ در ادامه این مطلب دقیق تر در رابطه با این موضوع و تفاوت مابین این دو نوع سوکت اتصال صحبت می‌کنیم. بنابراین با داتیس مارت(مرجع خرید و پخش لوازم جانبی عمده موبایل و کامپیوتر) همراه باشید.

تفاوت پورت میکرو یو اس بی و تایپ سی (Micro USB vs Type C)

تفاوت اصلی مابین سوکت و پورت اتصال Micro USB و USB Type C مربوط به عملکرد آن ها می‌شود اما این دو از نظر فیزیکی و ظاهری هم نسبت به هم تفاوت های دارند. در ادامه دقیق تر در مورد این دو موضوع صحبت می‌کنیم.

تفاوت های فیزیکی

وقتی به سوکت میکرو یو اس بی و یو اس بی تایپ سی نگاه کنید، خیلی راحت متوجه تفاوت فیزیکی و ظاهری مابین آن ها خواهید شد. سوکت Micro USB تقریبا شبیه به یک ذوزنقه است و یک سطح آن پهنای بیشتری در مقایسه با سطح دیگر دارد. روی سطح پهن تر این سوکت دو پین فنری نصب است و روی سطح دیگر آن هم عموما شیارها یا فرورفتگی هایی دیده می‌شود. با توجه به ساختار فیزیکی این سوکت، اتصال آن به پورت یو اس بی میکرو فقط از یک سمت امکانپذیر خواهد بود. ضمنا سوکت میکرو یو اس بی اندازه کوچک تری در مقایسه با سوکت USB Type C دارد و متراکم شده به نظر می‌رسد. طبیعتا پورت اتصال میکرو USB هم حالتی مشابه با سوکتش دارد تا اتصال مابین این دو بدون مشکل برقرار شود.

 

اما در سمت مقابل سوکت USB Type C از نمای فوقانی مثل یک بیضی کشیده شده به نظر می‌رسد و دو سطح آن از نظر اندازه و پهنا هیچ تفاوتی با هم ندارند. یکی از مزیت های سوکت یو اس بی تایپ سی در مقایسه با میکرو یو اس بی مربوط به امکان اتصال آن هر یک دو جهت به پورت شارژ گوشی می‌شود. به بیان دیگر شما با چرخاندن سوکت USB Type C و این طرف و آن طرف کردن آن هیچ مشکلی برای اتصال به پورت نخواهید داشت و این سوکت در هر دو حالت داخل پورتش نصب می‌شود و کارایی لازم را ارائه می‌کند. این موضوع در حالیست که میکرو USB فقط از یک جهت در پورتش قابل نصب است و اعمال فشار برای وارد کردن آن در حالت نامناسب به داخل پورت میکرو یو اس بی می‌تواند هم به پورت و هم به خود سوکت آسیب بزند.

تفاوت های عملکردی

مهمترین بخش تفاوت پورت میکرو یو اس بی و تایپ سی مربوط به عملکرد آن ها می‌شود. سوکت USB Type C نسل جدیدتری از استاندارد USB را به همراه دارد و می‌تواند از سرعت انتقال اطلاعات بیشتری پشتیبانی کند. با یو اس بی نوع سی می‌توان از استاندارد USB 3.0 و USB 3.1 بهره‌مند شد که از رد و بدل اطلاعات با سرعت بیشتر (5 تا 10 گیگابیت در ثانیه) پشتیبانی می‌کنند. همچنین استفاده از شارژرهای با توان بالاتر هم به لطف بهره‌مندی از پورت و سوکت USB Type C امکانپذیر می‌شود. با این پورت می‌توان از شارژرهای 100 واتی برای شارژ گجت های مختلف مثل لپ تاپ و غیره استفاده کرد. در گوشی های موبایل جدید شارژرهای 45 واتی ارائه شده‌اند که در کنار پورت یو اس بی تایپ سی امکان فول شارژ شدن باتری موبایل را در زمان کوتاه‌ترین محقق می‌کنند. البته کابل ها USB Type C فقط از استاندارد USB 3.0 یا 3.1 بهره‌مند نیستند، بلکه مدل های خاصی از این کابل ها از استاندارد USB 2.0 هم بهره می‌برند که بیشتر در گوشی های میان رده و رده پایین و جدید استفاده می‌شوند. پس سرعت انتقال اطلاعات و همچنین قدرت انتقال شارژ بیشتر اصلی ترین تفاوت عملکردی سوکت و پورت میکرو یو اس بی (Micro USB) در مقایسه با تایپ سی (Type C) است.

انواع کابل شارژ تایپ سی

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به تفاوت پورت میکرو یو اس بی و تایپ سی (Micro USB vs USB Type C) پرداختیم. پورت یو اس بی نوع سی نسل جدیدتری از پورت های USB است که در گوشی های مدرن امروزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پورت USB Type C عموما در مقایسه با Micro USB سه مزیت اصلی دارد که به ترتیب شامل امکان نصب در هر دو جهت در داخل پورت شارژر، پشتیبانی از سرعت انتقال اطلاعات بیشتر و پشتیبانی از انتقال قدرت و انرژی شارژ بیشتر می‌شوند.

داتیس مارت کابل شارژهای متنوعی را برایتان فراهم کرده است ، در صورتی که قصد خرید عمده کابل شارژ دارید میتوانید در سایت داتیس مارت مشاهده و خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *