دانستنی های لوازم جانبی, شارژر موبایل, لوازم جانبی موبایل, مجله-تکنولوژی

تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل را بشناسید!

کوییک شارژ چیست؟

کوییک شارژ چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که تکنولوژی شارژ سریع 3.0 یا اصطلاحا کوییک شارژ 3.0 کوالکام (Quick Charge 3.0) دقیقا چیست؟ (کوییک شارژ چیست ؟) و زمانی که یک شارژر از آن پشتیبانی کند چه مزیتی نسبت به شارژر های معمولی دیگر دارد؟ در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم در مورد ماهیت تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل صحبت کنیم. پس با داتیس مارت همراه باشید.

تکنولوژی کوییک شارژ (Quick Charge) چیست؟

پیش از اینکه در رابطه با تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل صحبت کنیم، بهتر است ماهیت آن را برایتان شرح دهیم. همانطور که از نام این قابلیت می‌توان حدس زد، کوییک شارژ یا فناوری شارژ سریع در واقع نوعی تکنولوژی شارژ است که منجر به شارژ سریع تر باتری گجت هایی مثل موبایل می‌شود. اما انجام این کار چطور امکانپذیر خواهد بود؟ برای اینکه شارژ باتری با سرعت بیشتری انجام شود باید شدت جریان ورودی به آن را افزایش داد یا ولتاژ ورودی (قدرت) افزایش داده شود. این دقیقا کاری است که در تکنولوژی Quick Charge شاهد پیاده سازی آن هستیم. در نسخه های جدیدتر تکنولوژی کوییک شارژ علاوه بر اینکه شدت جریان افزایش می‌یابد، ولتاژ بیشتری هم توسط منبع تغذیه به باتری منتقل می‌شود تا بدین ترتیب باتری مورد نظر با سرعت و کیفیت بیشتری شارژ گردد.

شارژرهای موبایلی که این روز ها با قدرت های زیاد به همراه خیلی از گوشی های موبایل عرضه می‌شوند در واقع از این دسته شارژرهای با ولتاژ یا قدرت زیاد هستند که امکان شارژ باتری گوشی را با سرعت بیشتر میسر می‌کنند. البته ممکن است خیلی از این شارژرها صرفا قدرت خروجی بالایی داشته باشند و از تکنولوژی کوییک شارژ کوالکام پشتیبانی نکنند. برای مثال شارژرهایی 45 واتی که این روزها برای برخی گوشی های موبایل میان رده عرضه می‌شوند فقط قدرت بالایی دارند و عملا مبتنی بر تکنولوژی Quick Charge کوالکام نیستند. این شارژرها با ارائه ولتاژ یا قدرت بیشتر، امکان شارژ سریعتر باتری گوشی را میسر می‌سازند.  بنابراین به طور خلاصه باید گفت که تکنولوژیQuick Charge  در شارژر موبایل سبب می‌شود تا آن شارژر بتوانید باتری گوشی ها را با سرعت بیشتری شارژ کند.

نسخه های مختلف تکنولوژی Quick Charge کوالکام

کوالکام تا به امروز چهار نسخه مختلف از تکنولوژی شارژ سریع خود را ارائه کرده که به ترتیب با نام های Quick Charge 1.0، Quick Charge 2.0، Quick Charge 3.0 و Quick Charge 4.0+ شناخته می‌شوند. کوییک شارژ 1 اولین نسخه تکنولوژی شارژ سریع کوالکام بود که از ولتاژ 5 ولتی، شدت جریان 2 آمپری و ماکسیمم قدرت 10 واتی پشتیبانی می‌کرد. سپس کوییک شارژ 2 معرفی شد که از ولتاژ های متغیر 5، 9 یا 12 ولتی پشتیبانی می‌کرد و شدت جریان 3 آمپری داشت و قدرت آن هم به 18 وات می‌رسید. تکنولوژی کوییک شارژ 3.0 ولتاژ 3.6 الی 20 ولتی را پشتیبانی کرده و شدت جریان 2.5 تا 4.6 آمپری را ارائه می‌کند و قدرت آن هم می‌تواند 18 واتی باشد. تکنولوژی کوییک شارژ 4 پلاس هم که به عنوان جدیدترین تکنولوژی شارژ سریع کوالکام شناخته می‌شود مثل Quick Charge 3.0 از ولتاژ 3.6 تا 20 ولتی، شدت جریان 2.5 تا 4.6 آمپری و قدرت 18 واتی پشتیبانی می‌کند و از ویژگی های خاص مضاعفی هم بهره می‌برد که در مقاله‌ای مجزا در مورد آن صحبت می‌کنیم، چون در این مطلب می‌خواهیم تمرکز را بر روی تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل قرار دهید.

تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل را بهتر بشناسید!

کوییک شارژ 3 چیست؟تکنولوژی کوییک شارژ 3.0 که توسط شرکت کوالکام ارائه شده بود سومین نسل از تکنولوژی های شارژ سریع این شرکت است که این روز ها بیشترین استفاده را در گوشی های موبایل مدرن و شارژر های آن ها دارد. کوالکام در زمان معرفی این تکنولوژی مدعی شده بود که با استفاده از آن سرعت شارژ مجدد باتری گوشی های هوشمند را نسبت به نسل اولیه (یعنی Quick Charge 1.0) تا 40 درصد افزایش می‌یابد! اما کوالکام در پیاده سازی تکنولوژی Quick Charge 3.0 سعی داشت علاوه بر افزایش سرعت شارژ، بهره‌وری و کیفیت شارژ شدن باتری گوشی را هم افزایش دهد.

بدین منظور فناوری هوشمندی تحت عنوان INOV را در کوییک شارژ 3.0 بکار برده است. واژه INOV مخفف عبارت “Intelligent Negotiation for Optimum Voltage” به معنای مفهومی “تعامل هوشمندانه برای بهینه کردن ولتاژ” است. این تکنولوژی به خروجی شارژر اجازه می‌دهد تا به صورت هوشمندانه تغییراتی در ولتاژ خروجی ایجاد کند و بدین ترتیب شارژ باتری را با بهترین کیفیت و در بهینه‌ترین حالت ممکن انجام دهد. پس تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل صرفا تکنولوژی نیست که منجر به افزایش سرعت شارژ باتری شود، بلکه نتیجه‌ای فراتر دارد و به صورت هوشمندانه کیفیت شارژ شدن باتری موبایل را هم افزایش می‌دهد. برای اینکه تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی کوییک شارژ 3 را داشته باشد باید از ولتاژ ورودی 3.2 الی 20 ولتی پشتیبانی کند. پس تکنولوژی کوییک شارژ 3.0 یکی از جدیدترین نسل های تکنولوژی شارژ سریع شرکت کوالکام است و به واسطه آن امکان شارژ بهینه تر و سریع تر باتری های موبایل فراهم می‌شود.

اما برای اینکه بتوانیم با استفاده از تکنولوژی کوییک شارژ 3.0 باتری یک گوشی را شارژ کنید، صرفا داشتن یک شارژر موبایل پشتیبانی کننده از این تکنولوژی کافیست نیست، چون خود گوشی یا گجتی که به شارژ متصل می‌شود هم باید پتانسیل لازم یا سازگاری با تکنولوژی Quick Charge 3.0 را داشته باشد. متاسفانه تمام گوشی های موبایل قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی کوییک شارژ را ندارند و فقط برخی از آن ها که به تراشه های خاصی مجهز هستند از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. برای مشخص شدن این مسئله که آیا گوشی شما از تکنولوژی شارژ سریع یا همان Quick Charge کوالکام پشتیبانی می‌کند یا خیر باید مشخصات آن را به طور دقیق بررسی کنید. با جستجوی مدل گوشی خود در اینترنت هم می‌توانید به سادگی از این موضوع مطلع شوید.

پیشنهاد داتیس مارت

پرفروش ترین شارژر و کابل شارژها در داتیس مارت

نکته بعدی که باید برای استفاده از تکنولوژی کوییک شارژ یا شارژ سریع کوالکام به خاطر بسپارید این است که اگر گوشی شما از تکنولوژی قدیمی تر کوییک شارژ مثلا Quick Charge 2.0 پشتیبانی کند و شارژری بخرید که از تکنولوژی Quick Charge 3.0 پشتیبانی به عمل آورد، عملا نمی‌توانید با سرعت منطبق با تکنولوژی Quick Charge 3.0 گوشی خود را شارژ نمایید و در این شرایط سرعت شارژ باتری گوشی منطبق با تکنولوژی Quick Charge 2.0 ارائه خواهد شد. پس اینطور نیست که صرفا پشتیبانی یک گوشی از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام بدان معنا باشد آن دستگاه با تمام نسل های جدید فناوری کوییک شارژ سازگاری دارد.

خرابی کابل شارژ و کارنکردن شارژ سریع

فناوری شارژ سریع یا فست شارژ در گوشی های تلفن همراه، باعث شده است تا زمان شارژ شدن باتری این دستگاه بسیار کمتر از گذشته شود. اما برخی مشکلات وجود دارند که باعث می شود تا شارژ سریع گوشی های هوشمند از کار افتاده و یا در عملکرد آن اخلال ایجاد شود. درادامه  قصد  داریم روش هایی را برای رفع مشکل کار نکردن شارژ سریع در گوشی های تلفن همراه معرفی نماییم.

غیر فعال شدن شارژ سریع

گاهی اوقات ایجاد تغییرات در تنظیمات گوشی و یا نصب برنامه هایی خاص، ممکن است باعث غیر فعال شدن شارژ سریع گوشی شود. برای رفع این مشکل کافی است به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و از بخش تنظیمات مربوط به باتری، قابلیت Fast Charge را یک بار دیگر فعال کنید.

خرابی کابل شارژر

یکی دیگر از محتمل ترین دلایلی که منجر به ایجاد مشکل در شارژ سریع گوشی و غیرفعال شدن قابلیت کوییک شارژ می شود، خرابی کابل شارژر است. اگر کابل شارژر شما به هر دلیلی دچار صدمه شود، شارژر شما دیگر توانایی شارژ گوشی را ندارد و یا در ساده ترین حالت باعث می شود تا قابلیت شارژ سریع آن از کار بیفتد.

بهتر است در مواجهه با مشکل فست شارژ گوشی، قبل از هر اقدامی کابل شارژر را با یک کابل شارژر مطمئن تعویض کنید تا از سالم بودن کابل خود اطمینان حاصل کنید.

خرابی شارژر

علاوه بر کابل شارژ، خرابی خود شارژر نیز می تواند دلیلی بر مشکل شارژ سریع گوشی باشد. متاسفانه وجود مدل های فیک و بی کیفیت انواع شارژر های فست شارژ، باعث شده است تا خریداران نتوانند به اجناس با کیفیت و اصل به راحتی دسترسی پیدا کنند و همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از این شارژر ها پس از مدت کوتاهی از کار بیفتند.

در صورتی که گوشی شما به درستی شارژ نمی شود و به دنبال خرید کابل شارژ و یا خرید شارژر موبایل هستید و یا فروشگاه جانبی موبایل دارید و قصد خرید عمده کابل شارژ و شارژر دارید، پیشنهاد ما خرید لوازم جانبی عمده موبایل از سایت داتیس مارت می باشد زیرا داتیس مارت بزرگترین وارد کننده لوازم جانبی می باشد و 7 روز ضمانت بازگشت کالا دارد و اصالت و کیفیت کالا را تضمین می کند.

خرابی سوکت شارژ و USB

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای شارژ سریع گوشی های هوشمند رخ دهد، خرابی سوکت شارژ یا همان USB گوشی می باشد. اگر این سوکت دچار آلودگی، شکستگی، اتصال و یا قطعی شود، به احتمال بسیار زیادی در هنگام شارژ گوشی خود با مشکلاتی روبرو خواهید شد.

اگر هیچکدام از عوامل بالا، در ایجاد مشکل شارژ سریع گوشی شما دخیل نباشند، احتمالا خرابی سوکت شارژ باعث این مشکل شده است که تنها با مراجعه به متخصصین قابل رفع می باشد و باید سوکت را تعویض نمایید.

نصب برنامه های مختلف

اگر اخیرا از برنامه هایی استفاده می کنید که به بخش شارژ و یا مدیریت گوشی شما دسترسی دارند، ممکن است این برنامه ها باعث از کار افتادن شارژ سریع گوشی شما شده باشند. برای اطمینان از این موضوع پیشنهاد می کنیم یک بار گوشی خود را در حالت Safe mode روشن کنید تا تمامی برنامه های غیر ضروری آن متوقف شده و تنها برنامه های اصلی گوشی در حالت اجرا قرار بگیرند.

پس از آن شارژر را به گوشی متصل کنید. اگر شارژر به خوبی عمل کرد و فست شارژ دوباره به کار افتاد، به معنی این است که برنامه ای در گوشی شما سبب از کار افتادن این قابلیت شده است. پس دوباره باید به حالت معمول بازگشته و با توجه به دسترسی های برنامه های مختلف، آن دسته از برنامه ها را که به بخش شارژ و مدیریت گوشی دسترسی دارند را متوقف کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر هیچکدام از روش های ذکر شده در بالا، نتوانست مشکل شما را رفع نماید، بهتر است یک بار گوشی تلفن همراه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار حتما از فایل های خود در گوشی بکاپ تهیه نمایید تا در صورت پاک شدن آن ها، بتوانید به این فایل ها دسترسی داشته باشید

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با تکنولوژی Quick Charge 3.0 شارژرهای موبایل و اینکه کوییک شارژ چیست و علت های خرابی شارژر موبایل صحبت کردیم. شارژرهایی که این تکنولوژی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند می‌توانند امکان شارژ سریعتر و بهینه‌تر باتری گجت های متصل به خود را فراهم کنند. دقت داشته باشید که برای بهره‌ بردن از مزیت شارژرهای منطبق با تکنولوژی کوییک شارژ 3.0 حتما باید گوشی شما هم از این تکنولوژی پشتیبانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *