راهنمای خرید

راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش موبایل

یکی از بخش‌های مهم هر گوشی موبایل، صفحه‌نمایش آن است. باید بدانیم که صفحه نمایش گوشی بسیار مهم و البته دارای هزینه بالایی است، به‌نحوی که در گوشی‌های دارای پنل‌ SUPER AMOLED یا پنل‌های با کیفیت بالای دیگر، هزینه عوض کردن آن‌ها در اثر خراب شدن بسیار زیاد است و گاها در حدود قیمت نیمی از گوشی موبایل (یا حتی بیشتر!) را شامل می‌شود. در اثر حوادث گوناگون ممکن است صفحه‌نمایش به طور کامل خراب شود. پس برای جلوگیری از وقوع حادثه بهتر است از آن محافظت گردد و برای این کار باید کاربران بر روی گوشی موبایل خود، محافظ صفحه‌نمایش گوشی موبایل را نصب کنند.

راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش
راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش

زمانی که کاربر به فروشگاه‌ لوازم جانبی موبایل مراجعه می کند، با انواع مدل‌های آن در قیمت‌های مختلف مواجه می‌شود و باید بتواند انتخاب کند که کدام یک به‌درد گوشی موبایلش می‌خورد. در قدیم محافظ‌هایی برای صفحه نمایش گوشی موبایل وجود داشت که به آن محافظ پلاستیکی می‌گفتند و کار آن این بود که صفحه‌نمایش را در برابر کثیفی حفظ کند. اما امروزه یکی از معروف‌ترین محافظ‌ها، همان گلس است که در بازار وجود داشته و طرفداران زیادی دارد. این محافظ صفحه‌نمایش در واقع دارای ساختاری فشرده و گرمادیده بوده که در برابر ضربه مقاوم است و در صورت ضربه سنگین، ترک برداشته و جلوی انرژی وارده به صفحه‌نمایش را می‌گیرد و صفحه‌نمایش گوشی موبایل سالم می‌ماند. به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص محافظ‌های صفحه نمایش بیشتر بدانید. با راهنمای خرید گلس گوشی هوشمند با داتیس مارت همراه باشید.

نصب گلس چه اهمیتی دارد؟

همان‌طور که می دانیم، گوشی‌های هوشمند جدید دارای یک لایه محافظ به نام گوریلا گلس (Gorilla Glass) بر روی تاچ اصلی گوشی هستند و این محافظ می‌تواند برای صفحه‌نمایش گوشی ما بسیار مناسب باشد. اما ما با ذکر دلایلی برای شما مشخص می‌کنیم که بهتر است یک محافظ صفحه‌نمایش دیگر بر روی آن نصب کنید. درست است گوریلاگلس در برابر خش و صدمات وارده مقاوم است اما چون این محافظ در کنار تاچ گوشی قرار دارد، پس اگر به آن ضربه‌ای وارد گردد و خش بر روی آن ایجاد شود، کاربر باید یا آن را تحمل کرده یا هم هزینه تعویض آن و البته تعویض تاچ گوشی به علت ضربه وارد شده به آن را بپردازد. همچنین باید گفت که صفحه‌نمایش گوشی موبایل که دارای گوریلا گلس است، می‌تواند چربی و اثرانگشت را به خود جذب کند. حال آن ‌که امروزه ما شاهد گلس‌‌هایی هستیم که علاوه بر کاهش یا عدم جذب اثر انگشت و در نتیجه عدم نیاز به تمیزکردن صفحه‌نمایش گوشی موبایل، می‌تواند قابلیت تحمل ضربه و همچنین مات کردن صفحه‌نمایش گوشی موبایل برای بهتر شدن کار با آن در زیر نور آفتاب را تامین کند و به‌همین دلایل، کاربران می‌خواهند از یک گلس بر روی صفحه‌نمایش گوشی موبایل خود استفاده کنند.

انواع محافظ‌های صفحه‌نمایش

اگر اقدام به خرید محافظ صفحه‌نمایش کرده باشید، مطمئنا  مشاهده کرده‌اید که برندها و قیمت‌ها و البته انواع مختلفی برای محافظ‌های صفحه‌نمایش وجود دارد. باید گفت که کاربر ممکن است کمی گیج شده و نداند که کدام بهتر است. باید گفت که محافظ‌های صفحه‌نمایش دارای انواع مختلف کمی بوده که در ادامهقصد بیان آن‌ها را داریم. پس با ما همراه باشید.

محافظ صفحه‌نمایش مایع

محافظ صفحه‌نمایش مایع
محافظ صفحه‌نمایش مایع

جدیدا نوع خاصی از محافظ‌های صفحه‌نماییش وارد بازار شده است که دارای نام محافظ صفحه‌نمایش مایع است. کارکرد آن به این صورت بود که کاربر این محافظ‌ مایع را بر روی صفحه‌نمایش خود کشیده و بعد از مدت در تماس بودن با هوا، آن خشکشده و سفت می‌گردد. باید گفت که این محافظ‌ صفحه‌نمایش دارای ضخامت کمی بوده و لذا بعید به‌نظر می‌رسد مقاومت زیادی در برابر خش و ضربه داشته باشد. اما در کنار این موضوع، دوام صفحه‌نمایش را زیاد کرده و در نوع خود جالب به‌نظر می‌رسد.

همچنین باید گفت که برداشتن این محافظ کار کاربران نیست. دو شرکت تولید کننده این محافظ‌های مایع با نام Spigen و Qmadix بیان کرده‌اند که کاربران نمی‌توانند آن را از صفحه‌نمایش گوشی موبایل خود جدا کرده و برای جدا کردن آن نیاز به زمان است که مقدار آن مشخص نیست. همچنین باید گفت که این محافظ‌‌ها را نمی‌توان دقیق تست نمود چرا که در اثر خراش برداشتن مشخص نیست تا چه زمانی نمی‌توان آن را جدا کرد و یا این‌که صرفا خش وارد شده بر روی بر روی کدام یک از محافظ یا صفحه‌نمایش به‌دلیل نازکی محافظ است. محافظ‌ شرکت Qmadix که به‌صورت مایع است دارای قیمتی معادل 250 دلار در کنار گارانتی است که دلیل زیاد بودن آن همین گارانتی بالا است. اما می‌توان گفت این محافظ‌ها چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسند.

محافظ صفحه نمایش PET Film

محافظ صفحه نمایش PET Film
محافظ صفحه نمایش PET Film

یکی از محافظ صفحه نمایش موجود در بازار از نوع PET است. PET در واقع کوتاه شده عبارت  polyethylene terephthalate است. این نوع از محافظ صفحه نمایشاز جنس پلاستیک بوده و دارای انواع مختلفی هستند. در یک سمت از این گلس‌ها لایه محافظ از نوع مات و ضدخش از نوع پلی‌استر بوده و در طرف دیگر آن سیلیکون چسبنده است. بعضی از گلس‌های نوع PET  دارای کیفیت بالایی بوده و منجر می‌شوند تا شفافیت صفحه‌نمایش بالا رفته و لایه‌ای ضدخش به آن اضافه کنند. باید گفت که این محافظ‌ها به خوبی محافظ‌های گوریلاگلس برای حفاظت از ضربه و خش نبوده و لذا معمولی هستند. در واقع محافظ‌های PET  برای جلوگیری از جذب اثر انگشت و خش ناشی از کلید دیگر ابزار بوده و مقاوم بالایی ندارند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این نوع از مافظ‌ها در اثر برخورد نور آفتاب با محافظ، تغییر رنگ داده و جلوه خوب و زیبایی نخواهند داشت.

باید گفت که گلس‌های PET  دارای قیمت کمی در بازار بوده و اگر کاربران دارای گوشی‌های قدیمی هستند که برای آن‌ها محافظ صفحه‌نمایش را خواستار می‌باشند، می‌توانند محافظ‌های گلس PET  را خریداری کنند. نوع برند تولید کننده محافظ صفحه نمایش PET مهم نبوده و باید گفت که دارای مقاومت خوبی در قسمت کناره‌ها هستند و لذا باعث می‌گردند که محافظ صفحه نمایش PET خریداری شده توسط شما، به‌راحتی از صفحه‌نمایش جدا نشده که این موضوع بسیار مناسب است.

محافظ صفحه نمایش TPU

محافظ صفحه نمایش TPU
محافظ صفحه نمایش TPU

محافظ صفحه نمایش بعدی که در این مقاله قصد بیان و بررسی آن را داریم، محافظ صفحه نمایش TPU است. محافظ صفحه نمایش TPU  کوتاه شده جمله thermoplastic polyreuthane می‌باشد. گلس TPU از نوع خاصی پلاستیک ساخته شده و دارای فروش زیادی است که ویژگی‌های مختلفی از جمله قابلیت ضد خش و چربی، حالت ارتجاعی و همچنین سختی بیشتر نسبت به گلس نوع قبلی است. در واقع این گلس با داشتن حالت اتجاعی خود این توانایی را دارد که تا حدودی خودش را بهبود دهد. در واقع با داشتن این ویژگی، این گلس می‌تواند اگر خشی به آن وارد گردد و میزان آن کم باشد، آن را رفع کرده و دوباره گلس سالم گردد.

جالب است بدانید که یکی از شرکت‌های سازنده این گلس ادا کرده که گلس بیان شده در برابر جت‌های جنگنده مقاوم است. در واقع این موضوع به این معناست که گلس بیان شده دارای نوارهای محافظت شده‌ای بوده که از جنس پلی‌اورتان هستند و قادرند تا از گلس در برابر لبه‌های پیشرو هواپیما یا آسیاب بادی حفاظت کنند.

به‌عنوان نتیجه مهم تا اینجای بحث باید گفت که کاربران با پرداخت هزینه بیشتری می‌توانند محافظ صفحه نمایش TPU  را به‌جای محافظ صفحه نمایش PET خریداری کنند که گینه بهتری است. دلیل آن بالاتر بودن درصد حفاظت محافظ صفحه نمایش TPU و همچنین کیفیت بالای لمس نمودن آن است.

محافظ صفحه نمایش گرمادیده

محافظ صفحه نمایش گرمادیده
محافظ صفحه نمایش گرمادیده

گلس گرمادیده بهترین نوع گلس ساخته شده و همچنین آخرین مدل برای گوشی‌های موبایل است. در واقع باید گفت که این نوع گلس بهترین پیشنهاد برای محافظت گوشی موبایل شما است. دلیل بهتر بوده این گلس را می‌توان به مواد با کیفیت به کار برده شده در سااخت آن و همنین روش تولید این گلس بیان کرد. می‌توان گفت که گلس‌های حرارت دیده از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که انواع آن‌ها شامل لایه شوک سیلیکونی، لایه PET، چسب کاملا شفاف، لایه شیشه‌ای گرمادیده و در ادامه لایه  چربی گریز یا اولفوبیک است. جالب است بدانید که گلس بیان شده دارا تمامی ویژگی‌ها از جمله ضد ضربه و خش، ضد چربی و… بوده که در کنار این موارد، تنها دارای ضخامت 0.4 میلی‌متر است. باید بدانید که این گلس به‌علت دارا بودن ویژگی‌های بیان شده بسیار بهتر از محافظ صفحه نمایش TPU و PET بوده و به‌عبارتی به تمام کاربران پیشنهاد می‌گردد و از جمله برندها در این زمینه، نیکلین بوده که دارای محصولات با کیفیتی نیز است. باید گفت که برتری‌های گلس گرمادیده نسبت به دو گلس بیان شده صرفا موارد گفته شده نبوده و این گلس قادر است نور را به‌خوبی از خود عبور داده و لذا شفافیت بیشتری را برای گلس داشته باشد که بسیار مناسب است. همچنین باید گفت این گلس‌ها به‌نوعی دارای خاصیت کاهش نور تابش شده و کاهش انعکاس یا ضد انعکاس هستند که بسیار عالی است. باید گفت که لایه چربی‌گریز که در این گلس‌ها وجود دارد، کمک می‌کند تا اثر انگشت و چربی‌ها جذب گلس نشده و تمیز باقی بمانند. بهتر است بدانید که گلس‌های گرمادیده دارای محافظت در برابر خاک بوده که برای ساحل رفتن مناسب هستند و کاربر می‌تواند با خیال آسوده بدون اثر پذیری گلس و صفحه‌نمایش از خاک، به تفریح دم ساحل پرداخته که این موضوع بر خلاف ویژگی‌های پوشش حفاظتی Gorilla Glass 3 است. بهتر است در مورد مقاومت گلس در برابر ضربه نیز سخن به میان آورده شود. گلس‌های گرمادیده عرضه شده به بازار فروش، دارای سختی 8H و 9H بوده که دارای مقاومت خوبی در برابر خش و ضربه می‌باشد  و قدرت تحمل آن را دارا است. ذکر این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که این نوع گلس‌های اگر ضربات زیادی به آن‌ها ورد شود کاملا تکه‌تکه و خرد می‌گردند. بهتر است بدانید که گلس‌های گرمادیده در کنار برتری‌های بیان شده دارای قیمت به مراتب بالاتر از گلس‌های دیگه بوده که البته باتوجه به محافظت‌هایی که برای کاربر انجام می‌دهد، ارزش خرید بالایی را دارد.

مات یا براق بودن گلس

مات یا براق بودن گلس
مات یا براق بودن گلس

باید گفت که صفحه‌های نمایش دستگاه‌های دیجیتالی به دو نوع مات و همچنین براق تقسیم می‌گردند. البته باید گفت هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. صفحه‌نمایش براق این قابلیت را دارد که به‌خاطرکنتراست بیشتر و همچنین داشتن شفافیت بالاتر می‌توانند باعث توزیع رنگ بیشتری برای نمایش تصاویر شده و به‌دنبالآن دقت رنگ و عمق رنگ سیاه در آن‌ها بیشتر گردد. البته باید گفت که در زیر نور آفتاب کار با آن‌ها کمی مشکل به‌نظر می‌رسد. به‌همین خاطر اگر کاربر بخواهد می‌تواند محافظ‌های صفحه‌نمایش با قابلیت مات را بر روی صفحه‌نمایش خود نصب کند.

ویژگی های مهم گلس ها

کاربران معمولا برای خرید محافظ‌ صفحه‌نمایش، معمولا با جدولی با پارامتر‌های مختلفی از جمله پارامتر سختی 9H یا 9H Hardness مواجه می‌گردند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که منظور از پارامترهای بیان شده چیست و چه مزیتی دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بیان آن‌ها بپردازیم.

سختی 9H

سختی 9H
سختی 9H

خیلی از افراد این نظر را دارند که پارامتر 9H Hardness  معیاری از سختی و استحکام گلس است. اماباید گفت این تصور کاملا غلط بوده و پارامتر 9H Hardness  برابر سختی در برابر خط کشیده شدت توسط مداد 9H است. در بین مدادها، مداد 9H دارای بیشترین سختی بوده و باید گفت که نمی‌توان پارامتر 9H Hardness  را معیاری از مقاومت بالا برای گلس دانست.

Oleophobic Nano-coating

پارامتر Oleophobic Nano-coating نشان‌دهنده افزایش محافظت گلس در برابر اثر انگشت است. شاید بتوان گفت که محافظ‌های پلاستیکی در برابر ذب اثر انگشت مقاوم بوده اما گلس‌ها دارای مقاومت کمتری هستند. به‌همین منظور گلس‌ها دارای پارامتر Oleophobic Nano-coating در واقع اثر انگشت کمتری را جذب می‌کنند.

Military Grade Protection

پارامتر Military Grade Protection برای گلس در واقع نشان‌دهند افزایش مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع است. گرچه به‌نظر نمی‌رسد این نوع حفاظت را بتوان کامل انجام داد اما گلس دارای این پارامتر بالطبع ویژگی مثبتی را در اختیار خواهد داشت.

Privacy Layer

پارامتر Privacy Layer بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. به گفته شرکت‌های سازنده محافظ صفحه نمایش ، پارامتر Privacy Layer موجب می‌گردد تا نمایش محتویات نمایش‌گر گوشی از اطراف کمتر شده و کاربر با خیال راحت در مکن‌های عمومی بتواند از گوشی موبیال خود استفاده کند.

Matte Display

همواره برای صفحه‌نمایش‌های مختلف، دو نوع ویژگی مات بودن یا براق بودن صفحه‌نمایش برای کاربران وجود دارد. اگر گلس‌ها دارای پارامتر Matte Display باشند، این بدان معنی است که گلس باعث مات شدن نمایش‌گر شده که کار با آن زیر نور آفتاب راحت‌تر می‌گردد.

ویژگی‌های حفاظتی گلس ها

محافظ‌های معمولی

محافظ‌های معمولی، دارای دو نوع مات و براق هستند. ای نوع محافظ‌ها صرفا در برابر خش و سایش کم از گوشی‌های شما محافظت می‌کنند. در نوع ارزان این محافظ‌ها، ضخامت محافظ زیاد بوده و می‌توانند بر میزان حساست تاچ صفحه‌نمایش گوشی موبایل اثر گذاشته و آن را کاهش دهند. همچنین نوع براق آن‌ها اثر انگشت کاربر و همچنین چربی‌ها را جذب کرده و باعث کثیف شدن محافظ می‌شوند.

محافظ‌های ضد تشعشع و بازتاب نور (Anti Glare)

اسم این نوع محافظ‌ها گویای همه چیز است. این محافظ‌ها با بازتاب نکردن نور محیط باعث می‌گردند که کاربر به‌راحتی بتواند حتی در زیر نور آفتاب از گوشی موبایل خود به‌راحتی هر چه تمام تر استفاده کند.

محافظ‌های ضد اثر انگشت (Fingerprint Proof)

محافظ‌های ضد اثر انگشت (Fingerprint Proof)
محافظ‌های ضد اثر انگشت (Fingerprint Proof)

بسیار از افراد برایشان مهم و ضروری نیست که صفحه نمایش گوشی موبایلشان دارای لکه‌های اثر انگشت باشد. اما برخی نیز بر این امر بسیار حساس بوده و همواره با داشتن یک دستمال، سعی در تمیز کردن همیشگی صفحه‌نمایش گوشی خود دارند. برای این منظور به آن‌ها پیشنهد می‌گردد که گلس‌های ضد اثر انگشت را بر روی صفحه‌نمایش گوشی خود نصب کنند.

برچسب‌های محافظ ضدضربه (Explosion Proof)

محافظ‌های بیان شده نوع جدیدی از محافظ‌های گوشی موبایل است و سازندگان آن ادعا کرده‌اند که این محافظ‌ها در برابر هر گونه ضربه‌ای مقاوم است. البته باید بدانید که بهتر است این ریسک بزرگ را برای صفحه‌نمایش گوشی موبایل خود نکرده و همواره علاوه بر خریدن این محافظ صفحه نمایش، مراقب باشید تا ضربه‌ای به آن وارد نگردد.

محافظ های ضد آب (smudge Proof)

یکی از محافظ‌های جالب صفحه‌نمایش گوشی موبایل، محافظ‌های ضد آب هستند. در واقع با نصب آن‌ها، زمانی که آب بر روی گوشی صفحه‌نمایش گوشی موبایل ریخته می‌شود، صرفا با تکان دادن گوشی موبایل آب‌ها ریخته شده و چیزی جذب نمی‌گردد.

گلس بهتر است یا محافظ پلاستیکی؟

همان‌طورکه پیش‌تر به آن اشاره نمودیم، از جمله محافظ‌های موجود در بازار برای صفحه‌نمایش گوشی موبایل می‌توان به گلس‌ها و محافظ‌های پلاستیکی اشاره کرد. محافظ‌های پلاستیکی از قدیم وجود داشتند که مانند یک صفحه نازک پلاستیکی بوده و صفحه‌نمایش گوشی موبایل را در برابر کثیف شدن به‌خوبی محافظت می‌کنند. اما باید گفت برای چسباندن آن‌ها نیاز به مهارت خاصی بوده و هر کس نمی‌تواند آن را انجام دهد. چرا که اگر اشتباه قرار داشده شود، منجر می شود تا حباب‌هایی بین صفحه‌نمایش و محافظ پلاستیکی قرار گرفته و لذا چهره بدی برای صفحه‌نمایش گوشی موبایل ایجاد کند. محافظ پلاستیکی بیان شده دارای قیمت کمی هستند. باید گفت که این محافظ‌ها، تحملی در برابر فشار، سقوط و یا برخورد اجسام تیز نداشته و صرفا می‌توانند در برابر احسام غیرتیز و ضربات ضعیف از صفحه نمایش شما محافظت کنند. این موضوع بر خلاف محافظ‌های گلس بوده که به‌صورت فشرده و گرمادیده می‌باشند و دارای خاصیت ارتجاعی هستند. البته باید گفت محافظ‌های پلاستیکی نیز دارای دو نوع مرطوب و خشک بوده که در نوع مرطوب آن شاهد حالت ارتجاعی کمی هستیم. یکی از نکات منفی این محافظ‌های پلاستیکی این است که بعد از مدتی دچار حفره‌هایی مانند پوست پرتقال می‌گردند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید گلس‌های جدید برای محافظت از صفحه نمایش و همچنین تقاضای زیاد برای اینوع محافظ‌ها، قیمت آن‌ها نسبت به قبل کاهش کرده و هم اکنون دارای قیمت معقولی هستند. شما با خرید یک گلس، می‌توانید به‌راحتی از صفحه‌نمایش گوشی موبایل خود محافظت کرده تا بعدا مجبور به پرداخت زیادی برای تعمیر صفحه‌نمایش آن نباشید و از این موضوع کاملا خیال آسوده‌ای داشته باشید. باید گفت که محافظ‌های صفحه‌نمایش از نوع گلس دارای ضخامت زیادتری نسبت به محافظ‌های پلاستیکی بوده و به‌دلیل فشرده‌ بودن و گرمادیده شدن، در برابر سقوط و فشار حفاظت بیشتری را انجام می‌دهند. همچنین باید گفت درست است که این محافظ‌ها ضخیم هستند، امابر روی عملکرد تاچ گوشی تاثیر زیادی نداشته و کاربر می‌تواند مانند صفحه‌نمایش اصلی گوشی موبایل خود از آن و به‌راحتی استفاده کند. همچنین باید گفت که با توجه به قیمت بالای گوشی‌های موبایل هوشمند که امروزه وجود دارند، خرید یک محافظ صفحه‌نمایش گلس، امری بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد و به هیچ عنوان محافظ‌های پلاستیکی توصیه نمی‌گردد.

جمع‌بندی

در این مقاله ما تلاش کردیم که انواع گلس‌های موجود را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که در کنار موارد بیان شده، این گلس‌ها برای گوشی‌های مختلف و در مدل‌های متفاوت وجود دارند که کاربران می‌توانند با قیمت‌های مختلف آن‌ها را خریداری کنند. همچنین باید گفت که اگر شما گلس ضدخشی را خریداری کرده‌اید، بهتر است بعد از مدت مشخصی آن را تعویض کنید. چرا که گلس‌ها حتی در بهترین نوع و مدل خود نیز بعد از مدتی دارای خش‌های ریز بر روی سطح خود می‌گردند و لذا باعث کاهش شفافیت گلس شده و از این رو باید تعویض گردند. به‌عنوانسخن آخر باید گفت که زمانی که شما قصد خرید یک محافظ صفحه‌نمایش را دارید، بهتر است سعی کنید بهترین نمونه را باتوجه به نیازتان مشخص کرده و در ادامه اقدام به خرید آن کنید.

فروشگاه داتیس مارت، بهترین نوع گلس های موجود در بازار را در انواع مختلف و قیمت های گوناگون برای تمامی گوشی های هوشمند، به شما ارائه می کند که می توانید بر اساس مدل گوشی خود و نیز نوع گلس مورد نظرتان، محصول موردنظرتان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *