راهنمای خرید

راهنمای جامع خرید حافظه اس اس دی

راهنمای جامع خرید حافظه اس اس دی

امروزه با توجه به انبوه اطلاعات و داده‌هایی که کاربران با آن‌ها روبه‌رو هستند، یکی از حساب‌شده‌ترین و بهترین کارهایی که می‌توان در زمینه افزایش سرعت عملکرد و نیز افزایش میزان فضای ذخیره سازی رایانه‌های شخصی انجام داد، افزودن یک حافظه اس اس دی به کامپیوتر یا لپ تاپ است. در حافظه‌های حالت جامد (SSD) برعکس حافظه‌های HDD یا هارد دیسک، چرخش و یا حرکتی را شاهد نیستیم و داده‌ها در بلوک‌ها تعیین‌شده‌ای ذخیره می شوند. برخلاف حافظه‌های نوع HDD، در نوع جامد داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن  و با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. به عبارت دیگری، بهینه‌ بودن عالی حافظه‌های اس اس دی و دسترسی در کوتاهترین ‌مدت به داده‌ها به این علت است که واسطه ای در میان نیست. قابلیت مذکور یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این دسته از حافظه‌ها در مقابل حافظه‌های مغناطیسی می‌باشد. حافظه‌های حالت جامد فارغ از اینکه قادر هستند که سیستم را به میزان مناسبی از نظر سرعت و فضا بهینه کنند، توان این را نیز دارند که سیستم‌های قدیمی را به خوبی احیا نمایند. برای کاربرانی که از سیستم‌های قدیمی بهره‌ می‌برند، ارتقاء و بروزرسانی این سیستم‌ها بسیار بهینه‌تر و مناسب‌تر از تهیه  یک سیستم جداگانه می‌باشد. با مقاله راهنمای جامع خرید حافظه اس اس دی در  داتیس مارت همراه باشید.

حافظه‌ اس اس دی چیست؟

حافظه‌های نوع SDD که برخی آن‌ها را حافظه‌های حالت جامد هم می‌نامند، ابزاری به منظور ذخیره‌کردن داده در سیستم‌ها کامپیوتری هستند. امروزه این نوع حافظه‌‌ها توان ذخیره سازی مشابه با حافظه‌های اصلی دیسک سخت قدیمی (HDD) را دارا می‌باشند و تنها تفاوت آن‌ها سریع‌تر بودن پروسه نوشتن و خواندن بر روی این دسته از حافظه‌ها می‌باشد. اگر از آن دسته کاربرانی باشید که از نوع سخت‌افزارهای به کار رفته در سیستم رایانه خود اطلاعی ندارید، ممکن است متوجه نشوید که حافظه دستگاه شما از نوع SSD است یا HDD، چراکه این دو نوع حافظه‌ شباهت‌های ظاهری زیادی با یکدیگر دارند.

در دیسک‌های سخت سنتی (Hard Disk Drive)، خواندن اطلاعات با کمک سوزن (هد) انجام میشود. این حافظه ها دارای سوزنی هستند که سرسوزن که آن را هد خواندن و یا هد نوشتن نیز می‌نامند، با حرکت هد بر روی صفحات چرخانی که در حافظه قرار دارد به مکان داده‌های مورد نظر رفته و به این ترتیب آن اطلاعات در اختیار رایانه قرار می‌گیرد. پروسه نوشتن نیز در این دسته از دیسک‌ها مشابه پروسه خواندن می‌باشد. این عملکرد در حالی است که در حافظه‌های اس اس دی خبری از هد و چرخش نیست. در حافظه‌های جامد، داده‌ها در بلوک‌های معینی جای دارند و در هر زمانی که نیاز به اطلاعات باشد، به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده‌ها از این بلوک‌ها قابل دسترسی هستند. در واقع سرعت بالایی که حافظه‌های اس اس دی در اختیار کاربر قرار می‌دهند، به دلیل همین بدون واسطه بودن دسترسی به اطلاعات می‌باشد. با حذف واسطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده‌ها در اختیار سیستم قرار می‌گیرد که این نوع عملکرد برتری اصلی حافظه اس اس دی را در برابر رقبای سنتی رقم می‌زند.

 

اگرچه تا به الان ما صرفا مزایای حافظه‌های اس اس دی را بیان کرده‌ایم اما این حافظه‌ها دارای نواقص و معایبی نیز هستند که می‌توان به هزینه بیشتر خرید این نوع نسبت حافظه‌های HDD اشاره کرد.

امروزه با وجود امکان ذخیره‌سازی داده در سرویس‌های ابری و آنلاین، این امکان فراهم شده است که کاربران حتی به وسیله حافظه‌های اس اس دی با ظرفیت پایین، نیازهای خود را برطرف نمایند و در صورتی که کاربری نیاز داشته باشد که فضای بیشتری جهت ذخیره داده‌های خود داشته باشد، می‌تواند به راحتی از هر دوی این نوع حافظه‌ها بصورت همزمان و در کنار هم استفاده نماید. با استفاده از این راهکار می‌توان در کنار بهره‌گیری از سرعتی که حافظه‌های اس اس دی دارند، از ظرفیت بالا و کم‌هزینه‌ای که حافظه‌های HDD نیز فراهم می‌کنند به ‌خوبی بهره برد.

 

نوع کاربری خود را مشخص کنید!

یکی از اصلی ترین مواردی که لازم است در خرید حافظه های اس اس دی در نظر بگیرید، نوع کاربری و نیاز شماست. در حقیقت مشخص کردن نوع استفاده خود از حافظه اس اس دی، در انتخاب موارد مختلفی نظیر ظرفیت اس اس دی، سایز اس اس دی، الگوریتم های رمز گذاری و … موثر است. به عنوان مثال، اگر شما یک برنامه نویس باشید، به حافظه اس اس دی با ظرفیت خیلی بالا نیاز نخواهید داشت و می توانید با اس اس دی های دارای ظرفیت 128 تا 256 گیگابایت نیز نیاز خود را برطرف سازید. اما اگر گیمر هستید و قصد ذخیره سازی بازی های گرافیکی حجم بالا را دارید، به حافظه هایی با ظرفیت بالا مثل 512 گیگابایت یا 1 ترابایت نیازمند خواهید بود.

مشخصات فیزیکی حافظه SSD

 

موضوعی که توجه به آن بسیار دارای اهمیت است، ابعاد فیزیکی حافظه‌های اس اس دی (فرم فکتور) است. کلیه‌ درایو‌های نوع SATA در قطع ۲.۵ اینچ توسعه یافته‌اند در حالی که فریم کیس رایانه‌های شخصی که به منظور استفاده رومیزی طراحی و تولید شده‌اند، حافظه‌هایی با قطع ۳.۵ اینچی را ساپورت می کنند. به همین دلیل به منظور نصب مناسب و استاندارد این دیسک‌ها درون کیس باید یک آداپتور مجزا و مناسب را نیز تهیه نمود. اگر فریم کلی کیس‌های رایانه‌های شخصی از قطع ۲.۵ اینچی درایور‌ها پشتیبانی میکند دیگر نیازی به تهیه یک آداپتور جداگانه مطرح نیست.

بکار گرفتن حافظه‌های جامد ساتا در درون یک لپ‌تاپ هم با چالش و مشکلات مخصوص به خود همراه است. به این دلیل که بیشتر لپ‌تاپ‌ها از قطع پیش‌فرض این حافظه‌ها پشتیبانی نمی کند و فضایی با ارتفاع ۹.۵ میلی‌متر برای نصب حافظه‌های جانبی در اختیار کاربران می‌گذارند. در حالی که حافظه‌های نوع جامد غالبا از فضایی به ارتفاع ۷ میلی‌متر بهره‌مند هستند که در نتیجه هنگامی که حافظه در محل خود در درون لپ‌تاپ واقع می‌شود، امکان جابه‌جایی و به عبارتی دیگر لق زدن آن ها وجود دارد و برای مهار کردن و پیشگیری از این اتفاق باید فضاهای خالی را مهار نمود.

کنترلر حافظه اس اس دی

 

در حافظه‌های جامد کنترلر نقشی اساسی را برعهده دارد. کنترلر در واقع همان پردازشگر و تصمیم‌گیرنده‌ می‌باشد و دارای انواع مختلفی است که هر گونه برای نوع خاصی از کاربرد طراحی شده است. نوع اول Sandforce نامیده می‌شود که داده‌ها را پیش از آن که ذخیره نماید، بصورت فشرده در می‌آورد و به همین دلیل برای فایل‌های که قابلیت فشرده‌سازی ندارند (مانند JPG و یا MP3) مناسب نیست. نوع دوم که Marvell نامیده می‌شود هم با فایل‌های فشرده و هم با فایل‌های غیرفشرده بخوبی و به سرعت کار می‌کند. حال با شرایط فوق این سوال مطرح می‌گردد که برای هر فرد کدام گونه از کنترلر‌ها مناسب‌ می‌باشد؟

در پاسخ باید گفت که در صورتی که کاربر با رایانه شخصی خود امور گرافیکی همانند تدوین فیلم، کار با تصاویر، انجام بازی‌های رایانه‌ای با گرافیک بالا و ساخت موزیک انجام می‌دهد، بهترین گزینه‌ انتخاب کنترلر Marvell می‌باشد. درایو SP920 یکی از نوین‌ترین و توانمندترین حافظه ساخت شرکت ADATA است که در میان حافظه‌های اس اس دی که از کنترلر Marvell استفاده می‌کنند، دارای سرعتی مناسب بوده و سرعت نوشتن آن به ۵۰۰ و خواندن آن به ۵۲۰ مگابایت بر هر ثانیه می‌رسد. اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که برای اجرای سیستم‌عامل و همچنین سایر نرم‌افزارها بعلاوه دسترسی به فایل‌هایی که دارای امکان فشرده‌سازی می‌باشند اهمیت بالائی قائلید، کنترلر Sandforce انتخاب ارجح‌تر برای شما می‌باشد. درایو SX910 ساخت شرکت ADATA در میان حافظه‌های بهره‌گیرنده از کنترلر Sandforce محصولی مناسب می‌باشد. سرعت خواندن و نوشتن در این درایو به ترتیب ۵۵۰ و ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه است.

ظرفیت ذخیره سازی حافظه اس اس دی

ظرفیت ذخیره سازی

درباره تجیهزاتی که در ذخیره سازی داده ها مورد استفاده قرار می گیرند، میزان فضای ذخیره سازی از جمله موارد مهم در خرید آن ها و نیز از مهم ترین ملاک های تاثیرگذار تنوع قیمت آن ها به شمار می آید. درایو‌های حالت جامد در گذشته با ظرفیت محدود و اندک نظیر ۶۰ گیگابایت به بازار عرضه شده بود اما امروز با روند سریع رشد فناوری تراشه‌های بکار گرفته شده در حافظه سه‌بعدی NAND و همچنین جای‌گرفتن سلول‌های حافظه بر روی هم در ردیف‌های عمودی باعث شده تا ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها در حافطه‌های جدید به بیشتر از ۴۰۰۰ گیگابایت برسد ولی هزینه‌بر بودن تولید و همچنین تکامل اندک فناوری‌های بکار رفته باعث شده است تا هزینه قابل پرداخت برای درایو‌های جامد در مقایسه با حافظه‌های HDD بسیار بالاتر باشد. حافظه‌های اس اس دی با ظرفیت اطلاعات در حدود ۵۰۰ گیگابایت امروز از پرطرفدار‌ترین و محبوب‌ترین حافظه‌ای در میان کاربران هستند؛ چرا که همزمان با اینکه فضایی مناسب برای اجرای سیستم‌عامل، نرم‌افزار و بازی‌های کامپیوتری دارد، قیمت بسیار زیادی را نیز ندارند و بصورت کلی بهترین صرفه اقتصادی را برای خریداران ایجاد می‌نماید. بر همین اساس پیشنهاد و توصیه اکید بر آن است که حافظه جامدی که قصد استفاده از آن را دارید، ظرفیتی پایین‌تر از ۵۰۰ یا نهایتا ۲۵۶ گیگابایت را نداشته باشد.

ظرفیت حافظه‌های اس اس دی دو گروه هستند:

    • ظرفیت ناقص با 30 – 60 – 120 – 240 و 480 گیگابایت
    • ظرفیت کامل با 32 – 64 – 128 – 256 و 512 گیگابایت

با دقت به هزینه قابل پرداخت برای آن‌ها سعی نمائید که ظرفیت کامل را تهیه نمائید.

موارد مهم در خرید حافظه های SSD

به نتیجه رسیدن در مورد ویژگی‌‌هایی که از حافظه اس اس دی مورد نیاز خود انتظار دارید، به هیچ‌ عنوان کار مشکلی نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود که انتخاب این حافظه را برعهده برخی از فروشندگان بی‌تجربه که فاقد دانش لازم هستند نگذارید و خود این کار را انجام دهید. البته پروسه انتخاب در میان انبوهی از انواع حافظه‌ها با برند‌های مختلف ممکن تا حدودی موجب گیج شدن شما بشود.

کلیه دیسک‌های سخت این امکان را فراهم می‌آورند که در مدت زمان بسیار کوتاهی بتوان به داده‌ها دسترسی پیدا نمود و به همین دلیل انتخاب‌ مناسبی ‌برای بهینه کردن رایانه‌های شخصی هستند. باید دقت نمود که حافظه جامدی که آن را برمی‌گزینید بایستی دارای کیفیت و همچنین اطمینان‌پذیری خوبی باشد که با دقت به جدید‌ بودن تکنولوژی مذکور، کسب اطلاعات در مورد آن تا حدودی دردسرساز خواهد بود. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های برجسته‌ای که حافظه‌های جامد باید از آن‌ها برخوردار باشند، ذکر گردیده است.

دارا بودن حداکثر سرعت زیاد (High Maximum Speed)

در حافظه‌های اس اس دی بیشترین سرعت ممکن در هنگام نوشتن و خواندن به ترتیب در محدوده ۳۰۰ و ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌باشد. اگرچه شاید این اعداد کاملا دقیق نباشند ولی امکان اینکه بیشتری سرعت خیلی از محدوده ذکر شده فاصله بگیرد، بسیار پائین است. امکان دارد که تولید‌کنندگان سرعت واقعی جابجایی داده‌ها را در پروسه نوشتن و یا خواندن توسط حافظه‌های اس اس دی ذکر نکنند ولی نقل و انتقال اطلاعات در این دیسک‌ها به قدری سریع می‌باشد که سرعت حداکثری بصورت تقریبی تضمین می شود. در صورتیکه تمایل دارید تا از سرعت واقعی خواندن و نوشتن حافظه‌های جانبی اطلاع پیدا کنید، می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت و وب‌سایت‌های گوناگون نتایج آزمایشات و بررسی‌هایی که بر روی حافظه‌های جامد گوناگون انجام گرفته است را مطالعه نمائید.

قابلیت عیب یابی و رفع عیب (ECC)

همانگونه که از اسم آن مشخص است، ویژگی فوق یکی از مهمترین قابلیت‌هایی است که حافظه‌ای‌ از نوع SSD می‌تواند آن را داشته باشد. با بهره‌گیری از این ویژگی‌ حافظه اس اس دی خواهد توانست بصورت خودکار نواقص و مشکلات ایجاد شده را شناسایی و رفع کند تا به این ترتیب از اطلاعات ذخیره‌شده به بیشترین شکل ممکن بتوان محافظت نمود. مسئله قطعی قابل اعتماد‌تر بودن حافظه‌های SSD هستند که از ویژگی عیب یابی خودکار برخوردار هستند در مقایسه با سایر نمونه‌ها.

پورت‌های SSD ها

پورت های اس اس دی

بصورت کلی می‌توان این نوع حافطه‌ها را به دو گروه تطبیق‌پذیر با پورت‌های SATA و یا تطبیق‌پذیر با پورت‌های PCIe‌ تقسیم نمود.

تعداد عمده‌ای از حافظه‌های SSD به پورت‌های ارتباطی SATA III مجهز شده اند که در نتیجه‌ براحتی می‌‌توان آن‌ها در جای حافظه‌های HDD مورد استفاده قرار داد. نکته‌ای که باید به آن توجه نمود، عرضه‌ی این دسته از حافظه‌های SSD در ابعاد ۲.۵ اینچ و با ضخامت ۷ میلی‌متری می‌باشد که در بیشتر کیس‌های موجود در بازار برای قرار گیری در سینی هارددیسک کوچک می‌باشد.

با این حال تعدادی از کیس‌ها قابلیت نصب و جاگیری SSDها را فراهم کرده اند. بعلاوه اینکه در تعدادی از حافظه های اس اس دی شاهد قرار دادن کیت‌هایی هستیم که توسط آن‌ها می‌توان به شکلی آسان‌تر حافظه را در محفظه‌های ۳.۵ اینچ نصب نمود.

حداکثر میزان سرعت در پورت‌های نوع SATA III در حدود ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌باشد. این محدودیت سرعت برای حافظه‌های نوع HDD که دارای سرعت نوشتن و سرعت خواندن محدود می‌باشند، مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در SSDها که سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتری دارند بعنوان یک عامل محدود کننده عمل می کنند. به منظور اینکه مشکل فوق رفع شود شاهد عرضه حافظه‌های SSD با پورت‌های نوع‌ PCIe (عموما بصورت PCIا کسپرس تلفط می‌گردد) می‌باشیم که بصورت مستقیم بر روی مادربورد سیستم نصب می‌شوند.

حافظه‌های SSD که به پورت PCIe مجهز شده‌اند عموما دارای قیمتی بیشتر در مقایسه با پورت‌های SATA هستند. ولی امکان انتقال اطلاعات با سرعت بیشتر موجب جذابیت آن‌ها می‌گردد. پورت PCIe در کارت‌های گرافیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی بصورت کلی شکل آن بستگی به کاربردش دارد. نسل سوم این پورت‌ها در هر یک خط خود امکان تبادل اطلاعات و داده‌ها را با سرعت حدود ۹۸۵ گیگابایت برثانیه را فراهم می کنند. دیوایس‌های سازگار می‌توانند پورت‌هایی با تعداد خطوط X2 , X4 ,X8  و X16 را ساپورت کنند.

برای یک لحظه متصور شوید که درگاه ۱۶x که توان انتقال داده‌ها را با سرعت ۱۵.۷۶‌ گیگابایت بر ثانیه را دارد در برابر یک درگاه SATA تا چه مقدار سرعت بیشتری را ارائه می‌کند. البته حافظه‌های اس اس دی با پورت PCIe که از نوع ۱۶x هستند، برای کاربران معمولی عرضه نمی‌گردند ولی انواع X2 و X4 با سرعت حداکثری ۳.۹۷ گیگابایت در ثانیه برای استفاده‌ تمامی کابران موجود است.

حافظه‌های SSD دارای چه محدودیت‌هایی هستند؟

یکی از عمده مشکلاتی که خریداران حافظه‌های SSD با آن مواجه می‌گردند، تطبیق سیستم خود با حافظه‌ای است که گنجایش آن نسبت به قبل کمتر می‌باشد. عمده کاربران به بهره‌گیری از حافظه‌های HDD قدیمی که دارای ظرفیتی در محدوده ۵۰۰ گیگابایت تا ۲۰۰۰ گیگابایت هستند، مانوس شده‌اند. در نتیجه استفاده صحیح و بهینه از حافظه اس اس دی که دارای گنجایشی معادل ۱۲۰ تا ۲۴۰ گیگابایت (اقتصادی‌ترین حافطه ممکن این دو هستند) می‌باشند، برای آن‌ها امری دشوار خواهد بود. با وجود اینکه کمتر شدن تقاضا مسئله‌ای غیرقابل حل است ولی مجموعه راهکارهایی وجود دارند که بواسطه آن‌‌ها می‌توان این فرایند را بصورتی راحت‌تر و مناسب‌تر سپری نمود. در اکثر مواقع قادر خواهید بود که از یک حافظه HDD بعنوان حافظه ثانویه در کنار SSD خود استفاده کنید تا سرعت و ظرفیت مناسب را همزمان تجربه نمائید.

حافظه های اس اس دی در داتیس

در این مقاله سعی شد تا ویژگی های دخیل در خرید برترین اس اس دی بیان شود اما چنانچه هنوز به نتیجه درستی در این خصوص نرسیده اید، میتوانید از مشاوره رایگان داتیس نیز بهره مند گردید. کارشناسان ما بهترین انتخاب را به ما پیشنهاد خواهند داد.

قابل ذکر است تمامی حافطه های اس اس دی موجود در داتیس دارای ضمانت معتبر بوده، پس با خبالی آسوده خریدتان را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *