رام چیست و کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال) چه تفاوتی دارد؟

احتمالا شما هم اصطلاحاتی مثل رام، رام رسمی، آفیشال رام، کاستوم رام و غیره را شنیده‌اید، اما شاید دقیقا ندانید

احتمالا شما هم اصطلاحاتی مثل رام، رام رسمی، آفیشال رام، کاستوم رام و غیره را شنیده‌اید، اما شاید دقیقا ندانید که تفاوت مابین این موارد در چیست و اصلا رام (ROM) چه معنا و مفهومی دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به این سوال که رام چیست (ROM) پاسخ دهیم و تفاوت کاستوم رام (Custom ROM) با رام های رسمی (Official ROM) را برایتان بیان کنیم. پس با داتیس مارت همراه باشید.

 

مقدمه

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که سیستم عامل اندروید را به یک سیستم عامل متفاوت، موفق و کاربردی تبدیل کرده مربوط به متن باز (Open Source) بودن آن می‌شود. متن باز بود این سیستم عامل سبب شده تا هر برنامه نویس و توسعه دهنده‌ای بتواند تغییرات خاصی که مورد نظرش هستند را روی دستگاه های اندرویدی پیاده سازی کند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله “آموزش فلش گوشی سامسونگ با Odin به طور جامع در مورد فلش کردن گوشی های سامسونگ و نصب رام در آن ها با استفاده از نرم افزار ادین صحبت کردیم اما خیلی وارد جزئیات رام های اندرویدی نشدیم. در این مطلب می‌خواهیم دقیق تر در رابطه با رام و تفاوت مابین رام های رسمی و غیر رسمی صحبت کنیم. آیا می‌دانید رام چیست و چه تفاوتی مابین رام رسمی و کاستوم رام وجود دارد؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را به بهترین شکل ممکن پیدا کنید، با داتیس مارت و ادامه این مقاله اختصاصی همراه باشید.

رام چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین سوالی که احتمالا با شنیدن واژه “رام” در ذهنتان به وجود می‌آید این است که رام چیست و چه مفهومی دارد! واژه ROM مخفف عبارت “Read Only Memory” است و در واقع بخشی از حافظه دستگاه خواهد بود که فقط برای خواندن اطلاعات از آن استفاده می‌شود، یعنی هیچ اطلاعاتی در حین استفاده از گوشی روی آن نوشته (ذخیره) نخواهد شد. پس می‌توان گفت همیشه اطلاعات خاصی در رام (ROM) ذخیره هستند و بستر سخت افزاری دستگاه از این اطلاعات استفاده می‌کند. اما ماهیت اطلاعاتی که در رام ذخیره شده‌اند حائز اهمیت است و باید برای درک بهتر مفهوم رام با آن ها آشنا شوید. اطلاعاتی که در رام گوشی های اندرویدی ذخیره می‌شوند اطلاعات و کدهای نرم افزاری هستند که امکان استفاده از بستر سخت افزاری گوشی را برای کاربر محقق می‌سازند. به عنوان مثال آیکون اپلیکیشن دوربینی که در گوشی شما وجود دارد و با لمس آن دوربین دستگاه فعال می‌شود به واسطه کدنویسی هایی که در رام گوشی انجام شده به وجود آمده است. پس رام گوشی های اندرویدی امکان تعامل مستقیم کاربر را دستگاه و سخت افزار آن را میسر می‌سازد و عملا اگر رام نباشد، اصلا نمی‌توانید از سخت افزار گوشی یا تبلت خود استفاده کنید!

بنابراین وجود رام برای استفاده از گوشی ها و تبلت ها الزامی است. پس می‌توان رام گوشی های اندرویدی را بخشی از حافظه آن ها دانست که کد نویسی هایی را شامل می‌شود تا امکان تعامل کاربر با بستر سخت افزاری دستگاه و استفاده از سخت افزار آن را محقق سازند. حالا اگر کسی از شما این سوال را بپرسد که رام چیست می‌توانید به سادگی پاسخ وی را بدهید، چون ماهیت رام (ROM) را درک کرده‌اید. هیچ لزومی ندارد که برای بیان ماهیت رام از تعابیر دشوار استفاده کنید و با درک مفهوم آن می‌توانید خیلی راحت عملکردش را شرح دهید. اما رام ها انواع مختلفی دارند که شاید شنیدن نام آن ها کمی گیج کننده باشد، اما نگران نباشید چون رام ها بسیار ساده تر از آن چیزی هستند که تصورش را می‌کنید. کاستوم رام، رام آفیشال، رام رسمی و رام استوک اصلی ترین اصطلاحاتی هستند که برای معرفی رام های اندرویدی بکار می‌روند. اما تفاوت مابین آن ها چیست؟

رام گوشی های اندرویدی دو دسته است: رام رسمی (آفیشال) و رام کاستوم

به طور کلی رام هایی که برای گوشی های اندرویدی منتشر شده و وجود دارند شامل دو دسته اصلی می‌شوند که به ترتیب رام رسمی یا آفیشال (Official ROM) و رام کاستوم (Custom ROM) نام دارند. اگر با اصطلاحات دیگری در معرفی رام ها مواجه شدید، مطمئن باشید آن اصطلاح برای خطاب به رامی بکار می‌رود که زیرشاخه یکی از این دو رام (رام رسمی یا کاستوم) است. اما تفاوت مابین رام های رسمی (آفیشال) و کاستوم چیست؟ برای درک بهتر این مسئله کافیست توضیحی در مورد ماهیت هر یک آن ها را ارائه کنیم:

  • رام رسمی یا آفیشال (Official ROM)رام های رسمی یا آفیشال رام هایی هستند که به طور رسمی توسط شرکت سازنده گوشی منتشر شده‌اند. به عنوان مثال گوشی شما در حال پیش فرض کارخانه یک رام اختصاصی دارد و تمام آپدیت های نرم افزارهای هم که در آینده برای آن منتشر می‌شوند تغییرات لازم را روی رام گوشی ایجاد می‌کنند. به مجموعه این دسته رام ها که به طور رسمی از سوی شرکت سازنده دستگاه ارائه شده‌اند رام رسمی یا آفیشال گفته می‌شود.
  • رام کاستوم (Custom ROM): اما کاستوم رام ها آن دسته از رام هایی هستند که توسط برنامه نویسان سوم شخص و ثالث منتشر شده‌اند. طبیعتا این رام ها رسمی نیستند. با توجه به اینکه اندروید یک سیستم عامل متن باز است، بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند رام های اختصاصی خودشان را با اعمال تغییراتی که مد نظرشان است توسعه داده و روی گوشی های اندرویدی نصب کنند. بدین ترتیب می‌توان رابط کاربری و جلوه های بصری یک گوشی اندرویدی را به طور کامل تغییر داد. پس کاستوم رام ها آن دسته از رام هایی هستند که به طور رسمی توسط شرکت سازنده گوشی منتشر نشده‌اند و توسعه دهندگان سوم شخص آن ها را توسعه داده‌اند.

 

پس حالا علاوه بر اینکه می‌توانید به سوال ” رام چیست ” پاسخ دهید، به طور کامل می‌توانید بگویید که رام آفیشال با رام کاستوم چه تفاوتی دارد. امکان شخصی سازی رام و بستر نرم افزاری گوشی های اندرویدی یکی از اصلی ترین دلایلی است که برنامه نویسان و توسعه دهندگان را عاشق سیستم عامل اندروید و گوشی های مبتنی بر آن می‌کند، چون این کاربران می‌توانند هر تغییراتی که مد نظرشان باشد را با کدنویسی در گوشی خود و رام آن اعمال کنند.

رام استوک (Stock ROM) چیست؟

اما احتمال دارد که با واژه استوک روم هم مواجه شده باشید! ما در بخش قبل گفتیم که رام های اندرویدی شامل دو دسته کاستوم و آفیشال (رسمی) می‌شوند، پس تکلیف رام های استوک چه می‌شود؟ استوک رام ها در واقع نوعی از رام های آفیشال یا رسمی هستند که به طور پیش فرض روی گوشی نصب خواهند بود. بنابراین به نسخه‌ای از رام یک گوشی که در حالت پیش فرض و زمان عرضه دستگاه روی آن نصب بوده رام استوک گفته می‌شود و طبیعتا چون این رام از سوی شرکت سازنده دستگاه توسعه یافته زیرشاخه‌ای از رام های آفیشال خواهد بود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به سوال مهمی که در ذهن خیلی از کاربران گوشی های اندرویدی ایجاد می‌شود (رام چیست و چه تفاوتی مابین کاستوم رام و رام آفیشال وجود دارد؟) پاسخ دادیم. سعی کردیم همه چیز را به زبان ساده و البته مختصر برایتان شرح دهیم تا پیچیدگی امر منجر به دشوار شدن درک مفهوم مطلب نشود. امیدواریم که از این مطلب آموزش و مختصر لذت برده باشید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد