ترفندهای آیفون, مجله-تکنولوژی

آموزش رفع مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای

اگر از آیپد های اپل استفاده می‌کنید و بنا به هر دلیل آیپد شما به شبکه وای فای متصل نمی‌شود نگران نباشید چون احتمالا با یک مشکل کوچک رو به رو شده‌اید و با بررسی چند نکته مشکل رفع می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش راهکارهای رفع مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای بپردازیم. بنابراین با داتیس مارت همراه باشید.

 

مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای : مقدمه

وبگردی یکی از اصلی ترین کارهایی است که با تبلت ها و به ویژه آیپد های اپل می‌توان انجام داد. حال تصور کنید آیپد شما به شبکه وای فایی که همیشه به آن متصل می‌شدید وصل نشود! در این شرایط تکلیف چیست؟ چطور می‌توانیم مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای را برطرف کنیم؟ خوشبختانه در اغلب مواقع بروز این مشکل ناشی از یک باگ موقت است که می‌تواند در بستر نرم افزاری آیپد یا حتی مودم شما به وجود آمده باشد. بنابراین خیلی نگران این مسئله نباشید، چون مطمئنا مشکلی که با آن رو به رو هستید قابل رفع خواهد بود. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی روش هایی بپردازیم که با استفاده از آن ها می‌توانید مشکل وصل نشدن آیپد های اپل به شبکه وای فای را برطرف کنید. بنابراین با داتیس مارت همراه باشید.

روش اول: اطمینان از روشن بودن مودم و در دسترس بودن شبکه وای فای

زمانی که شما با آیپدتان به یک شبکه وای فای متصل می‌شوید، اطلاعات آن شبکه به طور خودکار توسط دستگاه ذخیره می‌شود تا در اتصال های بعدی دچار مشکل نشوید. در برخی مواقع ممکن است نشان دادن نام یک شبکه وای فای در لیست شبکه های وای فای ذخیره شده آیپد منجر به سردرگمی کاربر شود. بنابراین همیشه توصیه می‌کنیم اگر با مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای رو به رو شدید، در قدم اول از روشن بودن مودم خود و همچنین در دسترس بودن شبکه وای فایی که تلاش می‌کنید به آن متصل شوید اطمینان حاصل نمایید. این مسئله اولین و ابتدایی‌ترین قدمی است که باید برای رفع مشکل اتصال آیپد به وای فای انجام دهید.

روش دوم: از صحیح بودن رمز عبور اطمینان حاصل کنید

 

در خیلی از مواقع دیده شده که کاربران پسورد یا رمز عبور شبکه وای فایی که می‌خواهند به آن متصل شوند را به درستی وارد نمی‌کنند و تصور دارند که آیپد آن ها با مشکل اتصال به شبکه وای فای مواجه است! بنابراین قبل از اینکه هر اقدام دیگری را انجام دهید مطمئن شوید که رمز وای فای را به درستی در آیپد وارد می‌کنید. سعی کنید تمام پیغام های خطایی که از سمت آیپد نمایش داده می‌شوند را به درستی مطالعه نمایید، چون این پیغام ها می‌توانند راه حل صحیح رفع مشکل را برایتان نمایان سازند. در صورتی که رمز عبور شبکه وای فای به طور درست وارد نشود، پیغام خطای Incorrect Password (صحیح نبودن رمز عبور) از سوی آیپد نمایان می‌شود. پس با دیدن این پیغام می‌توانید مطمئن شوید که مشکل از جانب آیپدتان نیست و رمز عبور شبکه Wi-Fi مورد نظر را اشتباه وارد می‌کنید.

روش سوم: بررسی برخی از تنظیمات پایه

اگر مشکل اتصال آیپد شما مربوط به دو مورد قبل نبود، باید برخی از تنظیمات پایه شبکه وای فای و آیپدتان را بررسی کنید. در برخی مواقع ممکن است به دلیل اینکه شبکه وای فایی که می‌خواهید به آن متصل شوید به صورت عمومی (Public) تعریف شده، مشکلاتی در اتصال و استفاده از آن به وجود آید. بنابراین موارد زیر را بررسی کنید:

 

  • برخی از شبکه های وای فای عمومی قبل از اینکه به دستگاه شما اجازه استفاده از دیتا را بدهند، از کاربر می‌خواهند تا با قوانین و مقررات خاصی موافقت کنند. در این شرایط عموما به محض اینکه به شبکه وای فای وصل شوید یک صفحه اتوماتیک توسط مرورگر باز می‌شود که حاوی اطلاعاتی است و یک گزینه “توافق” یا “Agree” دارد. تا زمانی که این گزینه را انتخاب نکنید، عملا قادر به استفاده از سرویس وای فای مورد نظر نخواهید بود.

 

  • اگر مشکل شما مربوط به شبکه وای فای عمومی نمی‌شود و در حال اتصال به شبکه وای فای خانگی هستید، تنظیماتی که در ادامه شرح می‌دهیم را روی آیپدتان بررسی کنید. ابتدا وارد بخش Settings آیپد شوید و از غیرفعال بودن گزینه Airplane Mode اطمینان حاصل کنید. حالا وارد بخش Settings و این بار Wi-Fi شوید. مطمئن شوید که قابلیت وای فای آیپدتان فعال است. به پایین صفحه اسکرول کنید و گزینه Ask to Join Networks را فعال نمایید. حالا یک مرتبه حالت هواپیما یا همان Airplane Mode را در آیپدتان فعال و بعد از 30 ثانیه آن را غیر فعال نمایید.

بعد از انجام موارد فوق دوباره اتصال به شبکه وای فای مورد نظر را بررسی کنید. اگر مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای ادامه داشت از راه حل هایی که در بخش های بعدی شرح می‌دهیم استفاده کنید، چون مشخصات مشکل از تنظیمات پایه و ابتدایی آیپد شما نیست.

روش چهارم: آیپد را هارد ریست کنید

در برخی مواقع ممکن است یک باگ موقت نرم افزاری منجر به بروز اختلال در اتصال وای فای آیپد شما شده باشد. طبیعتا در این شرایط با هارد ریست (Hard Reset) دستگاه می‌توان مشکل را برطرف کرد. در خیلی از مواقع دیده شده که مشکلاتی مثل عدم اتصال آیپد به وای فای به راحتی و با انجام یک هارد ریست برطرف می‌شود. برای انجام این کار کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

  • دکمه های پاور (Power) و هوم (Home) آیپدتان را به طور همزمان فشرده و برای چند ثانیه نگه دارید تا صفحه آیپد کاملا سیاه شود.
  • نگه داشتن دکمه های مذکور را تا جایی ادامه دهید که لوگوی اپل را ببینید. در این لحظه می‌توانید دکمه های هوم و پاور را رها کنید.

بدین ترتیب آیپد شما هارد ریست می‌شود. بعد از اینکه دستگاه راه اندازی شد، وارد بخش Settings شوید و گزینه Wi-Fi را فعال نمایید و تلاش کنید تا به شبکه وای فای مورد نظرتان وصل شوید. احتمالا در این حالت مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای برطرف می‌شود. اگر اینطور نشد از راه حل هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم استفاده کنید.

روش پنجم: مودم را ریستارت کنید!

در برخی مواقع ممکن است اصلا مشکل وصل نشدن به شبکه وای فای ناشی از اختلالی باشد که در خود مودم به وجود آمده و عملا هیچ ارتباطی به آیپدتان نداشته باشد. در اینگونه مواقع با ریستارت کردن مودم مشکل برطرف می‌شود. پس یک مرتبه هم مودم خود را ریستارت کنید و بعد از انجام این کار مجددا سعی در اتصال آیپد به شبکه وای فای مودم داشته باشید.

روش ششم: استفاده از گزینه Forget Network

همانطور که قبلا گفتیم آیپد های اپل وقتی به یک شبکه وای فای متصل شوند، مشخصات و جزئیات آن شبکه را در خود ذخیره خواهند کرد تا کاربر در آینده بتواند راحت تر به آن شبکه وای فای متصل شود. در برخی مواقع ممکن است همین مسئله منجر به بروز مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای شود. در این شرایط شما می‌توانید از گزینه Forget Network برای رفع مشکل استفاده کنید. زمانی که از این گزینه استفاده نمایید، اطلاعات شبکه وای فایی که انتخاب شده به طور کامل از حافظه آیپد پاک می‌شود و باید دوباره جزئیات اتصال آن را ارائه کنید. بدین ترتیب ممکن است مشکل و باگ های اتصال به آن شبکه وای فای برطرف شود. برای استفاده از این گزینه کافیست:

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.
  • آیکون با نماد “دایره و تعجب” را از کنار شبکه وای فایی که در اتصال به آن دچار مشکل شده‌اید لمس نمایید.
  • گزینه Forget This Network را انتخاب و با فراموش شدن آن موافقت به عمل آورید.
  • یک مرتبه قابلیت Wi-Fi آیپدتان را خاموش و دوباره روشن کنید.

مشاهده خواهید کرد که شبکه وای فای مورد نظر در لیست وای فای های در دسترس و نزدیک نمایان می‌شود. نام آن را از لیست انتخاب و اطلاعات لازم را ارائه کنید. به احتمال خیلی زیاد با انجام این مراحل مشکل اتصال آیپدتان به شبکه وای فای برطرف می‌شود.

روش هفتم: ریست تنظیمات شبکه (Reset Network)

یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید از آن برای رفع مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای استفاده کنید مربوط به ریست کردن تنظیمات شبکه می‌شود. با استفاده از این گزینه تمام اطلاعات و داده های مرتبط با شبکه های اتصال وای فای، موبایل دیتا و غیره ذخیره شده در آیپدتان حذف می‌شوند و لازم خواهد بود که تمام آن ها را مجددا وارد کنید. اما این کار می‌تواند واقعا در رفع مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای موثر باشد. برای ریست تنظیمات شبکه آیپد خود کافیست مراحل زیر را طی کنید:

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Reset را انتخاب نمایید.
  • گزینه Reset Network Settings را انتخاب نمایید و با ریست اطلاعات شبکه موافقت به عمل آورید.

کمی منتظر باشید تا آیدتان اقدامات لازم را انجام داده و دوباره فعال شود. به منوی تنظیمات (Settings) بروید و گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید و دوباره برای اتصال به شبکه وای فای مورد نظرتان اقدام نمایید. به احتمال خیلی زیاد با انجام این کار مشکل عدم اتصال آیپدتان به وای فای رفع می‌شود.

روش هشتم: آپدیت iOS

اگر آپدیتی برای سیستم عامل آیپدتان منتشر شده و این آپدیت را نصب نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم آن را نصب نمایید چون انجام این کار می‌تواند مشکل اتصال آیپد شما به شبکه وای فای را برطرف کند. برای بررسی این مسئله که آیا آپدیتی برای آیپدتان وجود دارد یا خیر کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

  • وارد منوی Settings شوید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Software Update را انتخاب نمایید.
  • اگر آپدیتی برای سیستم عامل آیپد شما وجود داشته باشد در این قسمت نمایش داده خواهد شد و گزینه Download and Install هم نمایان و قابل انتخاب می‌شود.

از آنجایی که شما با مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای مواجه هستید بنابراین عملا نمی‌توانید از منوی تنظیمات آیپد خود نسبت به دانلود نصب جدیدترین نسخه آپدیت iOS اقدام کنید. بنابراین باید از یک کامپیوتر واسط و نرم افزار آیتیونز (iTunes) کمک بگیرید. برای انجام این کار به شرح زیر عمل کنید:

 

  • جدیدترین نسخه برنامه آیتیونز را روی کامپیوترتان نصب و اجرا کنید.
  • آیپدتان را با کابل شارژر مناسب به کامپیوتر وصل کنید.
  • برنامه آیتیونز را اجرا و آیپدتان را از لیست دستگاه های در دسترس انتخاب کنید.
  • گزینه Summary را از منی سمت چپ انتخاب نمایید.
  • گزینه Check for Updates را انتخاب کنید.
  • اگر آپدیتی برای آیپدتان وجود داشته باشد، گزینه Download and Install نمایان می‌شود. بنابراین روی این گزینه کلیک کنید.

منتظر بمانید ت مراحل آپدیت توسط نرم افزار آیتیونز طی شوند و سیستم عامل آیپدتان آپدیت گردد. احتمالا با نصب این آپدیت مشکل وای فای آیپدتان برطرف می‌شود.

روش نهم: فکتوری ریست آیپد

اگر هیچ کدام از روش هایی که پیش از این به شرح آن ها پرداختیم مشکل اتصال آیپد به شبکه وای فای را برطرف نکردند، فقط یک راه حل دیگر پیش رویتان قرار دارد که مربوط به فکتوری ریست (Factory Reset) آیپدتان می‌شود. انجام فکتوری ریست منجر به از دست رفتن اطلاعات آیپد و بازگشت تنظیمات آن به حالت پیش فرض کارخانه خواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما قبل از انجام فکتوری ریست از تنظیمات و وضعیت فعلی آیپدتان یک فایل بکاپ یا پشتیبانی تهیه کنید. به منظور فکتوری ریست کردن آیپد مراحل زیر را طی کنید:

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Reset را انتخاب نمایید.
  • گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.
  • گزینه Erase All را انتخاب نمایید تا تایید فکتوری ریست انجام شود.

چند دقیقه منتظر بمانید تا آیپدتان اقدامات لازم را انجام داده و دستگاه به طور خودکار ریستارت شود. در این شرایط مراحل راه اندازی اولیه آیپد نمایان می‌شوند. مراحل راه اندازی اولیه را ضمن اتصال به شبکه وای فای طی کنید. بدین ترتیب با یک فکتوری ریست مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای برطرف می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید ابتدا از ریستور فایل های بکاپ پیشین هم استفاده کنید، چون ممکن است ریستور بکاپ های قدیمی هم منجر به رفع مشکل مذکور شوند. پس فکتوری ریست آیپد را به عنوان آخرین راه حل پیش رویتان در نظر بگیرید.

 

پس از اتصال آیپد به وای فای می توانید فیام ها و تصاویررا با وضوح بالاتر، روی صفحه نمایشگر LCD تلویزیون مشاهده کرد.

ساده ترین راه این ارتباط با کابل HDMI و کابل شارژ آیفون و مبدل Digital AV Adapter امکان پذیر است.

مبدل از یک طرف توسط کابل HDMI به تلویزیون و از طرف دیگر توسط کابل شارژ آیفون به آیپد متصل است. این اتصال راحت تجربه شیرینی به همراه خواهد داشت.

هم اکنون یک سوکت مجزا برای اتصال مستقیم شارژر به مبدل Digital AV Adapter  نیز تعبیه شده است که با وصل کردن شارژر گوشی به آن، همزمان هم اتصال به تلویزیون برقرار است و هم شارژ آیپد تامین.

 

پس از اتصال آيپد به وای فای می توانيد فيلم ها و تصاويررا با وضوحبالاتر، روی صفحه نمايشگرLCDتلويزيون مشاهده
کرد.
ساده ترين راه اين ارتباط با کابلHDMIو کابل شارژ آيفون و مبدلDigital AV Adapterامکان پذير است.
مبدل از یک طرف توسط کابلHDMIبه تلويزيون و از طرف ديگر توسط کابل شارژ آيفون به آيپد متصل است.اين اتصال
راحت تجربه شيرينی به همراه خواهد داشت.
هم اکنون يک سوکت مجزا برای اتصال مستقيم شارژر به مبدلDigital AV Adapterنيز تعبيه شده است که با وصل کردن
شارژر گوشی به آن، همزمان هم اتصال به تلويزيون برقرار است و هم شارژ آيپد تامين می شود.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش نحوه رفع مشکل وصل نشدن آیپد به وای فای پرداختیم. بدین منظور سعی کردیم 9 راه حل اصلی را خدمتتان ارائه کنیم. مطمئنا با استفاده از این راه حل ها مشکل اتصال آپدیتان به شبکه وای فای برطرف می‌شود. امیدواریم از این مقاله آموزشی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *