ترفندهای اندروید, مجله-تکنولوژی

آموزش بهترین روش های افزایش سرعت گوشی اندرویدی

کند شدن گوشی های موبایل یک امر طبیعی است که به مرور زمان رخ می‌دهد و مختص سیستم عامل خاصی هم نخواهد بود. خوشبختانه با ترفندهای مشخصی می‌توان در گوشی های اندرویدی سرعت عملکرد دستگاه را افزایش داد. در ادامه این مطلب به معرفی بهترین روش های افزایش سرعت گوشی اندرویدی می‌پردازیم. بنابراین با داتیس مارت همراه باشید.

 

دلیل اصلی کند شدن گوشی های موبایل

دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است روی کند شدن تدریجی عملکرد گوشی های موبایل تاثیرگذار باشند. اما در این بین یک عامل مشترک همیشه از اصلی ترین دلایلی است که به مرور منجر به کندی گوشی های اندرویدی می‌شود. این عامل مربوط به پر شدن حافظه گوشی و تحت فشار قرار گرفتن حافظه، رم و پردازنده آن می‌شود. زمانی که حافظه داخلی و رم یک گوشی تحت فشار قرار گیرند، لگ و تاخیرهای بیشتری در عملکرد آن به وجود می‌آید، چون با گذر زمان حجم اطلاعاتی که در دستگاه ذخیره می‌شوند و باید آنالیز گردند بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که با گذر زمان شدت لگ و تاخیرهای گوشی بیشتر می‌شود و اصطلاحا شاهد کندتر شدن عملکرد دستگاه هستیم. اما چه راهی برای مقابله با این مسئله وجود دارد؟

پیش از اینکه در رابطه با روش های افزایش سرعت گوشی اندرویدی صحبت کنیم باید بگوییم که کند شدن گوشی ها مخصوص سیستم عامل خاصی نیست و به قدرت و کیفیت بستر سخت افزاری دستگاه ارتباط دارد. به عنوان مثال چون گوشی های رده پایین و میان رده از سخت افزار ضعیف تری بهره می‌برند، زودتر و بیشتر با مشکل کند شدن رو به رو خواهند شد و چون گوشی های رده بالا سخت افزار قوی تری دارند، کمتر با مشکلات این چنینی رو به رو می‌شوند. پس اینطور نیست که آیفون های اپل به هیچ عنوان با مشکل کند شدن رو به رو نباشند و کند شدن عملکرد گوشی مختص سیستم عامل اندروید باشد! آیفون های اپل هم ممکن است به مرور و با تحت فشار قرار گرفتن رم و حافظه داخلی با افت سرعت عملکرد رو به رو شوند.

چه زمانی باید به فکر افزایش سرعت گوشی اندرویدی باشیم؟

طبیعتا زمانی که سرعت عملکرد گوشی افت کند و لگ و تاخیرهای زیادی در آن به وجود آید باید به فکر راه حلی برای افزایش سرعت عملکرد گوشی موبایلتان باشید. عموما وقتی گوشی تحت فشار قرار می‌گیرد و با مشکل کند شدن رو به رو می‌شود، لگ و تاخیرهای محسوسی در عملکرد آن پدیدار می‌شوند. به عنوان مثال اجرای اپلیکیشن ها با تاخیر انجام می‌شود یا جهش مابین برنامه ها از بخش “Recent Apps” با سرعت قابل قبولی انجام نمی‌شود. در اینگونه مواقع است که شما باید به فکر افزایش سرعت گوشی اندرویدی خود باشید. اما برای انجام این کار باید چه کرد؟ در ادامه این مطلب به معرفی بهترین و موثرترین روش هایی می‌پردازیم که می‌توانید با استفاده از آن ها سرعت عملکرد گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید. دقت داشته باشید که انجام مداوم این روش ها سبب می‌شود تا همیشه گوشی موبایلتان عملکرد سریع تری داشته باشد، پس سعی کنید در بازه های زمانی مشخص این موارد را در گوشی تکرار کنید.

روش اول: حذف اپلیکیشن های غیرضروری

هر یک از اپلیکیشن هایی که روی گوشی شما نصب هستند بخشی از حافظه داخلی آن را اشغال می‌کنند و بدین ترتیب هم منجر به تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی و هم رم می‌شوند. بنابراین سعی کنید هیچوقت اپلیکیشن های اضافه‌ای را روی گوشی خود نصب نکنید و همیشه فقط اپلیکیشن هایی که وجود آن ها واقعا ضروری است را در دستگاه نصب نمایید. حذف اپلیکیشن های غیر ضروری یکی از بهترین و موثرترین روش های موجود برای بهبود سرعت گوشی های اندرویدی است. برای انجام این کار می‌توانید به منوی اپلیکیشن های گوشی مراجعه کرده انگشت خود را روی آیکون اپلیکیشن مورد نظرتان که می‌خواهید حذف شود قرار داده و برای چند لحظه نگه دارید. سپس آیکون ضربدر گوشه آن را انتخاب و با حذف اپلیکیشن موافقت کنید تا آن برنامه از حافظه گوشی شما حذف گردد. برای مشاهده دقیق تر لیست اپلیکیشن ها و حذف موارد مورد نظرتان می‌توانید به مسیر زیر هم بروید:

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Apps یا Application Manager را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشن مورد نظرتان را از لیست انتخاب نمایید.
  • گزینه Uninstall را لمس و با حذف برنامه موافقت به عمل آورید.

بنابراین یکی از بهترین روش هایی که می‌توانید از آن برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی استفاده کنید مربوط حذف کردن اپلیکیشن های غیرضروری می‌شود.

روش دوم: حذف حافظه کش اپلیکیشن ها

تمام برنامه هایی که در گوشی شما نصب هستند از حافظه کش (Cache) بهره می‌برند. حافظه کش یک برنامه در واقع شامل فایل ها و اطلاعات خاص یک اپلیکیشن است که به دلیل ذخیره شدن در حافظه گوشی منجر به بارگذاری و اجرای سریع تر برنامه می‌شوند. به عنوان مثال وقتی شما یک اپلیکیشن را برای اولین بار اجرا می‌کنید تمام المان ها، عکس ها و غیره آن باید بارگذاری شوند اما حافظه کش سبب خواهد شد که هر بار نیازی به بارگذاری این اطلاعات وجود نداشته باشد و اطلاعات از پیش ذخیره شده سریعا اجرا شوند. اما مشکلی که وجود دارد این است که حافظه کش اپلیکیشن ها منجر به اشغال حافظه داخلی می‌شود. بنابراین می‌توانید حذف حافظه کش اپلیکیشن ها را هم به عنوان یکی دیگر از روش های موثر در بهبود سرعت عملکرد گوشی های اندرویدی در نظر گرفت. به منظور حذف حافظه کش هر اپلیکیشن کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Apps یا Application Manager را انتخاب کنید.
  • اپلیکیشن مورد نظرتان را از لیست انتخاب نمایید.
  • گزینه Clear Cache را انتخاب و با حذف حافظه کش برنامه موافقت به عمل آورید.

بدین ترتیب حافظه کش برنامه های مورد نظرتان را حذف کنید تا حافظه داخلی گوشی آزادتر شود و در نتیجه سرعت عملکرد دستگاه بهبود یابد. هر چقدر مدت زمان بیشتری از نصب یک برنامه بگذرد و شما هم بیشتر از آن استفاده کنید، حجم حافظه کش آن برنامه هم بیشتر می‌شود. به عنوان مثال حجم حافظه کش برنامه‌ای مثل تلگرام در صورتی که برای مدت زمان طولانی حذف نشود می‌تواند به بیشتر از چند گیگابایت هم برسد. پس حذف حافظه کش برنامه ها را به عنوان روشی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی به خاطر بسپارید.

روش سوم: حذف کامل حافظه کش گوشی

علاوه بر حافظه کش اپلیکیشن ها اطلاعاتی دیگری هم به عنوان کش در حافظه موبایل ذخیره می‌شوند. از سمت دیگر اگر تعداد اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی زیاد باشد، حذف حافظه کش تک تک آن ها می‌تواند دشوار شود. برای  رفع این مشکل در سیستم عامل اندروید قابلیت حذف یکپارچه حافظه کش گوشی ارائه شده است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید فقط با لمس چند گزینه دستور پاک شدن حافظه کش تمام اپلیکیشن ها و دیگر اطلاعاتی که به عنوان حافظه کش در گوشی ذخیره هستند را صادر کنید. بدین منظور کافیست به شرح زیر عمل نمایید:

  • گزینه Settings را انتخاب کنید تا به منوی تنظیمات موبایل هدایت شوید.
  • گزینه Storage را انتخاب نمایید.
  • گزینه Cached Data یا Saved Data را انتخاب کنید.
  • گزینه Delete یا Clear را لمس و با حذف حافظه کش گوشی موافقت به عمل آورید.

بدین ترتیب کل حافظه کش گوشی و اپلیکیشن های نصب شده روی آن پاک خواهد شد و بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه داخلی دستگاه آزاد می‌شود که این امر منجر به افزایش سرعت گوشی اندرویدی می‌گردد.

روش چهارم: از اپلیکیشن های کمکی استفاده کنید!

 

برخی از اپلیکیشن هایی که با عناوین Cleaner یا Booster و غیره ارائه شده‌اند می‌توانند به افزایش سرعت عملکرد گوشی اندرویدی شما کمک قابل ملاحظه‌ای بکنند. این اپلیکیشن ها عموما با دسترسی به فایل های مختلفی که در گوشی وجود دارند و ذخیره هستند، گزینه های متعددی را در اختیارتان قرار خواهند داد که امکان حذف برخی از فایل ها و اطلاعات خاص و بهبود سرعت عملکرد گوشی را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال اپلیکیشن Files Go یک نمونه از اپلیکیشن های خوبی است که در این راستا می‌توانید از آن استفاده کنید. این برنامه به خوبی فایل های به درد نخور گوشی را شناسایی می‌کند و با یک لمس ساده امکان حذف آن ها را برایتان میسر خواهد کرد. اپلیکیشن هایی مثل Norton Cleaner هم می‌توانند در این راستا بازده خوبی داشته باشند.

روش پنجم: انتقال عکس و ویدئوها از حافظه گوشی

دوربین گوشی های موبایل امروزی به شدت پیشرفته‌تر از قبل شده‌اند و عکس و فیلم هایی که با آن ها ضبط می‌شود عموما حجم بسیار بالایی دارند. بنابراین مطمئن باشید بخش عظیمی از حافظه داخلی گوشی شما توسط عکس ها و فیلم هایی ذخیره شده که با دوربین گوشی ضبط کرده‌اید. وجود این فیلم و عکس ها در حافظ داخلی دستگاه به شدت روی کند شدن عملکرد آن تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین با انتقال آن ها به فضایی دیگر می‌توانید به افزایش سرعت گوشی اندرویدی کمک قابل ملاحظه‌ای بکنید. انتقال عکس و ویدئوهای گوشی هم می‌تواند از طریق یک کامپیوتر به هارد، فلش یا هر حافظه دیگری انجام شود و هم می‌تواند از طرق اپلیکیشن گوگل فوتوز (Google Photos) در فضای ابری انجام گیرد. در هر دو حالت زمانی که جابجایی انجام شد باید عکس و ویدئو های موجود در حافظه گوشی را پاک کنید. اگر از اپلیکیشن گوگل فوتوز استفاده کردید، کافیست بد از اتمام آپلود فایل ها روی گزینه Free Up Space کلیک کنید تا دستور خالی کردن حافظه گوشی و حذف فیلم و عکس هایی که در گوگل فوتوز آپلود شده‌اند صادر شود.

 

با انجام این کار بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه داخلی گوشی اندرویدی شما خالی می‌شود و این مسئله به بهبود سرعت عملکرد گوشی کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید از ذخیره ماندن فیلم و عکس ها در حافظه گوشی جلوگیری به عمل آورید و حتی اگر شده با استفاده از یک کامپیوتر یا لپ تاپ واسط، عکس و فیلم های موبایلتان را به هارد اکسترنال، حافظه خود کامپیوتر یا فلش مموری منتقل کنید.

روش ششم: فکتوری ریست

فکتوری ریست کردن گوشی های اندرویدی سبب می‌شود که تمام اطلاعات کاربر از روی دستگاه حذف شده و تنظیمات آن دقیقا طبق حالت پیش فرض کارخانه تغییر یابند و به نوعی گوشی نفسی تازه کند! بنابراین این روش می‌تواند خیلی سریع افزایش سرعت گوشی اندرویدی را در پی داشته باشد اما همانطور که گفتیم در این روش کل اطلاعات کاربر از گوشی حذف می‌شوند. بنابراین اگر مشکلی با حذف شدن اطلاعات خود از روی گوشی ندارید، می‌توانید با فکتوری ریست کردن آن هم به افزایش سرعت عملکرد دستگاه کمک کنید. برای ریست فکتوری گوشی های اندرویدی کافیست به شرح زیر عمل کنید:

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه Backup & Reset را انتخاب نمایید.
  • گزینه Factory Reset Data را انتخاب کنید.
  • گزینه Reset Phone را انتخاب و با انجام فکتوری ریست موافقت نمایید.

فکتوری ریست شدن گوشی شما ممکن است کمی زمان ببرد. بنابراین منتظر باشید و اجازه دهید که مراحل لازم برای انجام این کار طی شوند. بعد از اینکه فکتوری ریست گوشی انجام شد، دستگاه به طور خودکار ریستارت می‌شود. در این حالت مشاهده خواهید کرد که سرعت عملکرد گوشی به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

روش هفتم: نصب کاستوم رام های سبک

یکی دیگر از بهترین روش هایی که می‌توانید از آن برای مقابله با کندی گوشی و افزایش سرعت عملکرد آن استفاده کنید مربوط به نصب کاستوم رام های سبک تر می‌شود. برای آشنایی دقیق تر با کاستوم رام ها و ماهیت آن ها توصیه می‌کنیم یک مرتبه مقاله “رام چیست و کاستوم رام با رام رسمی (آفیشال) چه تفاوتی دارد؟” را مطالعه کنید. این روش به ویژه در گوشی های میان رده و پایین رده‌ای که بستر سخت افزاری ضعیف تری دارند رویکرد بسیار مناسبی خواهد بود و به شدت در بهبود سرعت عملکرد دستگاه موثر است. البته نصب کاستوم رام روی گوشی های اندرویدی کار ساده‌ای نیست و برای انجام این کار نیاز به آشنایی اولیه با دستورات ADB و غیره دارید. سعی می‌کنیم در یک مقاله مجزا به طور دقیق شما عزیزان را با نحوه نصب کاستوم رام در گوشی های اندرویدی آشنا سازیم. بنابراین فلش کاستوم رام های سبک را هم به عنوان یکی دیگر از بهترین روش های بهبود سرعت عملکرد گوشی های اندرویدی به خاطر بسپارید.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی موثرترین و بهترین روش های افزایش سرعت گوشی اندرویدی پرداختیم. با استفاده از روش هایی که در این مطلب به آموزش آن ها پرداختیم می‌توانید سرعت عملکرد گوشی اندرویدی خودتان را تقویت کرده و از کند شدن آن جلوگیری به عمل آورید. سعی کنید همیشه و در بازه های زمانی مختلف این راه حل ها را تست و عملی کنید تا بهترین بازده را از دستگاه دریافت نمایید. امیدوار هستیم از این آموزش اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *