نحوه صحیح شارژ کردن آیفون: 6 قانون حیاتی

نحوه صحیح شارژ کردن آیفون: 6 قانون حیاتی
هر بار که آیفون خود را به غلط شارژ می‌کنید، به باتری آن آسیب می‌رسانید. ما عادت کرده‌ایم تقریباً هر روز آیفون‌های خود را شارژ کنیم. این کار به یک روتین تبدیل شده است که حتی به درستی انجام دادن آن فکر نمی‌کنیم.

ر بار که آیفون خود را به غلط شارژ می‌کنید، به باتری آن آسیب می‌رسانید. ما عادت کرده‌ایم تقریباً هر روز آیفون‌های خود را شارژ کنیم. این کار به یک روتین تبدیل شده است که حتی به درستی انجام دادن آن فکر نمی‌کنیم. هر کدام از ما به روش خاص خودمان آیفون خود را شارژ می کنیم. با وجود این، هر کدام از ما در مورد روش‌های مختلف شارژ شنیده‌ایم و فقط یکی از آنها روش صحیح شارژ آیفون است.

بنابراین، آیا شارژ کردن آیفون در شب کار درستی است؟ یا باید از شارژ 20 تا 80 درصد استفاده کنیم؟ شاید حتی کسی در طول روز آیفون خود را چند بار به صورت کمی شارژ کند؟ پاسخ ها آنقدر که فکر می‌کنید ساده نیستند. پس بیایید ببینیم عملکرد باتری چگونه است و چگونه بر روش شارژ تأثیر می‌گذارد.

باتری چگونه کار می کند: توضیحی ساده

در وهله اول، باتری‌ها صرف نظر از میزان استفاده، خراب می‌شوند. ساختار باتری به هر حال در سطح فیزیکی تغییر می‎کند. یک باتری برای ۵۰۰ چرخه شارژ کامل (5/1 تا ۲ سال عملکرد) طراحی شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا فقط تا ۸۰٪ از ظرفیت باتری را ذخیره کنید.

۲۰٪ ظرفیت باقیمانده حتی سریعتر از دست خواهد رفت. خوشبختانه، شما نه تنها می‌توانید این فرآیند را کند کنید، بلکه تعداد چرخه های کاری را نیز از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ افزایش دهید. برای انجام این کار، بیایید اصل عملکرد باتری را درک کنیم.

چه عواملی بر عمر باتری تأثیر می گذارد و چگونه با باتری درست رفتار کنیم؟

عواملی که در عمر باتری تاثیر دارند را معرفی خواهیم کرد:

دما: دشمن باتری گوشی شما

باتری‌های گوشی‌های هوشمند تحمل دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین را ندارند. در حالت استفاده‌ معمولی، ایده‌آل‌ترین محدوده‌ی دما برای استفاده از گوشی، بین ۵+ تا ۳۰+ درجه‌ی سانتی‌گراد است. شارژ کردن آیفون در دمای بین منفی ۲۰ تا مثبت ۶۰ درجه هم قابل قبول است؛ اما این کار می‌تواند به دستگاه آسیب بزند. بنابراین، فقط در موارد ضروری و برای مدت زمان کوتاه و با رعایت نکات ایمنی برای محافظت از گوشی در برابر دماهای شدید، این کار را انجام دهید. بهترین محدوده‌ی دما برای شارژ کردن گوشی، بین مثبت ۱۰ تا مثبت ۴۵ درجه، و ایده‌آل‌ترین حالت، دمای ۲۰+ درجه است.

سرمای هوا: قاتل باتری

چرا در دمای زیر صفر، ظرفیت باتری به سرعت کاهش می‌یابد یا حتی کاملاً از کار می‌افتد؟ علت این است که واکنش‌های الکتروشیمیایی در دمای پایین کند می‌شوند. استفاده‌ی معمولی در این دما به باتری آسیبی نمی‌زند؛ اما اگر گوشی را در دمای پایین شارژ کنید، بیشتر یون‌های لیتیم نمی‌توانند به آند گرافیت نفوذ کنند و فقط روی سطح آن ته نشین می‌شوند. به خاطر داشته باشید که حتی یک بار شارژ در هوای سرد، به‌طور اجتناب‌ناپذیری می‌تواند عملکرد و ظرفیت باتری را بیش از ۱۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، باتری‌ای که در هوای سرد شارژ شده باشد، ایمن نیست و ممکن است در اثر لرزش یا سطوح بالای ولتاژ منفجر شود. بنابراین، حتی زمانی که از بیرون به داخل می‌آیید، قبل از شارژ کردن گوشی، صبر کنید تا دستگاه گرم شود.

گرمای هوا: دشمن دیگر باتری

در دمای بالا، برعکس، واکنش‌ها سریع‌تر می‌شوند و اتم‌های اکسیژن سریع‌تر از اکسید کبالت جدا می‌شوند که منجر به اکسیداسیون و باد کردن باتری می‌شود. بنابراین، گوشی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، آن را در دمای بالاتر از ۳۰ درجه شارژ نکنید و زمانی که در حال استفاده‌ی سنگین هستید و احساس می‌کنید قاب گوشی خیلی داغ شده، آن را شارژ نکنید.

ولتاژ

ولتاژ (سرعت شارژ): به همین دلیل است که گوشی‌ها دوست ندارند کاملا شارژ شوند یا کاملا خالی شوند. به عنوان مثال، زمانی که باتری به طور کامل تخلیه می‌شود، ولتاژ داخل آن بسیار کم است. اگر شروع به انتقال انرژی بیش از حد به آن کنید، به دلیل افت ولتاژ، سرعت بسیار بالا خواهد بود که منجر به افزایش شدید دما می‌شود. این می‌تواند باعث آتش سوزی و انفجار شود. خوشبختانه به لطف کنترلر داخلی اپل، تعداد کمی از مردم شاهد چنین واکنشی بوده اند. این کنترل کننده ابتدا سعی می‌کند سرعت شارژ را کاهش دهد و سطح ولتاژ را متعادل کند. شارژ سریعتر بعد از آن شروع می‌شود. در این بین کابل فست شارژ ایفون نیز به این روند کمک می‌کند.

هنگامی که باتری به طور کامل شارژ می‌شود، عکس العمل معکوس رخ می‌دهد. همانطور که باتری با انرژی پر می‌شود، ولتاژ داخل آن افزایش می‌یابد. مقاومت و دما نیز در حال افزایش است. بنابراین، هنگامی که شارژ به 80٪ می رسد، سرعت شارژ برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کاهش می‌یابد. همچنین، به دلیل استفاده پرمصرف انرژی، مانند یک بازی طولانی که نیاز به انرژی زیادی دارد، ممکن است گوشی به سرعت از شارژ خالی شود. این می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد گوشی و از بین رفتن باتری شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شارژ در عرض چند ساعت به شدت از 100٪ به 0٪ کاهش یابد.

چگونه گوشی خود را به درستی شارژ کنید: عمر باتری خود را حفظ کنید

همه عادت داشتند به روش خود گوشی هوشمند خود را شارژ کنند. بیایید به سه گزینه مختلف نگاه کنیم و انتخاب درستی داشته باشیم:

0% - 100%

بهترین گزینه نیست زیرا برای عمر باتری ناپایدار است. فرسودگی تسریع می‌شود، خطر گرم شدن بیش از حد افزایش می‌یابد و چرخه عمر کاهش می‌یابد. همچنین، زمانی که گوشی را شبانه به شارژ می‌زنیم، باتری می‌تواند بیشتر فرسوده شود، به 100٪ انرژی می‌‌رسد و تا زمانی که از خواب بیدار می‌شوید به منبع تغذیه متصل می‌ماند. این باعث راه اندازی چرخه‌های شارژ میکرو می‌شود که در آن گوشی به طور کامل شارژ می‌شود، سپس چند درصد تخلیه می‌شود و بلافاصله به 100٪ شارژ می‌شود. در این حالت، تنش بسیار نوسان می‌کند. اما اپل تکنیک شارژ فعال تا 80٪ و سپس شارژ بسیار کند تا 100٪ را نصب کرده است تا از گرم شدن بیش از حد و ولتاژ بیش از حد تا حد امکان جلوگیری کند.

20%- 80%

همانطور که عمر باطری بسیاری از خودروهای برقی با رعایت حداکثر شارژ ۸۰ درصدی افزایش می‌یابد، عمر باطری اغلب گوشی‌های هوشمند امروزی نیز با رعایت این اصل بیشتر خواهد شد. شارژ کامل گوشی خطرات ناشی از نوسانات ناگهانی ولتاژ و گرم شدن بیش از حد را به همراه دارد. البته شارژ کامل هرگز ضروری نیست.

عده‌ای تصور می‌کنند شارژ کم کم در طول روز برای باتری مضر است اما برعکس، بهترین حالت برای حفظ عملکرد پایدار، نگه داشتن شارژ بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است. ۱۰ درصد باقی مانده نیز برای حفظ دمای مناسب باتری کاربرد دارد، بنابراین شارژ گوشی در دمای بالای ۲۰ درجه ایده آل است. همچنین نگهداری طولانی مدت گوشی یدکی با شارژ خالی توصیه نمی‌شود؛ بهتر است برای حفظ پایداری و افزایش طول عمر باتری، هر از گاهی تا ۸۰ درصد آن را شارژ کنید. از سوی دیگر بررسی کیفیت لوازم جانبی آیفون، می‌تواند تضمین کننده خوبی برای سلامت باتری گوشی شما باشد.

در نهایت، دستورالعمل مختصری برای شارژ صحیح گوشی های هوشمند:

  • از قرار دادن گوشی در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  • اغلب و به دفعات و به میزان کم، گوشی را شارژ کنید.
  • اجازه ندهید شارژ گوشی به ۰ درصد برسد.
  • شارژ کامل تا ۱۰۰ درصد انجام ندهید.
  • گوشی را برای شارژ شبانه وصل نگه ندارید.

آیا شارژرهای سریع امروزی مشکل جدیدی را به وجود آورده‌اند؟ بله یا خیر

خب، ظاهرا ما اصول شارژ را با موفقیت کشف کرده‌ایم و بهترین راه برای شارژ گوشی را پیدا کرده‌ایم. اما متاسفانه، مشکل دیگری وجود دارد. تقاضای زیادی برای کلگی شارژر آیفون که سریع شارژ کند، وجود دارد که بسیاری از شرکت‌های مدرن سعی در برآوردن آن دارند. برعکس، این امر مشکلات دیگری را به دنبال دارد و با درک نحوه کار باتری و همچنین به لطف هوش مصنوعی، این موضوع قابل درک‌تر می‌شود.

در سال ۲۰۲۰، مجله "Nature" مقاله‌ای را با یک مطالعه گسترده که توسط دانشمندان استنفورد، MIT و موسسه تحقیقات تویوتا انجام شده بود منتشر کرد. هدف آنها یافتن راهی برای شارژ وسایل الکتریکی بود که باتری را در ۱۰ دقیقه با کمترین آسیب به آن شارژ کند. برای انجام این کار، شبکه‌های عصبی پروتکل‌های شارژ سریع زیادی را تجزیه و تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که همه این پروتکل‌ها کاملا اشتباه هستند.

تحقیقات نشان داد که اکثر تکنیک های شارژ باتری، از جریان متناوب برای شارژ تا 70-80% استفاده می‌کنند و سپس به تدریج انرژی کاهش می‌یابد. با به کارگیری هوش مصنوعی، متخصصان توانستند یک الگوی شارژ ایده آل ایجاد کنند. این الگو باتری را ظرف 10 دقیقه تا 80% شارژ می‌کند و عمر آن را از 600-800 بار به 1200 بار افزایش می‌دهد. بنابراین امیدواریم سازندگان تلفن‌های هوشمند چنین سیستمی را در عملکرد دستگاه‌های خود تعبیه کنند تا بتوانیم گوشی را به سرعت و ایمن شارژ کنیم. از سوی دیگر توجه به محصولات ویژه مانند پاوربانک مخصوص اپل، می‌تواند در مسیر سالم نگه داشتن باتری ایفون به شما کمک کند.

در پایان

خرید لوازم جانبی موبایل اصلی در عمر دستگاه گوشی شما موثر است. در نهایت پیشنهاد می شود برای حفظ سلامت باتری آیفون از آداپتور اصلی و یا پاوربانک باکیفیت استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد