ظرفیت باتری در مقابل سرعت شارژ: کدام مهمتر است؟

ظرفیت باتری در مقابل سرعت شارژ: کدام مهمتر است؟

بهترین باتری یک گوشی هوشمند، باتری‌ای است که شما آن را فراموش کنید. یعنی چیزی باشد که نگران آن نباشید. به عنوان مثال، اگر مجبور باشید دائماً گوشی خود را شارژ کنید تا مطمئن شوید ناگهان خاموش نمی‌شود، این یک هشدار جدی است.

با توجه به اینکه همه برندهای گوشی‌های هوشمند اخیراً در مورد شارژ فوق‌العاده سریع خود (از 18 وات تا 100 وات یا حتی بیشتر) به رخ کشی می‌پردازند، ممکن است فکر کنید سرعت شارژ باید از ظرفیت کل باتری بسیار مهمتر باشد. اما آیا این درست است؟ بیایید بررسی کنیم.

لیست شارژر شیائومی مشاهده همه

چگونه باتری‌های گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند؟

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، ابتدا بیایید ببینیم باتری‌ها چگونه کار می‌کنند. باتری‌های گوشی‌های هوشمند از لیتیوم یون ساخته شده‌اند و به مرور زمان به طور اجتناب ناپذیری فرسوده می‌شوند. آن‌ها با تبادل الکترون بین دو الکترود کار می‌کنند: بار مثبت (کاتد) و بار منفی (آند).

هنگامی که گوشی هوشمند شما در حال استفاده است (یا صرفاً به صورت بیکار برنامه‌های پس‌زمینه را اجرا می‌کند)، الکترون‌ها از قطب منفی به سمت قطب مثبت جریان می‌یابند. این جریان، اجزای گوشی هوشمند شما را تامین می‌کند و به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را اجرا کنید و از خدماتی مانند وای فای، GPS، چراغ قوه و غیره استفاده کنید.

در هنگام شارژ، این جریان معکوس می‌شود، یعنی الکترون‌ها از مثبت به منفی جریان می‌یابند. خب، همه چیز تا زمانی که دائماً از ۱۰۰٪ به ۰٪ و برعکس برمی‌گردید عالی است. این برای باتری شما مضر است، زیرا هر چه عدم تعادل باتری بیشتر باشد، سریعتر فرسوده شده و ظرفیت آن کاهش می‌یابد.

در حالت ایده آل، می‌خواهید تا جایی که ممکن است گوشی خود را در حدود ۵۰ درصد شارژ نگه دارید. اما این برای استفاده روزانه کاملاً راحت نیست. بنابراین برای یک عادت شارژ بهینه و ثابت، باید باتری خود را تقریباً بین ۸۰% تا ۲۰% نگه دارید و هرگز بالاتر یا پایین تر از آن محدوده نرود.

چرا برندها سرعت را بر ظرفیت اولویت می‌دهند؟

دو دلیل وجود دارد که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند سرعت را بر ظرفیت باتری اولویت می‌دهند.

اول، به دلیل اینکه قرار دادن یک باتری فیزیکی بزرگتر، دستگاه را حجیم‌تر می‌کند. هنگامی که خریداران بالقوه وارد یک فروشگاه فیزیکی می‌شوند، اولین برداشت بسیار مهم است. به عبارت دیگر، ظاهر، احساس و جذابیت کلی دستگاه نقش مهمی در تصمیم خرید دارد.

یک گوشی هوشمند با ظاهری باریک و شیک به سادگی مدرن‌تر به نظر می‌رسد و حس ممتاز بودن می‌دهد، توجه را به خود جلب کرده و علاقه را برمی‌انگیزد. به همین دلیل، برندهای گوشی‌های هوشمند برای ساخت محصولات خود تا حد امکان قابل تشخیص بصری رقابت می‌کنند تا اولین تاثیرگذاری خوب را داشته باشند.

دوم، شارژ سریعتر به عنوان یک ابزار بازاریابی بهتر عمل می‌کند و به اصطلاح به برندها حق لاف زدن می‌دهد. اکثر ما از انتظار برای شارژ شدن گوشی‌هایمان خوشمان نمی‌آید، بنابراین جای تعجب نیست که شارژ سریع را جذاب می‌دانیم؛ در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

حالا ممکن است استدلال کنید که مردم می‌توانند گوشی‌های خود را شبانه شارژ کنند و حق با شماست. اگر گوشی شما یک روز کامل دوام می‌آورد، پس به نظر می‌رسد شارژ سریع کمی غیرضروری است. با این حال، فرض کنید برای یک جلسه مهم در ۳۰ دقیقه دیگر عجله دارید و گوشی شما خاموش است. در آن صورت، شارژ سریع می‌تواند نجات دهنده باشد.

باورهای غلط در مورد باتری گوشی‌های هوشمند

یکی از باورهای غلط رایج این است که شارژ سریع می‌تواند در درازمدت به باتری گوشی شما آسیب برساند. در حالی که ساخت نامناسب و لوازم جانبی تقلبی شخص ثالث قطعاً می‌توانند خطرناک باشند، شارژ سریع به اندازه تصور شما برای دستگاه شما مضر نیست.

در واقعیت، بزرگترین تهدید برای باتری شما، استفاده بیش از حد و دمای داخلی آن است که منجر به مشکلات گرم شدن بیش از حد می‌شود.

حتماً در تبلیغات دیده‌اید که بسیاری از برندها چگونه از خنک‌کننده مایع برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای داخلی گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. این بدان دلیل است که گرم شدن بیش از حد برای گوشی هوشمند شما خبر بدی است.

گرم شدن بیش از حد می‌تواند ساختار فیزیکی باتری را تغییر دهد و حداکثر ظرفیت شارژ آن را در طول دوره‌ای به طور قابل توجهی کاهش دهد. به همین دلیل است که گوشی‌های هوشمند مخصوص بازی اغلب ظرفیت باتری بالایی دارند تا جبران تخریب ناشی از کار اضافه را برآورده کنند، زیرا بازی کردن یک کار پرانرژی است.

اولویت سرعت بر ظرفیت

اگر زیاد سفر می‌کنید و برای مدت طولانی در یک مکان نمی‌مانید، مطمئناً به یک آداپتور تایپ سی یا هر مدل دیگری که فست شارژ است، نیاز دارید، زیرا نمی‌دانید چه زمانی دوباره به یک منبع برق قابل استفاده دسترسی خواهید داشت. در چنین مواقعی، تکیه بر شارژر استاندارد 5 وات یا 10 وات شما می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

با این حال، برای اکثر مردم، شارژ سریع بیشتر از نیاز، به‌معنای راحتی است. این راحتی خیال این است که اگر شارژ باتری آن‌ها کم شد، می‌توانند برای چند دقیقه دستگاه خود را به برق وصل کنند و ساعت‌ها زمان استفاده از صفحه نمایش داشته باشند.

ظرفیت یا سرعت شارژ؛ اولویت با کدام است؟

همه ما می‌دانیم که وقتی عجله داریم و به شارژ سریع نیاز داریم، شارژ سریع بسیار کارآمد است. با این حال، اگر بیشتر وقت خود را در خانه یا محل کار می‌گذرانید، هنگام خرید گوشی جدید، شارژ سریع نباید اولویت شما باشد.

به همین ترتیب، اگر به طور مکرر گوشی خود را ارتقا نمی‌دهید، باتری با ظرفیت بالاتر در درازمدت مفیدتر خواهد بود زیرا می‌تواند با افت کارایی در طول زمان بهتر عمل کند. به عبارت دیگر، یک گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و سرعت شارژ «معمولی» می‌تواند چند سال بیشتر از یک گوشی با باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ ۱۰۰ وات برای شما کار کند.

البته استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال، برندها می‌توانند پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند سفارشی بسازند که به شدت بهینه شده، کارآمد و به طور خاص برای اطمینان از حداقل مصرف باتری کالیبره شده‌اند. به این ترتیب، یک باتری کوچک اما به خوبی بهینه شده می‌تواند از یک باتری بزرگ اما ضعیف دوام بیشتری داشته باشد. حداقل به صورت تئوری.

اما به طور کلی، هر چه باتری بزرگتر باشد، دوام بیشتری خواهد داشت و با افزایش قدرت و قابلیت گوشی‌های هوشمند، نیاز به ارتقای مداوم به مدل جدیدتر کم و کمتر می‌شود. مگر اینکه یک فرد علاقه‌مند به تکنولوژی باشید، اگر گوشی قدیمی شما به خوبی کار می‌کند، خرید گوشی جدید منطقی نیست.

در واقع، کاربران امروز بیش از هر زمان دیگری گوشی‌های خود را نگه می‌دارند و اگر شما هم مانند اکثر افراد قصد دارید بیش از سه تا پنج سال گوشی خود را نگه دارید، اولویت دادن به ظرفیت باتری احتمالاً انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

باتری‌های گوشی باید متعادل باشند

در نهایت، بین سرعت شارژ و ظرفیت باتری برنده‌ی مشخصی وجود ندارد. هر دو مزایا و معایبی دارند. افزایش بیش از حد ظرفیت، باعث حجیم شدن گوشی می‌شود. کوچک نگه داشتن آن باعث می‌شود باتری زودتر خالی شود. افزایش بیش از حد سرعت شارژ باعث داغ شدن گوشی می‌شود. کم بودن آن باعث اتلاف وقت می‌شود.

کدام مهم‌تر است کاملاً به فردی که سوال را می‌پرسد، سبک زندگی او، نحوه استفاده روزانه از گوشی و بودجه‌اش بستگی دارد. با این حال، باتری‌های گوشی‌های هوشمند هر سال هوشمندتر می‌شوند. با تمام فناوری‌های برتر موجود، به نظر نمی‌رسد که دوام باتری مشکلی برای گوشی‌های مدرن باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد