بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی چه زمانی است؟
باتری گوشی های موبایل به مرور زمان با کاهش کیفیت شارژدهی مواجه می‌شوند و بالاخره یک روز باید نسبت به تعویض

باتری گوشی های موبایل به مرور زمان با کاهش کیفیت شارژدهی مواجه می‌شوند و بالاخره یک روز باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد. اما چطور بفهمیم که بهترین زمان برای عوض کردن باتری موبایل چه زمانی است؟ در این مقاله می‌خواهیم به طور دقیق تر در مورد بهترین زمان تعویض باتری گوشی های موبایل صحبت کنیم. بنابراین با داتیس مارت همراه باشید.

آشنایی با باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

باتری هایی که این روزها در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری هستند. ماهیت و ساختار دو باتری نوع لیتیوم یونی و پلیمری تقریبا یکسان است با این تفاوت که باتری های لیتیوم پلیمری وزن کمتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارند و بنا به دلایل خاص برای استفاده در گوشی هایی که از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند گزینه مناسب تری هستند. با این حال ساختار اصلی این دو نوع باتری یکسان است و یکی از مهمترین ویژگی های مشترک آن ها مربوط به افت تدریجی ظرفیت اسمی می‌شود! اما منظور از ظرفیت اسمی و افت تدریجی آن چیست؟ ظرفیت اسمی باتری در واقع مقداری است که به عنوان ماکسیمم ظرفیت باتری معرفی می‌شود. برای مثال اگر در مشخصات گوشی شما قید شده که باتری آن 3000 میلی آمپر ساعتی است، ظرفیت اسمی آن این مقدار خواهد بود و در عمل و به مرور زمان این مقدار کاهش پیدا می‌کند.

متاسفانه ماهیت باتری های لیتیوم یونی و پلیمری به گونه‌ایست که با گذر زمان و قرار گرفتن در سیکل های شارژ، به تدریج ظرفیت اسمی آن ها کم و کمتر می‌شود و در زمان خاصی تعویض باتری گوشی الزامی خواهد شد. بنابراین افت ظرفیت باتری های لیتیوم یونی و کاهش کیفیت شارژدهی آن ها یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است که به ماهیت باتری های مذکور ارتباط دارد. اما چطور بفهمیم که بهترین زمان برای عوض کردن باتری گوشی چه زمانی است؟ عموما زمان مناسب برای تعویض باطری موبایل خود به خود قابل حس خواهد بود و کاربر متوجه فرا رسیدن آن می‌شود اما با این حال علائمی وجود دارند که می‌توانند تایید کننده این امر باشند که حالا وقت مناسبی برای تعویض کردن باتری موبایلتان خواهد بود. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به معرفی علائمی بپردازیم که نشان می‌دهند بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی موبایل شما فرا رسیده است. بنابراین ما در این مقاله از فروشگاه لوازم جانبی موبایل داتیس مارت همراه باشید.

بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی موبایل

بهترین زمان برای عوض کردن باتری موبایل زمانی است که با علائمی روبرو شوید که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم. هر چقدر شدت علائم مورد نظر بیشتر باشد، تعویض باتری هم بیشتر دز اولویت قرار می‌گیرد. مهمترین و اصلی ترین این علائم و نشانه ها به شرح زیر هستند:

  • تغییر شکل باتری: اگر باتری گوشی شما تغییر فرم و شکل داده باشد باید هرچه سریعتر آن را تعویض کنید. تغییر شکل باتری و به ویژه ورم کردن آن می‌تواند خطر آفرین باشد و حتی منجر به بروز حوادثی همچون انفجار و آتش گرفتن گوشی شود. بنابراین اگر امکان بازرسی چشمی باتری را دارید و دیدید که باتری تغییر فرم و شکل پیدا کرده، هرچه سریع تر نسبت به تعویض باتری گوشی وارد عمل شوید.
  • خاموش شدن خودکار گوشی: اگر گوشی شما به طور خودکار و در زمان های نامشخص خاموش می‌شود مطمئن باشید که باتری یا مدار پاور آن دچار اختلال شده است و باید برای رفع مشکل به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید. در این حالت همیشه مشکل با تعویض باتری برطرف نمی‌شود و گاها ممکن است فقط با تعمیر مدار پاور مشکل برطرف گردد اما به هر صورت این مسئله می‌تواند یکی دیگر از اصلی ترین علائم و نشانه های خراب بودن باتری باشد.
  • کار نکردن گوشی بدون شارژر: طبیعتا زمانی که گوشی شما بدون اتصال به شارژر کار نکند مشخص می‌شود که باتری آن کارایی خود را از دست داده یا اصطلاحا مرده است. بنابراین باید به فکر تعویض باتری گوشی باشید.
  • داغ شدن بیش از حد گوشی: اگر احساس می‌کنید که گوشی شما بیش از اندازه داغ می‌شود و این مسئله حتی در شرایطی که گوشی تحت فشار نیست هم ادامه دارد، احتمالا باتری موبایل شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض خواهد داشت. بنابراین برای تعویض باتری به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید. البته اگر باتری گوشی جداشدنی باشد خودتان هم با خرید باتری اورجینال موبایل می‌توانید تعویض را انجام دهید.
  • نگه نداشتن شارژ: اگر سرعت خالی شدن شارژ باتری موبایل شما نسبت به چند ماه پیش به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته مطمئن باشید که عمر مفید باتری تمام شده و حالا بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی شماست. البته در نظر داشته باشید که خالی شدن سریعتر شارژ باتری موبایل در حالت هایی که دستگاه تحت فشار قرار داشته باشد طبیعی است، اما در حالت های عادی و مثلا “آماده به کار” نباید شارژ باتری سریع و خود به خود خالی شود. خالی شدن سریع شارژ باتری گوشی به ویژه در حالت هایی که دستگاه در گوشه‌ای رها شده باشد یک مسئله کاملا مشکوک است و می‌تواند ثابت کند که عمر مفید باتری گوشی به پایان رسیده است.

علائم فوق اصلی ترین علائم و نشانه هایی هستند که در زمان مناسب خبر از اتمام عمر مفید باتری موبایل می‌دهند. بنابراین اگر با این علائم رو به رو شده‌اید بهتر است به فکر عوض کردن باطری گوشی خودتان باشید. برای سنجش میزان سلامت باتری گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل می‌توان از یک روش خاص هم استفاده کرد که در بخش بعد به شرح آن می‌پردازیم.

بررسی سلامت باتری گوشی (اندروید و iOS)

اپل در آپدیت های جدید سیستم عامل iOS بخش اختصاصی را با عنوان Battery در منوی تنظیمات ارائه کرده که با مراجعه به این بخش مقدار سلامت باتری گوشی نشان داده می‌شود. بدین منظور کافیست وارد مسیر Settings > Battery شوید. استفاده از این بخش می‌تواند کمک کند که شما زمان مناسب برای تعویض باتری گوشی را بهتر تخمین بزنید. در گوشی های اندرویدی همچنین گزینه‌ای در منوی تنظیمات ارائه نشده و بهترین روش مربوط به استفاده از اپلیکیشن هایی مثل AccuBattery می‌شود که سلامت باتری دستگاه را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهند. با استفاده از این برنامه در گوشی های اندرویدی می‌توانید بهترین زمان برای عوض کردن باتری موبایل خود را بشناسید.

جمع‌بندی | بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی علائمی پرداختیم که می‌توانند بهترین زمان برای تعویض باتری گوشی را مشخص کنند. همچنین کمی در مورد ماهیت باتری های لیتیوم یونی و نحوه بررسی سلامت آن ها در اندروید و iOS صحبت کردیم. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.

در پایان باید خاطر نشان کنیم خرید کابل شارژ اصل و اورجینال و یا استفاده از شارژر گوشی مناسب تلفن همراه خود میتواند تاثیر فوق العاده ای در افزایش طول عمر باتری گوشی شما داشته باشد که فروشگاه اینترنتی داتیسمارت با عرضه برترین محصولات در زمینه شارژر و کابل شارژ موبایل، تنوع گسترده ای در ارائه انواع تجهیزات جانبی موبایل برای کلیه برندهای موبایل دارد.جهت خرید شارژر و یا لوازم جانبی مورد نیاز خود میتوانید از طریق دکمه زیر محصولات را مشاهده و اقدام به خرید نمایید.

 

خرید لوازم جانبی موبایل

همچنین اگر مغازه دار هستید و قصد خرید عمده لوازم جانبی دارید میتوانید مقاله ما در رابطه با راهنمای جامع خرید لوازم جانبی عمده را مطالعه کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد