هدفون بلوتوث چگونه کار می کند؟ هر آنچه باید درباره هدفون بدانید

هدفون بلوتوث چگونه کار می کند؟ هر آنچه باید درباره هدفون بدانید

هدفون‌ها به نظر ممکن است قطعات ساده‌ای از لوازم جانبی کامپیوتر باشند. شما آن‌ها را بر سر خود قرار می‌دهید، دکمه پلی را فشار می‌دهید و لذت می‌برید. با این حال، مانند هر چیزی در زندگی، جزئیات استفاده از آن مهم است، و اگر می‌خواهید از بهترین عملکرد آن‌ها بهره‌مند شوید یا بهترین خرید را انجام دهید، مفید است که کمی درباره نحوه کار آن‌ها بدانید. مهم است که شما تعدادی مفاهیم ابتدایی داشته باشید.

به عنوان مثال...

آیا می‌دانید که اگر مبلغ زیادی را برای هدفون‌ باکیفیت خرج کرده‌اید، بهتر است آن‌ها را به یک تقویت‌کننده هدفون وصل کنید تا حداکثر لذت را ببرید؟ درباره درایورها چه می‌دانید و وظیفه آن‌ها چیست؟ آیا می‌دانید که آگاهی از مشخصات فنی هدفون‌های خود می‌تواند به شما کمک کند تا از شکستن آن‌ها در هفته اول جلوگیری کنید؟

در ادامه در مورد اصطلاحات و مشخصات اصلی هدفون‌ها صحبت می کنیم.

درایور صدا چیست؟

هنگامی که تولیدکنندگان درباره درایورهای هدفون صحبت می‌کنند، به بخشی از هدفون‌ها که صدا را تولید می‌کند اشاره دارند. اینها معمولاً دستگاه‌های کوچک، نازک و دایره‌ای هستند که در داخل گوشی‌های هدفون قرار دارند. درایور هدفون توسط جریان الکتریکی که از منبع از طریق کابل عبور می‌کند، تغذیه می‌شود و سپس آن را به عنوان صدا به گوش‌های ما می رساند.

شما هیچ‌وقت نیازی به دیدن یک درایور ندارید، مگر اینکه کنجکاو شوید و هدفون‌ها را باز کنید. تمام چیزی که باید بدانید این است که درایورهای هدفون آن‌هایی هستند که صدا را پخ ش می کنند و بسته به نوع و اندازه درایور، صداها متفاوت خواهند بود.

اندازه درایور

ابتدا درباره اندازه درایور صحبت کنیم. اینها معمولاً به میلیمتر اندازه‌گیری می‌شوند. اندازه درایورهای هدفون می‌تواند در هدفون‌های در گوش از 6 تا 12 میلیمتر و در هدفون‌های بزرگ مانند هدفون‌های HiFi یا هدفون‌های بازی از 40 تا 100 میلیمتر متغیر باشد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر چه درایورهای هدفون بزرگ‌تر باشند، صدا بهتر خواهد بود. و این همیشه صحیح نیست. درست است که بم می‌تواند تمیزتر باشد. با این حال، درایورهای بزرگ‌تر معمولاً دشواری بیشتری در بازتولید فرکانس‌های بالا (مانند آن‌های ویولن) دارند.

بنابراین، اگرچه اندازه درایور هدفون به ما کمک می‌کند تا یک ایده کلی از نحوه صداها بگیریم، هنوز هم بسیاری از نشانگرهای دیگر نیز همانند: انواع درایورها، مقاومت، حساسیت، قدرت وجود دارند...

انواع درایورهای هدفون برای بهترین هدفون‌ها

درایور دینامیک

معمول‌ترین انواع درایورهای صوتی دینامیک هستند. این واحد غشای هدفون را در اکثر هدفون‌های در گوش و بسیاری از هدفون‌های بزرگ پوشانده است. آن‌ها قابلیت تولید باس با کیفیت خوبی را دارند، اما سطح جزئیات در فرکانس‌های دیگر ممکن است کم باشد. آن‌ها به انحراف حساس هستند، به ویژه در سطح‌های صدای بالا.

درایور مغناطیسی صاف

همچنین به آنها درایورهای ارتودینامیک گفته می‌شود. این انواع درایورهای صوتی اغلب در هدفون‌های باز گوشی یافت می‌شوند و معمولاً گران هستند. با درایورهای صاف مغناطیسی، می‌توان کیفیت صدای بالا با تولید تون‌های واضح و تعریف شده را به دست آورد. آن‌ها اغلب در هدفون‌های خانگی استفاده می‌شوند، زیرا سنگین و کمتر قابل حمل از درایورهای دینامیک هستند. کیفیت صدا عالی است و هیچ گونه انحرافی ایجاد نمی‌کنند.

درایورهای تعادلی بازویی

آنها کوچکتر از درایورهای دینامیک هستند و معمولاً به طور انحصاری در هدفون‌های در گوش (IEM) یافت می‌شوند. این درایورها اصولاً توسط موسیقی‌دانان یا مهندسان صدا برای گوش دادن به میکس‌ها استفاده می‌شوند، زیرا این درایورها دارای توانایی خروجی فرکانس‌های خاصی هستند.

هدفون در گوش خوب می‌تواند تا چهار درایور بازویی تعادلی داشته باشد و به آن‌ها نیاز دارد تا پاسخ باس قابل قبولی داشته باشد. صدای آن‌ها در فرکانس‌های بالا و میانه بسیار جزئی و با صدای خوبی همراه است. این درایورها گران‌تر از درایورهای دینامیک هستند.

درایورهای الکترواستاتیک

درایورهای الکترواستاتیک معمولاً در هدفون‌های گران‌قیمت استفاده می‌شوند. آن‌ها بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهند. آن‌ها صدای با وفاداری بسیار بالا، با دینامیک بزرگ و بدون هیچ گونه انحرافی ایجاد می‌کنند. آن‌ها از یک غشاء که الکترونیکی شارژ شده استفاده می‌کنند. هدفون‌هایی که از این درایورها استفاده می‌کنند نیاز به تقویت‌کننده هدفون دارند تا کار کنند.

مقاومت هدفون چیست؟

برای ما، مقاومت هدفون مهم‌ترین گزینه‌ی فنی است. در واقع، هنگام ارزیابی بهترین هدفون‌ها، این اولین ایتمی است که به آن نگاه می‌کنیم. این دلیل نه تنها به ما درباره‌ی کیفیت هدفون‌ها اطلاع می‌دهد، بلکه برای ما مشخص می‌کند چه نیازی به آنها داریم تا بتوانیم موسیقی را به درستی پخش کنیم.

مقاومت، مقاومت الکتریکی است. در اصل، این مقاومت توسط حلقه‌های مغناطیسی اسپیکر به عبور جریان ایجاد می‌شود و به ما می‌گوید چقدر هدفون‌ها یا اسپیکرها در مقابل جریان الکتریکی خاص مقاومت یا مقاومت ناپذیر هستند.

واحد مقاومت هدفون با اهم (Ω) اندازه‌گیری می‌شود و به شما می‌گوید چقدر قدرت لازم است تا هدفون‌های شما صدای مناسبی ایجاد کنند. هر چه مقاومت بیشتری داشته باشند، مقاومت بیشتری ایجاد خواهند کرد و سیگنال بیشتری ضعیف می‌شود. نتیجه؟ احتمالاً نیاز به یک تقویت‌کننده خواهید داشت تا صدای آنها را بیرون بزنید.

البته، کیفیت صدا شگفت‌انگیز خواهد بود. هدفون‌های با کیفیت بالا اغلب مقاومت بالایی دارند و نیاز به یک تقویت‌کننده دارند که قادر به ارائه قدرت کافی برای بیرون آوردن کل کیفیت صدا باشد.

مقاومت هدفون نشان می‌دهد چقدر باید کنترل حجم را افزایش دهید تا صدا به خوبی درک شود. چرا این اهمیت دارد؟ چرا که هر چه عدد اهم (Ω) جلوی نماد بیشتر باشد، هدفون‌ها به بیشترین قدرت نیاز خواهند داشت. این به این معناست که برخی منابع صدایی مانند گوشی‌های هوشمند، قدرت لازم برای هدفون‌ها را فراهم نخواهند کرد.

هر مقاومت تا 32 اهم را می‌توانید توسط اکثر دستگاه‌های همراه بازسازی کنید. با مقاومت 33-100 اهم، احتمالاً می‌توانید حجم کافی را بگیرید اما باید یک تقویت‌کننده هدفون اضافه کنید تا عملکرد را بهبود بخشید که قدرت را افزایش می‌دهد و جزئیات صوتی را بهبود می‌بخشد. هر مقاومت بالاتر از 100 اهم نیازمند یک تقویت‌کننده است. امروزه بسیاری از دستگاه‌ها قادر به کنترل تا 600 اهم هستند.

چرا باید اصلاً نگران مقاومت بالای هدفون‌ها باشید؟ واقعیت این است که بهترین هدفون‌های بازار مقاومت بالایی دارند. این بدان معناست که برای به حداکثر رساندن بهترین عملکرد، نیاز به تقویت‌کننده دارید. این به هزینه بیشتری منجر می‌شود. البته، یکبار که آنها را وصل کردید، صدای آنها لبخندی بر لب شما می‌آورد.

حساسیت هدفون (SPL) چیست؟

این اندازه‌گیری است که چقدر جفت هدفون در یک سطح توان خاص می‌تواند بلند شود. حساسیت هدفون، گاهی هم Efficiency یا SPL (سطح فشار صوتی) نامیده می‌شود و با مقاومت مرتبط است، هرچند که وقتی در مورد خرید هدفون تصمیم‌گیری می‌کنید، این اهمیت زیادی ندارد.

اگر هدفون A حساسیت بالاتری نسبت به هدفون B در سطح توان یک میلیوات داشته باشد، آن هدفون‌ها صدای تولیدی را در آن حجم بلندتر خواهند کرد. این به این معناست که برای رسیدن به حجم مورد نظر، نیاز به کمتر کردن کنترل حجم خواهید داشت. حساسیت هدفون 86 دسی‌بل را کم تلقی می‌کند، در حالی که هر چیز بالاتر از 110 دسی‌بل به عنوان سطح بلند محسوب می‌شود.

در واقع، حساسیت هدفون زیادی به ما نمی‌گوید، زیرا بسیاری از شرکت‌ها در از زمان ورود به هدفون تا زمان خروج تغییر کند، به دلیل درایورها، به شکل صوتی. این تغییر به نام انحراف است، با اینکه این انحراف مانند انحرافی که با یک پدال گیتار دریافت می‌کنید، نیست. اندازه‌گیری این قابلیت بسیار سازگار نیستند. اگر عوامل دیگری همچون منبع صدا، تقویت‌کننده یا توانایی گوش دادن کاربر را در زمان بازسازی اضافه کنیم، اصطلاح حساسیت تقریباً بی‌اهمیت می‌شود.

مهمترین موضوع این است که یک جفت هدفون پیدا کنید که صدای منبع را به اندازه کافی بلند بازسازی کند، و این توسط مقاومت گفته می‌شود. اگر تنها یک گوشی یا تبلت دارید، باید هدفون‌هایی با مقاومت تا 32 اهم پیدا کنید.

THD چیست؟ (انحراف هارمونیک کل)

این یک مشخصه جالب است. 90٪ از زمان شما نیازی به توجه به آن ندارید، اما این یک نشانگر خوب برای رفتار هدفون است. این یک اندازه‌گیری است که به ما می‌گوید چقدر صدا می‌تواند

مهم‌ترین چیز این است که مجموع انحراف هارمونیک (THD) حداقل باشد. هر چه کمتر صدا در یک جفت هدفون تغییر یابد، بافایدلیتی و کیفیت صدا بالاتر خواهد بود. امروزه، فناوری هدفون به حدی خوب است که THD به اعشار اندازه‌گیری می‌شود. THD 0.1٪ (به معنای اینکه هدفون‌ها بیشتر از 0.1٪ انحراف ندارند) رایج است.

باید توجه داشت که فقط به این دلیل که یک هدست THD پایین دارد، یعنی که صدا را رنگی نخواهد کرد. می‌توانید THD را به عنوان انحراف غیرقابل قبول تصور کنید که می‌تواند لذت موسیقی ارائه شده توسط بهترین هدفون‌ها را کاهش دهد. در واقع، این نکته هنگام انتخاب هدفون‌ها اهمیت زیادی ندارد.

فرکانس

فرکانس (یا پاسخ فرکانس) به دامنه صداهایی اشاره دارد که یک جفت هدفون قادر به بازتولید آنهاست: چقدر پایین یا بالا می‌توانند بروند (با واحد هرتز). صداهای پایین فرکانس، باس، می‌توانند در محدوده‌ای حدود 60-500 هرتز قرار گیرند، در حالی که فرکانس‌های بالا با تعریف دقیق‌تر ممکن است در محدوده 16-17،000 هرتز (نیز نوشته می‌شود به عنوان 16-17kHZ یا کیلوهرتز) قرار گیرند.

اطلاع داشتن از این مشخصات فنی مفید است، اگرچه مهم‌ترین مورد نیست. در تئوری، هر چه دامنه بیشتر باشد، هدفون‌ها می‌توانند صداهای بیشتری را بازتولید کنند. اما در عمل...

در عمل ممکن است بلندگوهایی با فرکانس: 10 هرتز تا 23kHZ وجود داشته باشند. این بی‌معنی است. چرا؟ چون یک انسان در اوج جوانی، بدون اینکه گوش‌هایش را به دلیل گوش دادن به موسیقی آسیب دیده باشد، تنها می‌تواند صداها را تا حداقل 20 هرتز و حداکثر تا 17.4kHZ بشنود.

هر فرکانس پایین‌تر یا بالاتر از این محدوده قابل شنیدن نیست. این به این معنی است: اگر هدفون‌ها بتوانند صداها را در 23kHZ بازتولید کنند، چیزی معنی‌دار ندارد، چرا که شما نمی‌توانید آنها را بشنوید. درست است. اشتباه ما را درک نکنید: بهترین هدفون‌ها با دامنه‌های فرکانسی گسترده مانند تا 22kHZ ممکن است جزئیات بیشتری به طیف صدا افزوده شود، اما به سختی قابل مشاهده است.

پیشنهاد ما این است که این مشخصه را در انتخاب هدفون‌های مورد نظرتان نادیده بگیرید، تجهیزاتی که قادر به بازتولید فرکانس‌های پایین‌تر از 30 هرتز یا بالاتر از 16kHZ نباشد، احتمالاً مناسب نیست.

انواع هدفون‌ها

این مشخصات اصلی هدفون‌ها که باید بدانید، اما ارزش دانستن چیزی درباره انواع مختلف هدفون‌ها هم دارد. انواع اصلی به نام‌های دورگوشی (over-ear)، روگوشی (on-ear) و داخل گوشی (in-ear) شناخته می‌شوند. در زیر، برخی از مزایا و معایب کوتاه هر نوع آورده شده‌اند.

هدفون‌های دورگوشی/over-ear

این نوع هدفون‌ها روی گوش قرار می‌گیرند (که معنای واژه سیرکوآرال همین است) و دارای پد‌هایی هستند که کاملاً گوش‌ها را محاصره می‌کنند. این‌ها تمایل دارند که صدای عمیق و با کیفیت بهتری نسبت به سایر انواع هدفون ارائه دهند، اما همچنین سنگین‌تر و بزرگ‌تر هستند که باعث کمتر قابل‌حمل بودن و گاهی اوقات ناخوشایند بودن می‌شود.

هدفون‌های روگوشی/on-ear

روی گوش‌ها قرار می‌گیرند. معمولاً عمق یا کیفیت صدای هدفون‌های سوپرا‌آرال به مراتب کمتر از هدفون‌های دورگوشی است، اما این‌ها ارزان‌تر، قابل‌حمل‌تر و سبک‌تر هستند. شما به ندرت هدفون‌های روگوشی با مقاومت الکتریکی بالا مشاهده نخواهید کرد، زیرا معمولاً با دستگاه‌های همراه استفاده می‌شوند.

لیست هدفون دورگوشی و رو گوشی

هدفون‌های داخل گوشی/in-ear

این‌ها را می‌توان به دو زیردسته اصلی تقسیم کرد: هدفون‌های داخل گوش که یکایک دارای درایورهای جداگانه‌ای برای هر گوش هستند، و هدفون‌های داخل گوشی چندین درایور را ارائه می‌دهند و به همین دلیل صدای بهتری فراهم می‌کنند.

در حال حاضر، تنها نقطه ضعف هدفون‌های داخل گوشی این است که ممکن است در استفاده طولانی مدت ناخوشایند باشند. بهترین هدفون‌های داخل گوشی می‌توانند با کیفیت صدای هدفون‌های روگوشی رقابت کنند، اما همچنین ممکن است همانند آنها گران‌تر باشند.

لیست هدفون داخل گوشی

ویژگی‌های هدفون: چه تفاوتی بین هدفون‌های بسته و باز وجود دارد؟ بسته (Closed-back) در مقابل باز (Open-back)

یک جنبه دیگر برای در نظر گرفتن این است که آیا هدفون‌ها نوع باز یا بسته هستند. وقتی که هر یک از هدفون‌ها را در دست می‌گیرید، فقط به سطح بیرونی کاپ‌ها نگاه کنید. اگر سطح جامد باشد، آن‌ها هدفون‌های بسته هستند. اگر دارای گونه‌ای از توری یا اگر می‌توانید درایور را ببینید، آن‌ها هدفون‌های باز هستند. چیزی ساده، اما وقتی موسیقی گوش می‌دهید تفاوت‌های قابل توجهی ایجاد می‌شود.

اکثر زمان صدای ارائه شده توسط بهترین هدفون‌های باز عالی است. این‌ها به هوا اجازه تعامل آسان‌تر با درایور را می‌دهند و این باعث می‌شود که صدا ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. طراحی باز باعث می‌شود صدا باز و وسیع با جزئیات خوبی به نظر بیاید.

اما...

هدفون‌های باز صدا را به خوبی عایق نمی‌کنند، به این معناست که هر کسی کنار شما قادر خواهد بود موسیقی‌ای که گوش می‌دهید را بشنود. همچنین، بهترین هدفون‌ها برای بیرون بردن نیستند، زیرا شما همچنین صداهای خارجی را خواهید شنید.

هدفون‌های بسته جزئیات صدا را به این اندازه ندارند، اما این به این معنا نیست که بد صدا می‌دهند؛ در واقع، معمولاً تندی صدا در فرکانس‌های پایین‌تر را دارند و برای گوش دادن در محیط‌های پر سروصدا بهتر هستند.

مشخصات هدفون‌ها: بی‌سیم یا باسیم

ما همچنین دو دسته بی‌سیم و باسیم هدفون‌ها را به طور خلاصه مطرح می‌کنیم. قبلاً هدفون‌های باسیم همیشه در زمینه کیفیت صدا غالب بوده‌اند، اما به دلیل پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری بلوتوث و کدک‌های مختلف آن مانند aptX، فاصله بین این دو به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. با این حال، هدفون‌های باسیم به طور کلی هنوز هم در زمینه کیفیت صدا برتر هستند.

بهترین هدفون‌های با امپدانس الکتریکی بالا، یعنی که به یک امپلیفایر هدفون جداگانه نیاز دارند، باسیم هستند. این بهترین گزینه است اگر به دنبال بهترین کیفیت صدا هستید. از سوی دیگر، هدفون‌های بی‌سیم بسیار راحت و کاربردی هستند، چرا که می‌توانید آن‌ها را در هر کجا استفاده کنید. اگر به دنبال راحتی و سادگی هستید، این بهترین گزینه است.

ویژگی‌های هدفون: حذف نویز

اصطلاح حذف نویز فعال به قدرت هدفون برای مسدود کردن صداهای اطراف شما اشاره دارد. این به کارایی هدفون برای جلوگیری از صداهای خارجی اطلاق می‌شود.

هدفون‌های حذف نویز فعال از میکروفون‌های داخلی برای گرفتن صدا از اطراف شما استفاده می‌کنند و با تغییر قطبیت، این صدا را مسدود می‌کنند. موثرترین هدفون‌های حذف نویز فعال، هدفون‌های سیرکوآرال یا over-ear هستند. اگر معمولاً در محیط‌های پر سروصدا موسیقی گوش می‌دهید.

چگونه می‌توانم بدانم کدام هدفون بهتر است؟

چگونه می‌توانید بدون امتحان شخصی بدانید کدام هدفون بهتر است؟ سریعترین و آسان‌ترین راه، خواندن نقدهای تخصصی است که می‌تواند به شما ایده خوبی از قابلیت‌های منحصر به‌فرد هر مدل بدهد. برای این کار می‌توانید با اطمینان به وب‌سایت داتیس مارت مراجعه کنید؛ ما چندین لیست با نقدهای دقیق بر روی انواع هدفون‌ها برای هر کاربر و شرایط آماده کرده‌ایم.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد