آیا هدفون‌های بی سیم ایمن هستند؟

آیا هدفون‌های بی سیم ایمن هستند؟

تکنولوژی بلوتوث دارای امواج رادیوئی است اما این بدان معنا نیست که شما لزوماً باید نگران هدفون‌ بلوتوثی خودتان باشید. دنیای تکنولوژی، به خصوص در حوزه تجهیزات بی‌سیم و هندزفری و هدفون، همواره در حال توسعه و پیشرفت است. در سال 2015، گروهی از دانشمندان نامه‌ای را امضا کرده و طی آن "نگرانی جدی" خود در مورد خطرات بالقوه ناشی از میدان الکترومغناطیسی غیر یونیزه (EMF) بر سلامتی و به ویژه خطر ایجاد سرطان را ابراز کردند. به نظر ایشان، تمام دستگاه‌های بلوتوث از تکنولوژی EMF استفاده می‌کنند و این امواج ممکن است خطرناک باشند. احتمالاً برای شما نیز سوال یا شبهه مشابهی در رابطه با خطرات احتمالی تجهیزات بی‌سیم مطرح شده باشد. بر این اساس، مقاله حاضر سعی بر این دارد تا در خصوص نگرانی‌های موجود پیرامون هدفون‌های بی‌سیمی که از فناوری بلوتوث استفاده می‌کنند، اطلاعاتی در اختیار خوانندگان محترم قرار دهد و تشریح نماید که این قبیل تجهیزات تا چه حد ایمن یا خطرناک هستند.

 

فناوری بلوتوث چیست؟

بلوتوث، فناوری مخصوصی است که برای ایجاد اتصالات بی‌سیم بین دو دستگاه مختلف استفاده می‌شود. بلوتوث از فرکانس رادیویی با بُرد کوتاه برای اتصال دستگاه‌هایی که در فاصله معینی از هم قرار گرفته باشند، استفاده می کند. سیستم بلوتوث نیازی به سیم نداشته و بمنظور ایجاد اتصال بین دو دستگاه، از امواج رادیویی (RF) استفاده می‌کند. این نوع امواج تحت پرتوهای الکترومغناطیسی (EMR) قرار می‌گیرند که با استفاده از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی حرکت می‌کنند. امواج RF هم در شکل طبیعی و هم در حالت مصنوعی رخ می دهند. از انواع مصنوعی این امواج در تلفن‌های همراه، که از طریق امواج رادیویی AM و FM و تلویزیون‌ها که از امواج RF استفاده می‌کنند، می‌توان مشاهده کرد.

دکتر "کن فاستر" (Ken Foster)، متخصص زیست فناوری، معتقد است که پرتوهای دستگاه‌های بلوتوث کمتر از تلفن‌های همراه هستند. بنظر وی اگر هر روز ساعت‌های متمادی از هدفون‌های بلوتوث بی‌سیم برای گوش دادن به موسیقی یا پادکست استفاده کنیم، نسبت به زمانی که گوشی تلفن همراه را نزدیک گوشمان می‌گیریم، در معرض پرتوهای بمراتب کمتری قرار خواهیم گرفت.

 

ارتباط بین پرتوها و سرطان

پرتوها یا تشعشات به دو صورت "غیر یونیز کننده" یا "یونیز کننده" می‌باشند. پرتوهای غیریونیزه، انرژی لازم برای حرکت اتم‌ها را دارا هستند اما قادر به جدا کردن الکترون‌ها از اتم‌ نیستند. در مقابل، پرتوهای یونیز کننده قدرت انجام هر دو مورد را دارند.

پرتوهای غیر یونیزه انرژی کمتری دارند و به همین دلیل احتمال آسیب رساندن به سلامتی ما توسط این نوع پرتوها کمتر است. ولی پرتوهای یونیزه حاوی اشعه ایکس و مواد زائد رادیواکتیو می‌باشند و می‌توانند به بافت‌های بدن ما و نیز DNA ما آسیب برساند. در این رابطه اگر بدن به درستی آنها را ترمیم یا از بین نبرد، سلول‌های آسیب‌دیده ممکن است سرطانی شوند.

 

آیا فناوری بلوتوث خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

فناوری بلوتوث نوعی پرتو غیریونیزه است، به این معنی که سرطان زا نیست. درست است که تحقیقات موجود هیچ رابطه قاطعی بین پرتوهای RF  تلفن‌های همراه با اثرات نامطلوب آنها بر سلامتی برقرار نکرده است ولی بنظر می‌رسد که مطالعات بیشتری مورد نیاز ‌باشد.

 

اگر نگران پرتوهای دستگاه‌های بی‌سیم هستید، چه کاری باید انجام دهید؟

دولت ایالات متحده آمریکا استانداردهای ایمنی لازم برای پرتوهای حاصل از دستگاه‌های تلفن همراه را تعیین کرده است. در همین راستا و بعنوان یکی از مثالهای مرتبط با استانداردهای ایمنی، آنتن ایرپاد شرکت اپل بگونه‌ای طراحی شده که در داخل کانال گوش قرار نمی‌گیرد. این آنتن، در بخشی از دستگاه تعبیه شده که در خارج از گوش واقع می‌شود و لذا خطر بمراتب کمتری ایجاد می‌نماید. "فاستر" بیان می‌دارد که علی رغم استانداردهای موجود، برای کاهش احتمال خطر، می‌توانید دستگاه‌های بی‌سیم را در زمان‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید، از سر یا گوش‌ خود جدا کنید. "فاستر" برای آن عده که بسیار محتاط هستند، توصیه می‌کند که اگر می‌خواهید میزان خطر را بمراتب کاهش دهید، می‌توانید بجای استفاده از فناوری‌های بی‌سیم، از هدفون‌های سیمی استفاده کنید.

 

آیا هدفون‌های بی‌سیم ایمن هستند؟

مهم نیست که از چه نوع هدفونی استفاده می‌کنید. نکته مهم اینجاست که مراقب خطراتی باشید که سلامتی شما را بمراتب بیشتر از پرتوهای ناچیز هدفون‌های بی‌سیم مورد تهدید قرار می‌دهند. "فاستر" طی مثالی به نمونه‌ای از این قبیل خطرات اشاره می‌کند. وی می‌گوید: "اگر در حال عبور از خیابانی پر از اتومبیل هستید و ایربادی بر گوش دارید، حجم و شدت خطری که شما را تهدید می‌کند، بمراتب بیشتر از حجم خطرات ناشی از یک تومور مغزی احتمالی است که 20 سال بعد ممکن است به آستانه تهدید برسد.

نکته مهم دیگر اینکه، هدفون‌ها در صورت عدم استفاده صحیح و مسئولانه می‌توانند به شنوایی شما آسیب برسانند. باید توجه داشته باشید که پس از ابتلا به یک آسیب شنوائی، دیگر نمی‌توان کاهش شنوایی را معکوس کرده و شنوایی خود را بازیابی کرد، اما در بسیاری از موارد، می‌توان از این خطر جلوگیری نمود. بنابراین، سعی کنید تا

  • استفاده از هدفون را به 60 تا 90 دقیقه در روز محدود کنید.
  • استراحت‌های منظم در استفاده از هدفون داشته باشید.
  • و صدای هدفونتان همواره کمتر از 60 تا 80 درصد ظرفیت صوتی آن باشد.

در رابطه با جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به گوش، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های (CDC)  آمریکا، هدفون‌های حذف نویز را توصیه می‌کند و معتقد است که این نوع هدفون‌ها به دلیل حذف نویزهای اضافی، صدا را با وضوح بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند و در نتیجه شما مجبور نمی‌شوید تا بخاطر وجود نویز و سر و صدای اضافی محیط، صدای هدفون خود را بیشتر نمائید. این مرکز در عین حال تاکید می‌کند هدفون‌هایی که قابلیت حذف نویز دارند، برای پیاده روی در خیابانها و محیطهای بیرون، گزینه مناسبی نیستند چرا که ممکن است مانع شنیدن صداهای اطراف شده و لذا، درک خطرات احتمالی محیط اطراف (مثلاً حمله حیوانات، نزدیک شدن اتومبیل‌ها یا ...) را برایمان غیرممکن سازند.

نتیجه گیری:

انتخاب هندزفری و یا هدست با تکنولوژی حذف نویز را با توجه به شرایط محیطی خود انتخاب کنید و هر کدام مزیت های خاص خود را دارند. تجهیزات جانبی دقیقا با نیاز کاربران رو به پیشرفت است و تولیدکنندگان عمده لوازم جانبی سعی دارند آنها را با کمترین خطر وارد بازار کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد