نقش هدفون‌ها در افزایش تمرکز افراد مبتلا به بیش‌فعالی (ADHD)

نقش هدفون‌ها در افزایش تمرکز افراد مبتلا به بیش‌فعالی (ADHD)

کارشناسان معتقدند انواع هدفون‌ بلوتوثی دارای حذف کننده نویز به احتمال زیاد برای بسیاری از افراد مبتلا به ADHD مفید باشند. همانگونه که می‌دانید، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال کم توجهی ناشی از بیش فعالی (ADHD) در محیط‌های پر سر و صدایی چون فضاهای اداری مشترک، اماکن عمومی و ... توانایی تمرکز نداشته و دچار حواس پرتی می‌شوند.

عوامل حواس پرتی شامل اشکال و انواع مختلفی از قبیل؛ صدای زنگ تلفن، صدای چاپگری که در حال کار است، صدای بوق یا موتور اتومبیل‌هایی که در بیرون از منزل یا محیط کار در حرکتند، صحبت های کوچک دیگران و یا حتی صدای فردی که در جوار شما قهوه درست می‌کند، می‌گردند.

دکتر جاستین پودر (Justin Puder)، می‌گوید: بسیاری از افراد مبتلا به ADHD برای فیلتر کردن صداهای خارجی مشکل دارند. او توضیح می‌دهد که: "افراد عادی معمولاً به صداهای پس زمینه‌ای کم توجه نمی‌کنند، اما افراد مبتلا به ADHD به این قبیل صداها توجه زیادی نشان می ‌دهند. بنابراین، در محیطی که نویزهای مختلف با شدت و ضعف‌های متفاوت در حال بروز هستند، امکان تمرکز برای این افراد بسیار مشکل است. به همین دلیل، برای مبتلایان به ADHD، استفاده از هدفون های حذف کننده نویز در محل کار یا در اماکن عمومی یا خصوصی، می‌تواند بسیار مفید باشد. یکی دیگر از روانشناسان کلینیکی در کلیولند بنام کندرا ماتیس (Kendra Mathys)  بیان می‌دارد که "اگر صداهای خارجی باعث حواس‌ پرتی می‌شوند. از این جهت به حداقل رساندن آنها با هدفون‌های کاهش‌دهنده نویز بسیار موثر و مفید خواهد بود."

 

ابتلا به ADHD و حواس پرتی

ابتلا به اختلال ADHD باعث می‌شود تا افراد سطوح پایین‌تری از دوپامین را تجربه کنند. دوپامین ماده‌ای است شیمیایی که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند حواس خود را روی موضوعات مشخص، متمرکز کنند. افراد مبتلا به این اختلال در موارد زیر غالباً دچار مشکل هستند:

  • در طول مکالمه یا سخنرانی نمی‌توانند روی موضوع مشخصی حرکت کنند و اغلب از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌پرند.
  • در حین خواندن مطالب طولانی تمرکزشان به هم می‌خورد و بی حوصله می‌شوند.
  • در تمام کردن کارهای منزل، تکالیف مدرسه و یا کارهای محل کار دچار مشکل هستند و اغلب کارشان را ناتمام می‌گذارند.
  • دستورالعمل‌ها را نمی‌توانند براحتی تعقیب کنند.
  • منظم ماندن برایشان سخت و طاقت فرساست است.
  • قادر به مدیریت زمان و رعایت تایم پیش بینی شده در یک ملاقات نیستند.

"متیس" معتقد است که برای این گروه از افراد، تمرکز براحتی از بین می‌رود و یادآوری کارهایی که قبل از حواس‌پرتی انجام می‌دادند، ممکن است واقعاً سخت باشد.

 

چگونه هدفون می‌تواند به افراد مبتلا به ADHD کمک کند؟

"ماتیس" معتقد است، افراد مبتلا به ADHD باید استراتژی‌هایی را بکارگیرند که به آنها کمک کند تا در محل کارشان یا هر محیط دیگری بتوانند متمرکز شوند. به گفته وی، این کار ممکن است مدتی طول بکشد اما در نهایت، آنها باید یاد بگیرند که بسته به موقعیت‌های خاص، چه چیزی برای آن‌ها مفید است. هدفون‌هایی که دارای فناوری حذف نویز هستند، قادر به جلوگیری از ورود صداهای مزاحم روزمره به گوش مبتلایان ADHD  بوده و لذا باعث افزایش تمرکز آنها می‌شوند.

در ایم میان شاهد خرید هندزفری بلوتوثی نیز برای اینگونه افراد نیز هستیم، ولی پیشنهاد اصلی همان هدست است که تمام گوش را در بر می گیرد.

 

موسیقی‌های آشنا، نویز سفید و هدفون‌ها

نویز سفید در واقع یک آوا یا صدای خاصی است که بعضا شبیه برفک تلویزیون و بعضاً شبیه موج دریاست. در نویز سفید، چگالی توان تمام سیگنالهای صوتی دارای فرکانس یکسانی است. بعنوان مثال، یک محیط پر سر و صدا را در نظر بگیرید که در آن همهمه مردم و صدای ماشین‌ها و ... زیادی در جریان است. ما اگر در داخل این محیط باشیم، صداهای مختلف به وضوح به گوشمان خواهند رسید، اما اگر در فاصله نسبتاً دوری بایستیم، همه صداها با فرکانس مشابهی به گوشمان می‌رسند و امکان تشخیص صداها از یکدیگر را نخواهیم داشت. در این حالت، صدایی که به گوشمان می‌رسد، نویز سفید است.

"پودر" در تکمیل نظر "ماتیس"، بیان می‌دارد که نقش هدفون‌ها لزوماً برای کمک به تمرکز افراد مبتلا به ADHD از طریق حذف نویز نیست. این سیستم‌ها با پخش موسیقی‌های آشنا یا نویزهای سفید هم قادر به کمک به مبتلایان ADHD هستند. موسیقی‌های آشنا، چون برای شنونده تکراری هستند، لذا نکته جدیدی که باعث بر هم خوردن تمرکز شود، در بر ندارند. در نویزهای سفید هم به همین صورت، چون صداهای قابل تفکیک و تشخیصی وجود ندارد، در نتیجه تمرکز فرد بر هم نمی‌خورد و می‌تواند روی کار و فعالیت خود تمرکز کافی داشته باشد.

جمع بندی

پخش عمده لوازم جانبی داتیس مارت برای تمرکز روی موضوعات برای افراد مبتلا به ADHD هدست های برند AWEI را پیشنهاد می دهد که دارای نویزکنسلینگ واقعی هستند. و باید در نظر داشت در حین استفاده عملا شما ارتباطی با دنیای بیرون بواسطه حذف نویز  نخواهید داشت. پس در محیط امن از آن استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد