چگونه شارژر اصلی اپل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه شارژر اصلی اپل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
چگونه شارژر اصلی اپل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ کاملترین راهنما در خرید شارژر اورجینال اپل را از دست ندهید!

کابل‌های شارژر اصلی آیفون‌ها کابل لایتنینگ هستند؛ اما جالب است بدانید که بسیاری از شارژرهای اپل در بازار تقلبی و فیک هستند. شباهت شارژرهای تقلبی و کپی اپل به شارژرهای اصلی به قدری زیاد بوده که تشخیص آن برای بسیاری از افراد دشوار است. با توجه به اینکه خرید شارژر غیر اصلی اپل نه تنها باعث صرف هزینه برای شما می‌شود؛ بلکه برای استفاده کردن نیز کمپانی اپل استفاده از آن را توصیه نمی‌‌کند. در این مقاله قصد داریم نحوه تشخیص شارژر جعلی از اصلی را برای شما بازگو کنیم تا بهترین انتخاب و اطلاعات را در زمینه خرید و قیمت شارژر عمده آیفون داشته باشید!

چطور بفهمم شارژ اپل اصلی است؟

با استفاده از اطلاعاتی که روی بسته‌بندی کابل شارژر لایتنینگ وجود دارد، شما می‌توانید تشخیص دهید که آیا شارژر اپل شما اصلی است یا خیر؟ این مشخصات شامل شرکت سازنده، شماره سریال، محل تولید و… است.

  • متن روی جعبه

 در واقع در صورتی که شما هر کدام از متن‌هایی که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم را روی شارژر اپل مشاهده کردید، باید بدانید که شارژر آیفون شما اصلی است.

  1. طراحی توسط اپل در کالیفرنیا مونتاژ شده در چین
  2. طراحی توسط اپل در کالیفرنیا مونتاژ شده در ویتنام
  3. طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا، صنعت برزیل

اصولاً شارژرهای اصلی اپل این مشخصات را دارند و اگر این مشخصات روی بسته‌بندی‌های شارژرهای تقلبی باشد پر از اشتباهات و غلط‌های املایی است.

  • شماره سریال

یکی دیگر از نکاتی که نقش مهمی در شناسایی شارژر اصلی و تقلبی دارد شماره سریال است. در این حالت روی بسته‌بندی شارژر اپل بعد از اینکه شرکت سازنده و محل ساخت نوشته شد، باید یک شماره سریال وجود داشته باشد. این سریال شامل یک کد ۱۲ رقمی و ترکیبی از اعداد و حروف است. در واقع اگر این کد کمتر یا بیشتر از ۱۲ رقم باشد شارژر شما تقلبی است.

  • قسمت کانکتور لایتنینگ

این قسمت باید کاملا صاف و یک تکه باشد و رنگ آن طلایی یا نقره‌ای باشد. این قسمت از کابل‌های تقلبی اپل، یک سطح ناهموار دارند و چند قطعه‌ای هستند.

  • قسمت کنتاکت‌های USB

این قسمت اگر نقره‌ای باشد، شارژ اپل تقلبی است؛ چرا که این قسمت از شارژهای اصلی اپل را معمولا از روکش طلا می‌سازند.

  • اندازه بوت کانکتور کابل لایتنینگ

اگر این اندازه بیش از ۷.۷ میلی‌متر باشد، شارژ اپل تقلبی است.

  • علامت MFI

روی تمامی محصولات اپل، از جمله شارژهای اپل که مورد تایید آن‌ها باشد، علامت Made For iPhone وجود دارد. در صورتی که این علامت را مشاهده نکردید، باید بدانید که شارژر تقلبی است.

تشخیص شارژر اصلی آیفون - لوازم جانبی موبایل

شارژر تقلبی با آیفون چکار می‌کند؟

شاید شما هم تصور کنید که استفاده از شارژر اصلی یا تقلبی اهمیت آنچنانی ندارد؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. در واقع استفاده از شارژرهای تقلبی باعث آسیب رسیدن به گوشی شما می‌شود شارژرهای تقلبی سرعت شارژ باتری را کاهش می‌دهند و به مرور زمان میزان شارژ گوشی را ضعیف می‌کند. شاید دور از تصور باشد که بدانید گاهی اوقات استفاده از شارژر شارژر غیر اصلی باعث گرم شدن بیش از حد گوشی و منفجر شدن آن می‌شود گوشی شما به دلیل اینکه فرایند شارژ آن طول می‌کشد بسیار گرمتر می‌شود که امکان آسیب رسیدن به باتری گوشی در اثر استفاده از شارژر تقلبی وجود دارد.

چگونه از اصل بودن شارژر اپل مطمئن شویم؟   

متاسفانه به دلیل ارزان بودن و دسترسی فراوانی که به شارژرهای تقلبی اپل وجود دارد بسیاری از افراد تمایل به خرید شارژرهای غیر اصلی دارند، اما این کار نه تنها باعث هدر رفتن هزینه‌های شما می‌شود؛ بلکه باعث آسیب رسیدن به گوشی نیز می‌شود. اگرچه شارژرهای تقلبی اپل از بیرون دقیقاً شبیه شارژرهای اصلی به نظر می‌رسند؛ اما تشخیص اینکه کدام یک شارژر اصلی است آسان نیست. شما باید اجزای محصولات را بررسی کنید تا اصالت آنها را بدانید.خوشبختانه، چندین راه برای تشخیص شارژر تقلبی اپل وجود دارد که در ادامه تمامی آن‌ها را با جزئیات بیان کرده‌ایم.

تشخیص شارژر اصلی آیفون - لوازم جانبی موبایل

مشکلات احتمالی در صورت استفاده از شارژر تقلبی اپل

این مشکلات شامل موارد زیر بوده و به همین سبب باید از خرید شارژر غیراصل خودداری کنید:

  • امکان آسیب دیدن دستگاه
  • عدم اتصال به دستگاه
  • داغ شدن انتهای اتصال
  • امکان ناسازگاری با دستگاه
  • عدم سازگاری با دستگاه و غیرممکن بودن شارژ یا همگام‌سازی

چگونه شارژر جعلی اپل را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص اصلی یا تقلبی بودن شارژر اپل نیازی به روش‌های پیچیده یا تجهیزات خاصی نیست؛ بلکه با چند روش ساده می‌توان به این موضوع پی برد.

  • جعبه

در صورتی که علامت MFI روی جعبه بسته‌بندی بیرونی وجود نداشته باشد، شارژر تقلبی است.

  • کابل و کانکتور لایتنینگ به usb

 برای این کار باید با دقت بیشتری به کابل‌ها نگاه کنید. انتهای کابل‌های غیر اصل ناهموار است، این در حالی است که انتهای کابل‌های اصلی هموار و به رنگ طلایی است.  برای خرید کابل شارژر عمده داتیس مارت یک از بهترین فروشگاه های مورد اعتماد است.

  • متن و علامت گذاری

 باید روی کابل لایتنینگ به usb کلمه اپل در کالیفرنیا وجود داشته باشد و در ۷ اینچی از کانکتور این کلمه وجود داشته باشد.

در صورتی که این کلمه وجود نداشته باشد، شارژر شما تقلبی است. همچنین باید شماره سریال ۱۲ رقمی نیز وجود داشته باشد.

  • پورت usb

روی آداپتور برق اصلی شارژ‌های اصل، شماره سریال وجود دارد، اما روی درگاه usb شارژ تقلبی شماره سریال وجود ندارد.

  • مواد سازنده

 مواد سازنده شارژرهای اصلی اپل از مواد زیبای خیره کننده و جامدی استفاده شده‌ است. در حالی  که در ساخت شارژرهای تقلبی اپل از مواد پلاستیکی توخالی با روکش فلزی با کیفیت خشن ساخته می‌شوند.

  • بارکد

بارکد یکی از راه‌های عالی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن شارژر اپل است. بدین منظور کافی است از طریق روش‌های زیر صحت بارکد را سنجیده و از اورجینال بودن شارژرتان مطمئن شوید:

  • استفاده از وب‌سایت‌ها: به کمک خود وب‌سایت اپل می‌توانید با وارد کردن سریال، اصالت شارژر را بررسی کنید.
  • برنامه‌های اسکنر بارکد: با برنامه‌هایی نظیر QR Code Reader یا Checklt می‌توانید بارکد را اسکن کرده و مشخصات آن را با شارژر نمایش داده شده مقایسه کنید؛ در صورت عدم تطابق اطلاعات شارژر تقلبی است.
  • بررسی شماره سریال روی آداپتور: در کنار بارکد شماره سریال آداپتور نیز باید با شماره سریال درج شده بر روی جعبه یکسان باشد.

تشخیص شارژر اصلی آیفون - لوازم جانبی موبایل

  • وزن

با توجه به اینکه شارژرهای تقلبی از مواد بی‌کیفیتی ساخته شده‌اند؛ از این رو، اجزای کمتری هم دارند و سبک‌تر هستند. به عنوان مثال، سیم‌های شارژرهای تقلبی و سیم پیچ‌های ترانسفورماتور به اندازه کافی عایق‌بندی نمی‌شوند و وزن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه شارژرهای اصلی ۴۰ گرم هستند؛ از این رو، اگر شارژر سبک‌تر باشد ممکن است شارژر جعلی باشد.

  • هشدارها و دستورالعمل‌ها

دفترچه راهنمای کاربر، مکان دیگری است که برای تشخیص جعلی یا اصلی بودن شارژر اپل باید به آن دقت کنید. در دفترچه راهنمای شارژر اصلی، جزئیات قابل توجهی در مورد محصول وجود دارد و صحافی آن کاملا حرفه‌ای است، اما کتاب‌های جعلی، با یک پایه بزرگ نگهداری می‌شوند و در دفترچه آن‌ها ناهماهنگی‌ها، فاصله‌های غیر معمول و غلط‌های املایی وجود دارد.

  • قیمت

می‌توان گفت این یک هدیه مرده است؛ چرا که قیمت شارژرهای تقلبی اپل، ارزانتر است.

تشخیص شارژر اصلی آیفون - لوازم جانبی موبایل

نحوه شناسایی شارژر جعلی اپل

با توجه به اینکه قیمت شارژرهای تقلبی اپل بسیار ارزان‌تر است؛ این امکان وجود دارد بسیاری از افراد وسوسه شوند، اما این اختلاف قیمت ارزش به خطر افتادن زندگی واقعی افراد را ندارد. با توجه به اینکه ماکت شارژرهای تقلبی بسیار شبیه شارژرهای اصلی است؛ پس شناسایی آنها کار بسیار دشواری است. گاهی اوقات حتی لازم است برای شناسایی جعلی بودن شارژر اپل، اجزای محصول را باز کنید و پس از بررسی از اصل یا تقلبی بودن آن مطمئن شوید. خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای فهمیدن اینکه شارژر اپل جعلی است یا خیر وجود دارد، با این حال اگر مشخص شد که شارژر شما تقلبی است بهترین کار این است که سریعا از شر آن خلاص شوید.

خطر استفاده از شارژر تقلبی اپل

تولید کنندگان قانونی اپل و همچنین فروشندگان شخص ثالث برای اینکه اصالت و استاندارد دولتی و ایمنی محصولات آن‌ها حفظ شود، اقدامات سختگیرانه را لحاظ کردند و آن‌ها را رعایت می‌کنند. ناک آف‌ها تنها به فکر سودآوری خود، محصولات را تولید می‌کنند. بعید است تست‌هایی که برای ایمنی برای محصولات تولیدی توسط شرکت‌های اپل انجام شده این شرکت‌ها آن‌ها را انجام داده باشند. طبق یک گزارش قدیمی از سال ۲۰۱۶ نشان داده که ۹۹ درصد شارژرها در تست‌های اولیه ایمنی شکست خورده و خطر آتش سوزی و شوک را به همراه دارند.

در بریتانیا نیز آزمایش مشابه‌ای، توسط کارشناسان ایمنی الکتریکی انجام شده که نشان داده ۹۸ درصد شارژرهای تقلبی در آزمایشات مکانیکی شکست خورده‌اند؛ از این رو برای استفاده کردن مناسب نیستند. در نظر داشته باشید که شارژرهای جعلی اپل امکان به خطر افتادن گوشی و گرم شدن و حتی آتش گرفتن را دارند. در اثر ایجاد شوک الکتریکی امکان برق گرفتگی نیز وجود دارد. همچنین داستان‌هایی تحت عنوان اینکه فردی ناگهان در هنگام استفاده از گوشی در حال شارژ منفجر شده وجود دارد. ضمنا اپل اشاره کرده که ۹۰ درصد از آداپتورها و کابل‌هایی که در پلتفرم‌های آنلاین مانند آمازون به فروش می‌رسند جعلی هستند.

تشخیص شارژر اصلی آیفون - لوازم جانبی موبایل

کلام آخر

به دلیل ارزان بودن محصولات تقلبی، شارژرهای تقلبی در همه‌جا وجود دارند. در صورتی که به دلیل قیمت ارزان شارژ‌های اپل، نسبت به خرید شارژر تقلبی وسوسه شدید، باید بدانید که امکان آسیب به دستگاه شما به دلیل گرم شدن بیش از حد و حتی آتش سوزی وجود دارد. برای اطمینان از خرید، بهتر است به فروشگاه‌های معتبر مانند مجموعه فروش عمده لوازم جانبی موبایل داتیس مارت، مراجعه کرده و محصولات اصل و اورجینال را خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد