آیا واقعاً باید از ساعت هوشمند برای نظارت بر قلب خود استفاده کنید؟

آیا واقعاً باید از ساعت هوشمند برای نظارت بر قلب خود استفاده کنید؟
استفاده از ساعت هوشمند جهت اندازه گیری سوخت کالری و شدت ورزش مفید است؟

ساعت های هوشمند و گجت هایی که می توانند نبض شما را ضبط کنند، می توانند برای تناسب اندام شما مفید باشند.

اما آیا واقعاً می توانید از آنها برای نظارت بر ضربان قلب خود استفاده کنید؟

بله ممکن است، و بستگی به این دارد که شما چه کسی هستید. این دستگاه ها عالی هستند، اما نکاتی وجود دارد که باید بدانید.

چندین مطالعه بزرگ برای بررسی اینکه چگونه ساعت ها و گجت های هوشمند می توانند علائم یک مشکل رایج ریتم قلب به نام “فیبریلاسیون دهلیزی” را بررسی کنند که می تواند منجر به سکته شود، انجام شده است. در بررسی جدید Frontiers که در Circulation منتشر شد، ما و همکارانمان در همکاری بین‌المللی AF-Screen شواهد فعلی را بررسی کردیم. از جمله از سه مطالعه بسیار بزرگ: مطالعه Fitbit Heart (با بودجه Fitbit)؛ مطالعه Apple Heart (پشتیبانی شده توسط اپل) و مطالعه قلب هواوی (Huawei در توسعه و بهینه سازی برنامه) شرکت داشت اما بودجه این مطالعه را تامین نکرد.

فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین مشکل ریتم قلب (آریتمی) است. تا 80 درصد بیماران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

فیبریلاسیون دهلیزی با افزایش سن شایع‌تر می‌شود و می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر سکته را افزایش دهد. بیماران در معرض خطر بالای سکته مغزی مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی، به دلیل سن و یا سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا و دیابت، معمولاً داروهای رقیق کننده خون تجویز می شوند.

دستگاه های بیشتری برای ضبط ضربان قلب در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. اینها شامل الکتروکاردیوگرام دستی (ECG) و فناوری مبتنی بر پالس در ساعت‌ هوشمند و سایر پوشیدنی ها و دستگاه های قابل حمل مصرف کننده است. اینها اغلب به عنوان محصولات “سلامت و تندرستی” به بازار عرضه می شوند.

برای افراد بالای 65 سال، استرالیا و سایر دستورالعمل های بین المللی، غربالگری گاه به گاه برای فیبریلاسیون دهلیزی را توصیه می کنند. با این حال، فناوری‌های جدید (از جمله پوشیدنی‌ها) به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا هر زمان که بخواهند ضربان قلب خود را ضبط کنند، و منظم بودن نبض آنها را به طور مداوم زیر نظر بگیرید. این فناوری می تواند مصرف کنندگان را توانمند کند و اطلاعات مهمی را ارائه دهد، اما محدودیت هایی دارد.

ابزارهای پوشیدنی شامل ساعت های هوشمند و سایر دستگاه های مصرف کننده چقدر دقیق هستند؟  

پاسخ کوتاه این است که برای شناسایی فیبریلاسیون دهلیزی، اسمارت واچ ها احتمالاً کاملاً دقیق هستند (اغلب بیش از 95٪). با این حال، اطلاعات اغلب بر اساس مطالعات تعداد کمی از افراد است.

برخی از دستگاه ها دارای الگوریتمی هستند که به طور خودکار می گوید که آیا ریتم قلب شما منظم است (“ریتم سینوسی طبیعی”) یا نامنظم (که ممکن است نشان دهنده فیبریلاسیون دهلیزی باشد). این الگوریتم‌ها عموماً به تأییدیه نظارتی نیاز دارند (مانند اداره کالاهای درمانی (TGA) در استرالیا).

با این حال، شرکت های سازنده دستگاه ها اغلب جزئیات زیادی در مورد دقت و عملکرد دستگاه های خود منتشر نمی کنند. ساعت های هوشمندی که به سادگی ضربان قلب یا فعالیت را بدون ادعا در مورد شرایط جدی ردیابی می کنند، توسط TGA تنظیم نمی شوند.

 

این مهم است که سازندگان دستگاه های بهداشتی:

  • –      در ادعاهای سلامتی خود دقیق هستند
  •  –      مزایای اثبات نشده را تبلیغ نکنید
  •  –      دقت و عملکرد دستگاه های خود را در جمعیت های مختلف گزارش کنند.

در حالی که مطالعات Fitbit، Apple و Huawei بسیار بزرگ بود، محاسبات مورد استفاده برای تعیین دقت دستگاه ممکن است بر اساس اعداد کوچک باشد زیرا افراد زیادی در مطالعه فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند. به عنوان مثال، مطالعه Apple Heart به طور کلی 419000 شرکت کننده داشت – که تعداد زیادی از افراد است! با این حال، دقت با مقایسه ضبط همزمان فیبریلاسیون دهلیزی بر روی آشکارساز بی‌نظمی پالس ساعت هوشمند و پچ نوار قلب تنها در 86 نفر محاسبه شد.

ساعت های هوشمند برای چه کسانی خوب هستند؟

اگر علائم دارید یا بالای 65 سال سن دارید، ساعت های هوشمند می توانند برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی بسیار مفید باشند. 

اسمارت واچ به‌عنوان یک «ضبط ‌کننده رویداد» برای هرکسی که نشانه‌ای (مانند تپش قلب) که می‌تواند آریتمی باشد، عالی است. دستگاه هایی با قابلیت ECG مانند Apple Watch Series 4 یا جدیدتر، Withings Scanwatch و KardiaMobile به ویژه خوب هستند، زیرا اطلاعات بیشتری را ارائه می دهند. هنگامی که یک نوار قلب در طول یک علامت ضبط کردید، می توانید آن را به پزشک خود بدهید، که می تواند به راهنمایی بیشتر برای پیگیری کمک کند.

ساعت هوشمند

ساعت های هوشمند همچنین برای کمک به افراد در تشخیص زودهنگام فیبریلاسیون دهلیزی مفید هستند. در حالت ایده‌آل، این نیاز به مراقبت یکپارچه، از جمله کاهش فاکتورهای خطر و تغییر سبک زندگی برای کاهش پیشرفت و عوارض دارد (به ویژه برای جوانانی که ممکن است نیازی به درمان خاصی نداشته باشند).

ما همچنین می دانیم که پوشیدنی ها می توانند برای نمایش تعداد زیادی از افراد استفاده شوند: 457000 در مطالعه Fitbit، 419000 در مطالعه Apple Heart و 188000 در مطالعه Huawei. با این حال، بازده فیبریلاسیون دهلیزی جدید شناسایی شده در این مطالعات پایین بود (کمتر از 1%)، عمدتاً به این دلیل که شرکت کنندگان در مطالعه بسیار جوان بودند (متوسط ​​سن در هر سه مطالعه 41 سال یا کمتر بود).

آن وقت مشکلات چیست؟ 

داده های بیشتر همیشه بهتر نیست. اگر پزشک عمومی شما در یک قرار ملاقات نبض شما را بررسی کند، آن را نامنظم ببیند و ECG تأیید کند که فیبریلاسیون دهلیزی است، به احتمال زیاد شما اغلب اوقات (یا همیشه) فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه می کنید.

خطرات فیبریلاسیون دهلیزی برای افراد دارای علائم و افراد بدون علائم مشابه است و ما می دانیم که چگونه این بیماری را درمان کنیم. با این حال، پوشیدنی‌ها می‌توانند ضربان قلب افراد را به مراتب بیشتر و برای مدت طولانی‌تری کنترل کنند. هر چه بیشتر نگاه کنید، فیبریلاسیون دهلیزی بیشتری پیدا می کنید، اما هنوز مطمئن نیستیم که باید انجام دهیم.

بنابراین، در حالی که پوشیدنی ها تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهند، نمی دانیم که آیا این کار از سکته مغزی نیز جلوگیری می کند یا خیر؟

بسیاری از افرادی که پوشیدنی می خرند جوان تر هستند و در معرض خطر کمتری هستند. ما هنوز مطمئن نیستیم که وقتی یک فرد جوان با عوامل خطر کم یا بدون اپیزودهای کوتاه فیبریلاسیون دهلیزی، به چه معناست. به طور ایده آل از مطالعات تصادفی با کیفیت خوب و مستقل، شواهد بیشتری مورد نیاز است.

اشکالات و داده ها 

حتی دستگاه‌های بسیار دقیق نیز گاهی اوقات می‌توانند نتایج مثبت کاذب بدهند، که اغلب در افراد جوان‌تری که خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کمتری دارند، بیشتر است. ممکن است آزمایش‌های اضافی مورد نیاز باشد که هزینه را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به آزمایش‌های غیرضروری شود که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و اضطراب بالقوه شود.

حفظ حریم خصوصی داده ها نیز یک نگرانی است. شکاف های قانونی مهمی در رابطه با حفاظت از داده ها و تنظیم برنامه ها در بسیاری از کشورها وجود دارد.مصرف کنندگان اغلب فاقد مالکیت یا کنترل داده های برنامه های بهداشتی هستند.

اگر ساعت هوشمند من به من بگوید فیبریلاسیون دهلیزی دارم، چه کاری باید انجام دهم؟

اگر دستگاه شما می گوید ممکن است فیبریلاسیون دهلیزی داشته باشید، یک کپی از قرائت را ذخیره کنید و در مورد نتیجه با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است نیاز به آزمایش یا درمان بیشتری داشته باشید. با این حال، وحشت نکنید!

باید به خاطر داشته باشیم که یک معیار برای همه مناسب نیست. در هر صورت، ساعت های هوشمند اینجا هستند تا به سلامتی ما ما کمک کنند. ما باید به ساز و کار ساعت هوشمند اطمینان داشته باشیم و همچنین مزایا و محدودیت های آنها را درک می کنیم.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد کارکرد ساعت های هوشمند در اختیار شما قرار داده باشیم.

درصورتی که قصد خرید عمده لوازم جانبی موبایل از جمله ساعت هوشمند را دارید می توانید از داتیس مارت با پایین ترین قیمت اقدام به خرید نمایید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد