فناوری‌های شارژ سریع: تفاوت‌های QuickCharge، PD، Hypercharge و موارد دیگر

فناوری‌های شارژ سریع: تفاوت‌های QuickCharge، PD، Hypercharge  و موارد دیگر

همانطور که می‌دانید، فناوری شارژ سریع جایگاه مهمی در زندگی ما پیدا کرده است. این فناوری بسیار کاربردی است و به جای شارژ 2 ساعته دستگاه، اکنون می‌توانید آن را در 30 دقیقه شارژ کنید. بسیاری از دستگاه‌های امروزی از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل خرید عمده شارژر فست در الویت فروشندگان جانبی موبایل قرار گرفته است. حال تفاوت فناوری‌های شارژ سریع چیست؟

Qualcomm QuickCharge

QuickCharge پروتکل شارژ سریع Qualcomm است که اکثر دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون از آن پشتیبانی می‌کنند. فناوری QuickCharge محدودیت استاندارد 5V-1A را برطرف می‌کند و به دستگاه امکان شارژ با ولتاژ و جریان بالاتر را می‌دهد. این فناوری در سال 2013 توسعه یافت و اولین پروتکل QuickCharge (1.0)  برای کاربران منتشر شد. اکنون QuickCharge 5.0 در دسترس است. بیایید نگاهی به سایر پروتکل‌های QuickCharge بیندازیم:

تکنولوژی کوالکام

QuickCharge 1.0 QC 1.0 – 10 وات

اولین فناوری شارژ سریع Qualcomm. در سال 2013 معرفی شد و در SoCهای سری Snapdragon 215 و Snapdragon 600 در دسترس است. حداکثر ولتاژ شارژ 6.3 ولت و حداکثر جریان 2 آمپر است. QuickCharge 1.0  نسبت به سرعت شارژ دستگاه‌های قدیمی‌تر حدود 40 درصد سریع‌تر است. برای این پروتکل، تنها کافیست یک PMIC با پشتیبانی QC 1.0 ادغام شود. کابل USB استاندارد می‌تواند این سرعت را ارائه دهد، بنابراین نیازی به خرید کابل و شارژر شیائومی جدید یا هر برند دیگری نیست و اولین دستگاه شیائومی که از QC 1.0 پشتیبانی می‌کند، Mi 2 (aries) است.

فست کوالکام

QuickCharge 2.0 QC 2.0 – 18 وات

فناوری شارژ سریع بعدی QC 2.0 است. در سال 2014 معرفی شد. روی اکثر SoCهای اسنپدراگون منتشر شده از 2014 تا 2016 در دسترس است. از بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند. محدوده‌های ولتاژ و جریان 5V – 3A، 9V – 2A، 12V – 1.67A در دسترس است و می‌تواند با حداکثر توان 18 وات شارژ کند. برای مثال، Mi Note Pro (leo) شیائومی از QC 2.0 پشتیبانی می‌کند.

QuickCharge 3.0 36 وات

پروتکل بعدی QC 3.0 است. در سال 2016 معرفی شد. این برای مدت طولانی تنها پروتکل بود و تا سال 2020 پروتکل جدیدی معرفی نشد. به عبارت دیگر، اکثر دستگاه‌های SoC اسنپدراگون از سال 2016 تا 2020 از QC 3.0 پشتیبانی می‌کنند. این پروتکل با محدوده ولتاژ 3.6 تا 22 ولت و محدوده جریان 2.6 تا 4.6 آمپر شارژ می‌کند. حداکثر توان با ولتاژ و جریان 12 ولت – 3 آمپر به 36 وات می‌رسد.

آنچه این پروتکل را از سایر پروتکل‌ها متمایز می‌کند، این است که از فناوری‌های نسل بعدی پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، INOV (مذاکره هوشمند برای ولتاژ بهینه) می‌تواند بسته به شرایط، ولتاژ بهینه بین 0.2 تا 3.6 ولت و 22 ولت را انتخاب کند. به این ترتیب، سلامت باتری به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این پروتکل می‌تواند 75 درصد سریع‌تر از QC 2.0 با 8 تا 10 درجه سانتی‌گراد گرمای کمتر شارژ شود.

QuickCharge  3+مشابه 3.0: این نسخه با قابلیت تنظیم ولتاژ به صورت گام‌های ۲۰ میلی‌ولتی از QuickCharge 4  الهام گرفته است. این فناوری در سال ۲۰۲۰ با چیپ‌ست‌های اسنپدراگون ۷۶۵ و ۷۶۵G معرفی شد و اولین دستگاهی که از آن پشتیبانی کرد، شیائومی Mi 10 Lite 5G (مونِت) بود.

QuickCharge 4 و 4+ (۱۰۰ وات): این نسخه در سال ۲۰۱۶ با شعار “۵ دقیقه شارژ، ۵ ساعت عمر باتری” معرفی شد و بر روی چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ به کار رفت. قابلیت شارژ ۰ تا ۵۰ درصد در ۱۵ دقیقه و پشتیبانی از فناوری USB PD (شارژ دلیوری) از ویژگی‌های این نسخه است. همچنین قابلیت شارژ دوگانه موجود در نسخه ۲.۰ همچنان در این نسخه وجود دارد. فناوری‌های INOV 3 و صرفه‌جویی در باتری نیز به این نسخه اضافه شده‌اند. حداکثر توان شارژ با USB-C برابر با ۱۰۰ وات و با PD 3.0 برابر با ۲۷ وات است. نسخه ۴+ مشابه نسخه ۴ بوده و تنها شامل فناوری‌های “توازن حرارتی هوشمند” و “ایمنی پیشرفته” می‌شود.

کوالکام 4

QuickCharge 5 +۱۰۰ وات:  جدیدترین فناوری شارژ سریع کوالکام است که توانایی عبور از ۱۰۰ وات را دارد. این نسخه قادر است باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در ۵ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ کند و با پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸+ همراه شده است. اولین دستگاهی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، شیائومی Mi 10 Ultra است.

فناوری های دیگر شارژ سریع

فناوری QuickCharge کوالکام، الهام‌بخش دیگر فناوری‌های شارژ سریع بوده است. در ادامه به بررسی برخی از این فناوری‌ها می‌پردازیم:

USB Power Delivery (PD)

با توجه به سرعت پایین شارژ استاندارد USB (حتی نسخه ۳.۱ با حداکثر توان ۷.۵ وات)، نیاز به فناوری جدیدی برای شارژ سریع احساس می‌شد. فناوری USB PD به این نیاز پاسخ می‌دهد. این فناوری می‌تواند با حداکثر جریان ۵ آمپر به ولتاژهای بالاتری دست یابد و پروفایل‌های مختلفی برای توان‌های ۱۰ وات (دستگاه‌های همراه)، ۱۸ وات (تبلت‌ها و اکثر لوازم جانبی)، ۳۶ وات (لپ‌تاپ‌ها)، ۶۰ وات (لپ‌تاپ‌های بزرگ‌تر و داک) و ۱۰۰ وات (ایستگاه‌های کاری) ارائه می‌دهد.

USB PD 2.0۱۰۰ وات

 این استاندارد شارژ سریع در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و تنها با رابط USB-C یعنی USB-C به USB-C کار می‌کند. حداکثر توان شارژ آن ۱۰۰ وات بوده و از ولتاژ و جریان‌های ۵ ولت-۳ آمپر، ۹ ولت-۳ آمپر، ۱۲ ولت-۳ آمپر، ۱۵ ولت-۳ آمپر، ۲۰ ولت-۵ آمپر پشتیبانی می‌کند. مک‌بوک ۲۰۱۳ اپل، نمونه‌ای از دستگاه‌های سازگار با این استاندارد است.

USB PD 3.0۱۰۰ وات

این نسخه با داشتن جریان‌ها و ولتاژهای مشابه نسخه ۲.۰، بهبودهای قابل توجهی را ارائه می‌دهد. در این نسخه، توصیف دقیق‌تری از ویژگی‌های باتری داخلی دستگاه، شناسایی نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه و امکان به‌روزرسانی نرم‌افزاری از طریق PD اضافه شده است. همچنین، قابلیت تأیید هویت و امضای دیجیتال به این نسخه افزوده شده است که به طور خلاصه، منجر به ایجاد یک پروتکل شارژ PD خاص برای هر دستگاه و در نتیجه، شارژ کارآمدتر می‌شود.

USB PD 3.0 PPS (+۱۰۰ وات

 این نسخه در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و با ترکیب دو حالت شارژ موجود (ولتاژ بالا و جریان کم و ولتاژ پایین و جریان بالا)، کارکردی حساس‌تر و کارآمدتر را ارائه می‌دهد. همچنین، این نسخه از رابط USB-C استفاده می‌کند و حداکثر توان شارژ آن ۱۰۰ وات است.

یو‌اس‌بی پاور دلیوری نسخه ۳٫۱ (۲۴۰ وات)

این نسخه جدیدترین پروتکلی است که توسط انجمن USB-IF منتشر شده و درواقع نسخه‌ای ارتقا یافته از USB 3.0 PPS است. این نسخه با بهبودهای قابل توجه، توان خروجی را به دو محدوده تقسیم می‌کند: محدوده استاندارد (SPR) و محدوده توسعه‌یافته (EPR). در حال حاضر، محدوده استاندارد جریان اصلی به شمار می‌رود.

رابط کاربری این نسخه نیز مانند نمونه‌های پیشین یو‌اس‌بی تایپ-سی است و شامل تمامی محدوده‌های ولتاژ و جریان سایر پروتکل‌های PD می‌شود. با این حال، این نسخه دارای محدوده‌های ولتاژ-جریان ۱۵ ولت-۲۸ ولت ۵ آمپر، ۱۵ ولت-۳۶ ولت ۵ آمپر و ۱۵ ولت-۴۸ ولت ۵ آمپر نیز هست.

در بازار گوشی‌های هوشمند، در واقع تفاوتی میان این نسخه‌ها وجود ندارد، زیرا گوشی‌هایی که از PD پشتیبانی می‌کنند عموماً از توان ۱۸ وات یا ۲۷ وات استفاده می‌کنند. تمامی دستگاه‌های اپل پس از آیفون ۸ از درگاه یو‌اس‌بی PD استفاده می‌کنند و همین‌طور دستگاه‌های گوگل پیکسل نیز دارای این درگاه هستند. بنابراین، استاندارد PD 3.0 برای چنین دستگاه‌هایی کفایت می‌کند. گوشی‌های اپل از درگاه یو‌اس‌بی PD 3.0 استفاده می‌کنند و حداکثر ۲۰ وات (آیفون ۱۳) توان مصرفی دارند. اکثر پرچمداران شیائومی از سال ۲۰۱۹ به بعد از PDپشتیبانی می‌کنند، اما به دلیل استفاده از فناوری QuickCharge نیازی به آن ندارند.

فناوری شارژ فوق سریع شیائومی (۲۰۰ وات)

این فناوری انقلابی توسط شیائومی در سال گذشته معرفی شد. این کمپانی برای اولین بار توانست شارژ سیمی ۲۰۰ وات و شارژ بی‌سیم ۱۲۰ وات را به دنیای فناوری معرفی کند. این فناوری که برای اولین بار با گوشی Mi 11T Pro (vili) عرضه شد، بعدها در گوشی Mi 11i Hypercharge (pisarropro) و همچنین Redmi Note 11 Pro+ 5G (pisarropro) نیز مورد استفاده قرار گرفت. فناوری Hypercharge می‌تواند یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را با توان سیمی ۲۰۰ وات در ۸ دقیقه و با توان بی‌سیم ۱۲۰ وات در ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ کند. شیائومی با این فناوری مرزهای جدیدی را در عرصه شارژ سریع جابجا کرده است.

در پایان

سازگاری توان آداپتور شارژر با توان باتری گوشی بسیار مهم است. سعی کنید برای خرید عمده پاوربانک و آداپتور به پرفروش بودن گوشی موبایل توجه کنید. دقیقا شارژرهای سازگار موبایل های پرفرفروش،بیشترین فروش را می تواند داشته باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد