انواع بلوتوث، چه تفاوت هایی با هم دارند؟

انواع بلوتوث، چه تفاوت هایی با هم دارند؟

انواع بلوتوث، چه تفاوت هایی با هم دارند؟

فناوری بلوتوث پایه‌ای است که انقلابی را در اتصال بی‌سیم به ویژه در پرفروش ترین لوازم جانبی موبایل مانند هدفون و هندزفری ایجاد کرده است. انواع مختلف بلوتوث به انرژی کمی برای انتقال صدا یا اطلاعات بین دو دستگاه نیاز دارند.

بلوتوث با استفاده از یک سیستم بی‌سیم که با پهنای باند 2.4 گیگاهرتز کار می‌کند، امکان انتقال داده‌ها را بین دو دستگاهی که در یک فاصله معین قرار دارند، می‌دهد. ما می‌توانیم از آن برای ارسال یا دریافت هر نوع فایلی مانند موسیقی، داده یا ویدیو بدون نیاز به استفاده از کابل استفاده کنیم.

خاستگاه‌های فناوری بلوتوث

منشا آن به سال 1994 برمی‌گردد؛ زمانی که شرکت اریکسون شروع به تحقیق در مورد روش جدیدی برای ارسال فایل از طریق تلفن کرد و به دنبال راهی برای پایین نگه داشتن هزینه و مصرف انرژی بود. این نام به افتخار هارالد بلاتند، پادشاه اسکاندیناوی معروف به سهولت در برقراری ارتباط، و ترجمه انگلیسی او Harol Bluetooth  است.

بعدها، در سال 1999، یک گروه ویژه برای پیشرفت در فناوری بلوتوث ایجاد شد: گروه SIG. این مشارکت چندین شرکت پیشرو در صنعت فناوری و ارتباطات راه دور مانند نوکیا، اینتل، اریکسون، توشیبا و آی‌بی‌ام را گرد هم آورد که بعداً مایکروسافت و موتورولا به آن‌ها پیوستند.

در ابتدا این فناوری عمدتاً روی تلفن‌های همراه کار می‌کرد. زیرا گزینه خوبی برای انتقال رایگان فایل‌ها فراهم می‌کند. امروزه استفاده از آن فراگیر شده است و می‌توان آن را در بسیاری از وسایل الکتریکی مانند تلویزیون، بلندگوها یا هدفون‌های بلوتوث، رهیاب‌های GPS و... یافت و حتی در مدرن‌ترین لوازم خانگی نیز وجود دارد.

سرعت انتقال و محدوده اتصال

در بدو تولد، بلوتوث می‌توانست داده‌ها را با سرعت 720 کیلوبایت انتقال دهد. ظرفیتی شگفت‌انگیز برای آن زمان، اما امروزه به نظر مسخره‌ و خنده‌دار است! پس از چندین نسل، انواع مختلف بلوتوث فعلی تا 24 مگابایت سرعت دارند.

محدوده اتصال جنبه دیگری است که به طور قابل توجهی بهبود یافته است. آنها در ابتدا در فواصل کمتر از یک متر کار می‌کردند، اکنون این فواصل می‌توانند بیش از 100 متر باشند.

 

 انواع بلوتوث

دستگاه‌های بلوتوث دارای دو بخش اساسی برای عملکرد خود هستند. اولی یک دستگاه رادیویی است که وظیفه انتقال سیگنال را بر عهده دارد. ثانیاً، یک CPU مسئول پردازش سیگنال های دیجیتال است. دستگاه‌های بلوتوث با توجه به قابلیت هایشان به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • کلاس 1: برد اتصال تا 100 متر و توان مصرفی 100 مگاوات دارند.
  • کلاس 2: برد اتصال آن به 20 متر می رسد و دارای قدرت 2.5 مگاوات است.
  • کلاس 3: برد آنها به 1 متر می رسد و توان آنها 1 mW است.
  • کلاس 4: حداکثر برد 0.5 متر و توان 0.5 مگاوات دارند.

نسخه های فناوری بلوتوث

فناوری بلوتوث چندین نسخه دارد که عملکرد آن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است:

بلوتوث نسخه 1

اولین گیرنده های بلوتوث دارای نسخه v1.0 و v1.0B بودند. امروزه آنها در حال حاضر منسوخ شده اند، زیرا آنها چندین مشکل اتصال بین دستگاه ها را نشان می‌دهند. این نسخه‌ها با بلوتوث 1.1 و 1.2 دنبال شدند که به عنوان رسانه استاندارد برای انتقال داده‌های بی سیم شناخته شدند. سرعت انتقال نسخه های بلوتوث 1 حدود 721 کیلوبیت بر ثانیه بود.

بلوتوث نسخه 2

این نوع بلوتوث اتصال سریعتر و آسان تر را به کاربران امکان پذیر می‌کند. آنها به لطف اضافه شدن منویی که امکان انتخاب و شناسایی سایر تجهیزات دارای بلوتوث مجاور را فراهم می کرد، به اتصال خودکار بین دستگاه های مختلف تلفن همراه دست یافتند. علاوه بر این، آنها نرخ انتقال بالاتری را نیز اضافه کردند.

در BR امکان انتقال با سرعت 1 مگابیت در ثانیه وجود داشت، در حالی که در بلوتوث EDR، انتقال تا 2 مگابیت در ثانیه افزایش یافت و در موارد نادر به انتقال نزدیک به 3 مگابیت در ثانیه رسید. به روز رسانی بلوتوث 2.1 بهبودی را با تمرکز بر امنیت کاربر به ارمغان آورد: جفت سازی ساده ایمن (SSP). فیلتر بهتر داده فعال است. آنها همچنین فناوری Oler Subrating را معرفی کردند که باعث کاهش مصرف انرژی می شد.

 بلوتوث نسخه 3

انواع بلوتوث بلوتوث 3.0 که در سال 2009 راه اندازی شد، قابلیت HS (سرعت بالا) را اضافه کرد که امکان انتقال داده های سنگین تری مانند فیلم یا فایل های صوتی را فراهم کرد. بلوتوث 3.0 با سرعت انتقال سریعتر تا 24 مگابیت در ثانیه، انقلابی در استفاده از این فناوری ایجاد کرد. آن‌ها همچنین به عنوان یک جایگزین استفاده از wifi را برای انتقال بسته‌های داده بسیار سنگین اضافه کردند.

بلوتوث نسخه 4

این نسخه در سال 2010 منتشر شد و دارای به روز رسانی بلوتوث 4.1 و بلوتوث 4.2 بود. از جمله پیشرفت‌های این انواع بلوتوث، جدید بودن بلوتوث اسمارت است که جدای از مدیریت ویژگی‌های قبلی به عنوان بلوتوث HS، فناوری بلوتوث کم انرژی (BLE) را اضافه می‌کند. این فناوری باعث مصرف انرژی کم‌تری می شود،. چیزی که برای دستگاه هایی که برای استفاده طولانی طراحی شده اند بسیار مفید است.

بلوتوث نسخه 5

این‌ها آخرین نسخه‌های بلوتوثی هستند که منتشر شده‌اند و از اواخر سال 2016 در دسترس هستند. در مورد سازگاری بلوتوث 5.0، هنوز توسط اکثر دستگاه‌های موجود در بازار سازگار نیست. با این حال، انتظار می‌رود که اکثر گوشی‌های هوشمندی که در سه ماهه آخر سال عرضه می‌شوند، از قبل با این فناوری‌ها فعال شوند.

ارتباط بین دستگاه های مختلف بلوتوث با نسخه های مختلف به شرطی امکان پذیر است که به تجهیزاتی با آخرین فناوری بلوتوث متصل شوند. در مورد بلوتوث 4، از آنجایی که پروتکل جدیدی به نام BLE را شامل می‌شود، باید به دنبال تجهیزاتی باشیم که به طور ویژه برای کنترل پیشرفت‌های هوشمند بلوتوث طراحی شده باشد.

سخن آخر

همه گیرنده‌های بلوتوث از الگوریتم‌های رمزگذاری خاصی استفاده می‌کنند که برای فشرده سازی فایل‌های صوتی بزرگ ضروری است. از آنجایی که ما در مورد یک فناوری بی سیم صحبت می‌کنیم، فشرده سازی تنها راه برای ارسال فایل های صوتی سنگین است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد