ANC در هدفون ها چیست

ANC در هدفون ها چیست
حذف نویز موهبتی است که به لطف پردازش رایانه ای پیشرفته امکان پذیر شده است. آشنایی با این تکنولوژی در این مقاله بررسی شده است

اگر در یک دفتر شلوغ کار می‌کنید یا رفت‌وآمد پر سر و صدایی دارید، هدفون‌های حذف نویز موهبتی هستند. اما آیا تا به حال به نحوه عملکرد حذف نویز فعال فکر کرده‌اید؟ اگرچه به نظر می‌رسد مسدود کردن صدا ساده باشد، اما در واقع این فناوری شامل پردازش رایانه‌ای پیشرفته‌ای است.

حذف نویز فعال چگونه کار می‌کند؟

حذف نویز فعال (ANC) با استفاده از تعدادی میکروفون که به طور استراتژیک در اطراف هدفون یا ایرباد قرار گرفته‌اند، عمل می‌کند. اولین قدم استفاده از این میکروفون‌ها برای تعیین صدایی است که شنونده باید ‌بشنود.

هنگامی که میکروفون‌ها آن صدا را ضبط کردند، سخت افزار و نرم افزار پردازش سیگنال دیجیتال (DSP) داخل هدفون شروع به کار می‌کنند. اینجاست که کار پیچیده می‌شود.

احتمالا قبلا اصطلاح "موج صوتی" را شنیده‌اید. این ماهیت صدا است: مجموعه‌ای از لرزش‌ها. اگر یک صدا را بردارید، آن را تکرار کنید و سپس کمی به تأخیر بیاندازید، این باعث می‌شود امواج هم راستا نباشند. قله یک موج شکل در همان زمانی که قله‌ای در جهت مخالف موج دیگر وجود دارد، پخش می‌شود، بنابراین آنها به طور موثر یکدیگر را خنثی می‌کنند.

در طبیعت به ندرت چنین اتفاقی می‌افتد، بنابراین غیرطبیعی به نظر می‌رسد، اما کار می‌کند. میکروفون‌های موجود در هدفون‌ها از همین تکنیک دقیق استفاده می‌کنند. برخی از هدفون‌ها از یک پیاده‌سازی نسبتاً ساده استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از سخت افزار و نرم افزار پیشرفته برای تنظیم هوشمندانه با محیط اطراف استفاده می‌کنند.

برخی از هدفون‌ها، مانند هندزفری‌ها، از میکروفون‌هایی در قسمت بیرونی استفاده می‌کنند. این کار به خصوص در مورد هندزفری‌ها آسان‌تر است، اما موثرترین روش نیست زیرا به طور دقیق آنچه را که می‌شنوید منعکس نمی‌کند.

هدفون‌های بزرگتر می‌توانند از میکروفون‌هایی که در داخل گوشی نزدیک به گوش‌های شما قرار دارند، استفاده کنند. این بدان معناست که صدایی که هدفون‌ها آن را لغو می‌کنند، دقیق‌تر آنچه را که می‌شنوید منعکس و لغو را موثرتر می‌کند.

در نهایت، هدفون‌های دیگر از رویکرد "بیشتر یعنی بیشتر" استفاده می‌کنند و میکروفون‌ها را در داخل و خارج هدفون قرار می‌دهند که باعث کاهش جامع نویز می‌شود.

کاهش نویز به صورت غیرفعال در برابر فعال

ممکن است روی برخی از هدفون‌ها عبارت "کاهش نویز غیرفعال" را ببینید. این ویژگی درواقع به معنای حذف نویز نیست، بلکه بیشتر نوعی "ایزوله‌سازی" به شمار می‌رود.

ایزوله‌سازی صدا به‌صورت غیرفعال مفهومی ساده‌تر از حذف‌گر فعال صدا (ANC) دارد. عملکرد آن شبیه به پوشاندن گوش با دست است؛ قرار دادن چیزی بین گوش و صدا، آن صدا را ضعیف‌تر می‌کند.

علاوه بر این، با پخش موسیقی روی هدفون، به دلیل نزدیکی آن به گوش، صدا با حجم بالاتری شنیده می‌شود و عملاً صدای پس‌زمینه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

هدفون‌هایی که عایق‌بندی خوبی دارند، می‌توانند تا حدی صدای پس‌زمینه را مسدود کنند. هرچه عایق‌بندی بهتر باشد، ایزوله‌سازی صدا نیز مؤثرتر خواهد بود. معمولاً هدفون‌های روی گوش و هدفون‌های داخل گوش عایق‌بندی بهتری دارند و در این زمینه عملکرد مطلوب‌تری ارائه می‌دهند. هدفون‌های روی لاله گوش و سایر مدل‌ها نمی‌توانند ایزوله‌سازی قابل‌توجهی ایجاد کنند.

این روش نیاز به فناوری پیچیده‌ای ندارد اما تا حدودی مؤثر است و قطعاً از عدم ایزوله‌سازی صدا بهتر است. با این حال، آن را با حذف‌گر فعال صدای واقعی اشتباه نگیرید.

معایب حذف‌ نویز فعال صدا (ANC)

با وجود مزایای زیاد، حذف‌گر فعال صدا نیز بدون ضعف نیست. اولین ضعف آن، نیاز به منبع تغذیه به دلیل وجود میکروفون‌ها و پردازش صدا است. به این معنی که حتی هدفون‌های سیمی با ANC نیز به باتری نیاز دارند.

همچنین، حذف‌گر فعال صدا تا حدودی بر کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد. به دلیل فرایند حذف صدا، موسیقی را به‌صورت کاملاً پردازش‌نشده دریافت نمی‌کنید. این موضوع معمولاً فقط برای علاقه‌مندان به صدای باکیفیت و موسیقی‌پرست‌ها اهمیت دارد، اما گفتن آن خالی از لطف نیست.

در نهایت، بزرگ‌ترین مشکل حذف‌گر فعال صدا این است که صدا را به خوبی مسدود می‌کند! این ویژگی در محیطی ایمن مانند دفتر کار عالی است، اما اگر هنگام بیرون رفتن از هدفون‌های حذف‌گر صدا استفاده کنید، می‌تواند خطرناک باشد.

اگر بدون نگاه کردن از خیابان رد شوید و به دلیل حذف‌گر صدا بوق خودرو را نشنوید، ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد. به همین دلیل است که هدفون‌های مدرن‌تر معمولاً با حالت شفافیت عرضه می‌شوند.

حالت شفافیت (Transparency Mode) چیست؟

این قابلیت اولین بار در ایرپاد پروی اپل با استقبال فراوانی روبرو شد و پس از آن، به سرعت توسط سایر تولیدکنندگان هدفون نیز مورد توجه قرار گرفت. حتی برخی شرکت‌ها پیش از اپل روی چنین ایده‌ای کار می‌کردند، اما این نام‌گذاری اپل بود که بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

ANC در هدفون چیست؟

حالت شفافیت به نحوی به قابلیت حذف نویز (ANC) وابسته است و از همان میکروفون‌ها استفاده می‌کند. تفاوت اینجاست که به جای معکوس کردن سیگنال و استفاده از آن برای حذف صدا، صدای محیط را به طور مستقیم پخش می‌کند.

بنابراین، در حالی که به موسیقی خود گوش می‌دهید، می‌توانید همزمان همه‌ صداهای اطراف را نیز بشنوید. این ویژگی برای دونده‌ها و دوچرخه‌سواران بسیار کاربردی است. به‌علاوه، با به‌روزرسانی‌های فریم‌ور، امکان دارد این قابلیت به بسیاری از هدفون‌های دارای حذف نویز (ANC) اضافه شود، پس بهتر است اخبار به‌روزرسانی‌های سازنده‌ی هدفون خود را دنبال کنید یا برای کسب اطلاعات بیشتر تجهیزات جانبی تلفن همراه از ما کمک بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد