شارژ بی سیم معکوس چیست؟

شارژ بی سیم معکوس چیست؟

همانطور که از نام شارژر بی‌سیم مشخص است، بدون نیاز به سیم و اتصال به جریان برق مستقیم، فرایند شارژ را انجام می‌دهد. اما منظور از شارژ بی‌ سیم معکوس چیست؟ این قابلیتی است که توانسته راه خود را در بسیاری از موبایل‌های هوشمند امروزی باز کند. شارژ بی سیم معکوس در گوشی‌های هوشمند نام‌های دیگری مثل «اشتراک باتری»، «اشتراک‌گذاری برق» و حتی «Wireless PowerShare» نیز دارد؛ اما در ادامه مطلب به ضرورت داشتن قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراهمان باشید!

نحوه عملکرد شارژ بی‌سیم معکوس

شارژ بی‌سیم که به عنوان شارژ القایی نیز شناخته می‌شود، توانایی شارژ دستگاه با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی را از طریق دو سیم پیچ فلزی دارد. در مورد گوشی‌های هوشمند امروزی، یک سیم پیچ در شارژر بی‌سیم و دیگری در پشت گوشی شما قرار دارد.

اما ویژگی شارژ بی‌سیم معکوس به تلفن شما این امکان را می‌دهد تا جریان الکتریکی را به همان روشی که وارد باتری دستگاه شده، برگردانده و به کمک آن دستگاه دیگری را شارژ کنید. برای استفاده از این ویژگی، کافیست دستگاه دوم را مانند یک گوشی دیگر یا یک جفت هدفون با باتری، در پشت گوشی خود قرار دهید. جریان الکتریکی از موبایل شما به دستگاه دیگر منتقل شده و فرایند شارژ باتری دستگاه دوم آغاز می‌شود.

برای استفاده از این ویژگی، باید هر دو دستگاه سیم پیچ فلزی داشته باشند یا به عبارت دیگر، هر دو دستگاه باید قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس را داشته باشند. همچنین نمی‌توانید از این قابلیت برای تغذیه دستگاهی که برای شارژ کردن باید به برق وصل باشد، استفاده کنید.

شارژ بی سیم معکوس - لوازم جانبی موبایل

نحوه استفاده از شارژ بی‌سیم معکوس

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا باید به صورت دستی، ویژگی شارژ معکوس را در گوشی موبایل خود فعال کنید. نحوه فعال کردن این ویژگی بسته به مدل دستگاه شما متفاوت است و سازندگان از نام‌های مختلفی برای این عملکرد در دستگاه‌های گوناگون استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد، می‌توانید این ویژگی را با مراجعه به بخش تنظیمات موبایل و سپس بخش باتری پیدا کنید.

  • در تلفن Google Pixel، می‌توانید به Settings > Battery > Battery Share بروید و Battery Share را فعال کنید.
  • در مدل موتورولا اج پلاس، این ویژگی با نام «اشتراک برق» مشخص شده است. با رفتن به بخش‌های Settings > Battery > Power Sharing این ویژگی را می‌توانید فعال کنید.
  • در مدل‌های Samsung Galaxy، این ویژگی به عنوان Wireless PowerShare مشخص شده است.
  • در آیفون ۱۵ یا مدل‌های جدیدتر، پس از رفتن به تنظیمات > باتری > شارژ بی‌سیم، به دنبال کلیدی برای فعال کردن این قابلیت باشید.

فرقی نمی‌کند که مدل موبایل شما چیست؛ در هر صورت این ویژگی در تمامی مدل‌ها به طور مشابه عمل می‌کند. برای استفاده از این امکان، گوشی خود را رو به پایین بچرخانید و گوشی دیگری (رو به بالا) را بالای گوشی خود قرار دهید. اگر شارژ باتری تلفن مبدأ شما از یک حد مشخصی کمتر شود، این قابلیت غیر فعال خواهد شد.

نحوه استفاده از شارژ بی‌سیم معکوس

سرعت شارژ بی‌سیم معکوس چقدر است؟

در بیشتر موارد، شارژ بی‌سیم معکوس جریان الکتریکی را به سرعت اتصال کابل مستقیم منتقل نمی‌کند. وقتی دستگاه دیگری را در پشت تلفن خود به منظور استفاده از قابلیت شارژ معکوس قرار می‌دهید، باید مدت زمان بیشتری را برای شارژ کردن دستگاه خود در نظر داشته باشید.

سرعت شارژ بی‌ سیم معکوس معمولاً به ۵ وات محدود می‌شود. یک شارژر ۶۰ واتی می‌تواند نیمی از انرژی روزانه را در عرض چند دقیقه به گوشی برساند. در مقابل، نیم ساعت شارژ با توان ۵ وات بازهم می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

سرعت پایین شارژ معکوس و همچنین تخلیه باتری منبع شما، نشان می‌دهد که این قابلیت در گوشی های هوشمند به عنوان یک پشتیبان انرژی کاربرد داشته و نقش شارژر اصلی را ایفا نمی‌کند. استفاده از این ویژگی می‌تواند برای کوتاه مدت پاسخگوی شما باشد، اما به‌عنوان راه اصلی برای شارژ کردن دستگاه‌های خود انتخاب مناسبی نخواهد بود.

علاوه بر این، گاهی اوقات می‌توانید یک دستگاه های دیگری را مانند یک جفت هدفون ساده، به کمک این قابلیت شارژ کنید، بدون اینکه دستگاه اصلی شما به برق متصل باشد. این ویژگی اساساً تلفن شما را به یک پد شارژ بی‌سیم تبدیل می‌کند. با توجه به کوچک بودن باتری‌های هدفون، روش شارژ معکوس بی‌سیم روش بدی برای شارژ همزمان هر دو دستگاه نیست و می‌توانید از آن به راحتی استفاده کنید.

سرعت شارژ بی‌سیم معکوس - لوازم جانبی موبایل

جمع‌بندی

امروزه روش شارژ بی‌سیم معکوس کم کم نقش پررنگی در زندگی روزمره ایفا می‌کند. به کمک این قابلیت می‌توانید یک گوشی را به کمک گوشی دیگر شارژ کنید که در این فرایند نیاز به سیم و کابل نیست! در این مقاله صفر تا صد روش فعال کردن این ویژگی را بیان کرده و هرآنچه باید بدانید را گفتیم. شایان ذکر است که شارژ بی‌سیم معکوس جایگزینی برای شارژر اصلی نبوده و تنها هنگام ضرورت از آن استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد