بیش از 1 میلیارد جوان در معرض از دست دادن شنوایی ناشی از "گوش دادن نا امن" هستند

بیش از 1 میلیارد جوان در معرض از دست دادن شنوایی ناشی از "گوش دادن نا امن" هستند

تقریباً 1 میلیارد جوان در سرتاسر جهان با خطر کم شنوایی مواجه هستند که با اِعمال تغییراتی ساده در عادات‌های رفتاری، می‌توان این خطر را کاهش دهد. مطالعه جدیدی که اخیراً در BMJ Global Health منتشر شد، نشان می‌دهد که بین 670 میلیون تا 35/1 میلیارد نفر در رده سنی 12 تا 34 سال، اصطلاحاً عادات به "گوش دادن ناامن" دارند. منظور از گوش دادن ناامن در واقع  کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی، پادکست یا ویدیو با صدای خیلی بلند، شرکت در رویدادهایی با صدای بلند (از قبیل کنسرت موسیقی، مراسم عروسی ...) و غیره می‌باشد که می توانند آسیب‌های جبران ناپذیری بر شنوایی وارد کنند.

لورن دیلارد، سرپرست یک تیم تحقیقاتی می‌گوید: "یکی از دلایلی که گوش دادن ناایمن را تبدیل به یک تهدید بزرگ می‌نماید این است که تجهیزات شنیداری مختلف به راحتی در دسترس هستند و بطور گسترده و اغلب طولانی مدت توسط بسیاری از جوانان استفاده می‌شوند.

قبل از خرید تجهیزات شنیداری از مرکز فروش عمده هدفون، حتما با ادامه مطلب در جهت سلامت گوش با ما باشید.

 حجم و مدت زمان صدا

در یک مطالعه مروری، "دیلارد" و همکارانش 33 تحقیق را بین سال‌های 2000 تا 2021 بررسی کردند که عادات گوش دادن جوانان را اندازه‌گیری کرده بودند. آنها دریافتند که افراد 12 تا 35 ساله به طور معمول از طریق تجهیزات شخصی از قبیل تلفن‌های همراه و دستگاههای پخش MP3 با صدایی حدود 105 دسی بل به محتوا گوش می‌دهند. این در حالیست که متوسط نرخ صدا در مکان‌های پر سر و صدا بین 104 تا 112 دسی بل بود. بدین ترتیب، این میزان به مراتب از حد مجاز یعنی حداکثر 85 دسی بل در طول یک هفته 40 ساعته فراتر می‌رفت.

"تریسی وین"، متخصص شنوایی شناسی بالینی از دانشگاه نورث وسترن معتقد است که قرار گرفتن در معرض نویز و تعیین میزان آسیب احتمالی به گوش، تابعی است از دو عامل: 1. میزان یا نرخ صداها چقدر بلند است و 2. تا چه مدت در معرض آن هستید. بنظر وی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی اگر همیشه در معرض صدای متوسط هم قرار بگیریم، باز هم ممکن است گوشمان آسیب ببینید.

"تریسی" بیان می‌دارد که انفجارهای ناگهانی مانند شلیک گلوله یا انفجار ترقه، آنقدر بلند هستند که بلافاصله به گوش آسیب وارد می‌کنند. اما در رابطه با هدفون‌های معمولی و مواردی از این قبیل، مدت زمان گوش دادن چون طولانی تر است، لذا هرچه بیشتر گوش کنید، آسیب بیشتری به شنوایی خود وارد می‌کنید. بنابراین، ضروری است که در طول روز به گوش‌های خود قدری استراحت بدهیم. "تریسی" یک قاعده کلی برای حجم صدایی که از طریق هدفون‌ها به گوشمان می‌رسد را بیان می‌دارد. وی می‌گوید اگر در کنار شخصی که هدفون‌ به گوش دارد نشسته‌ باشید، نباید صدای آن را بشنوید.

 

رویدادهای ورزشی مدام پر سر و صداتر می‌شوند

به گفته "تریسی"، مردم نسل‌های متمادی است که به کنسرت‌های پر سر و صدا و رویدادهای ورزشی می‌روند اما مکان‌های امروزی تمایل خاصی به سر و صدای زیاد دارند. حتی خودِ تیم‌های ورزشی هم ترجیح می‌دهند که در ورزشگاههای پر سر و صدا رقابت کنند.

اگرچه این موضوع ممکن است مشکل چندانی به نظر نرسد، اما واقعیت این است که استفاده از گوش‌گیر یا هدفون حذف صدا در چنین مواقعی بسیار مهم است. احتمالاً بعضاً متوجه شده‌اید که پس از قرار گرفتن در معرض سر و صدا، گوشهایتان زنگ می‌زنند، اما روز بعد حالتان خوب است و دیگر صدای زنگ در گوشتان حس نمی‌کنید. به زعم "تریسی"، این حالت بدان معنا نیست که هیچ آسیبی به گوشهای شما وارد نشده است. هرگونه سر و صدای ناهنجار و زیادی در حد خود باعث آسیب می‌شوند.

 

چگونه از شنوایی خود محافظت کنیم

به گفته "تریسی"، اگر علاقمند به گوش دادن موسیقی یا هر چیز دیگری از طریق هدفون هستید، لازم نیست که بخاطر محافظت از گوشهای خود، این علاقه را کنار بگذارید. آنچه مهم است این است که باید از تجهیزات جانبی کامپیوتر نظیر هدست و هدفون بطور هوشمندانه استفاده کنید و بعبارتی بهتر، باید سعی کنید تا به "گوش دادن ایمن‌تر" عادت نمائید. وی معتقد است که اگر از هدفون استفاده می‌کنید، سعی کنید تا آن را به چند ساعت در روز محدود کرده و میزان صدا را هم طبق قاعده پیش گفته، کم نگه دارید.

"دیلارد" در همین رابطه توصیه می‌کند که؛

  • حجم صدا نباید بیشتر از 60 درصد از حداکثر ظرفیت یک دستگاه باشد.
  • استفاده از هدفون‌های حذف نویز برای کاهش نویز پس‌زمینه و در نتیجه عدم نیاز به افزایش صدا، بسیار موثر و مفید خواهند بود.
  • با استفاده از گوش‌گیر در مکان‌های پر سر و صدا و نیز ننشستن در جوار بلندگوها، از گوش‌های خود محافظت کنید.
  • مدت زمانی که صرف انجام فعالیت‌های پر سر و صدا یا استفاده از هدفون می‌کنید را محدود نمائید.
  • هرگاه در حال گوش دادن به هر چیزی از طریق تلفن، تبلت و غیره هستید، حتماً "گوش دادن ایمن" را بطور جدی رعایت کنید. (در صورت لزوم می‌توانید از برنامه‌های کامپیوتری مخصوصی که برای تنظیم صدا بر اساس سطح ایمنی لازم طراحی شده‌اند استفاده نمائید).
  • نهایت اینکه، با علائم هشدار دهنده کم شنوایی، که شامل وزوز گوش (زنگ در گوش) و یا هر گونه مشکل دیگری که در رابطه با شنوایی شما باشد، جدی برخورد کنید.

 

جمع‌بندی

رابطه بین صداها و سلامتی گوش ما، موضوع بسیار مهمی است. مادامی‌که جوان هستیم، تصور نمی‌کنیم که صداهای ناهنجار به گوش ما آسیب می‌رسانند. اما بواقع مشکل کم شنوایی ناشی از سر و صدا مدتی طول می‌کشد تا خود را نشان دهد. باید توجه داشته باشیم که اگر آسیبی به گوشمان وارد شد، دیگر قابل جبران نیست. بنابراین، ضروری است که "گوش دادن ایمن" را بطور جدی سرلوحه تمام موضوعات شنیداری خود قرار دهیم.

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد