آیا در بروزرسانی گوشی قدیمی اندرویدی مشکل دارید؟

آیا در بروزرسانی گوشی قدیمی اندرویدی مشکل دارید؟

 گوشی اندرویدی شما، یکی از ابزارهای حیاتی و حرفه‌ای برای ارتباط با دنیای دیجیتال است. اما هنگامی که با مشکلات ناخوشایند مانند درخواست بروزرسانی برنامه‌ها یا سیستم عامل قدیمی مواجه می‌شوید، ممکن است نگران شوید. در اینجا شما را راهنمایی خواهیم کرد که چگونه با این وضعیت برخورد کنید و گوشی اندروید خود را بروز نگه دارید. آخرین بروزرسانی‌ها و تکنولوژی‌های جدید را از دست ندهید و بهترین تجربه استفاده از گوشی هوشمند خود را داشته باشید، پس تا آخر مطلب، با ما همراه باشید.

گوشی اندرویدی شما یک روزی دریافت بروزرسانی را متوقف خواهد کرد

اگر در سال 2019 یک سامسونگ گلکسی نوت 10 خریده‌اید، آخرین به روزرسانی نرم‌افزاری خود را در سال 2023 دریافت می‌کنید و زمان عوض کردن گوشی‌تان فرا رسیده است. همه گوشی‌های اندرویدی در نهایت با گذشت زمان، بروزرسانی دریافت نمی‌کنند. تلفن شما از نظر ظاهری مثل همیشه به کار خود ادامه می‌دهد، اما از دست دادن بروزرسانی‌ها جنبه‌های منفی و مشکلات اساسی دارد.

متأسفانه، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی قدیمی یا میان‌رده، به‌جای دریافت چهار آپدیت نرم‌افزاری یا حتی بیشتر (مثل مدل‌های جدید)، تنها ۲ تا ۳ سال بروزرسانی می‌شوند. از همه بدتر، جدول زمانی دقیقی برای زمان عرضه بروزرسانی برای این دسته از گوشی‌ها وجود ندارد.

 Google Pixel 8 در مجموع 8 سال پشتیبانی خواهد داشت، در حالی که پیکسل‌های قدیمی‌تر تنها سه سال بروزرسانی سیستم‌عامل اندروید و پنج سال بروزرسانی امنیتی دریافت می‌کنند. دستگاه قدیمی‌تری مثل Pixel 5، حتی دیگر بروزرسانی هم دریافت نمی‌کنند.

به عنوان مثال، گلکسی نوت 10چند سال قبل از اینکه سامسونگ، سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری توسعه ‌یافته خود را معرفی کند، وارد شد، به همین دلیل است که دیگر بروزرسانی نمی‌شود. سری Galaxy S20 هم Android 14 را دریافت نکرد. گوشی‌های جدید سامسونگ اکنون چهار سال بروزرسانی سیستم‌ عامل و پنج سال بروزرسانی امنیتی دریافت می‌کنند. اگر Galaxy S22 دارید، تا سال 2027 پشتیبانی می‌شود. اگر در سال 2024 یک گلکسی S24 جدید بخرید، تا سال 2029 قابلیت پشتیبانی از آپدیت‌ها را دارد.

حقیقت این است که برای هرچیزی یک پایان وجود دارد و این شامل گوشی اندرویدی شما نیز می‌شود و شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی مثل: Google، Samsung، Motorola، OnePlus و...، دیگر برای گوشی شما آپدیت عرضه نمی‌کنند. این بدان معناست که برای مثال بعد از عرضه Android 16 یا Android 17 شما نمی‌توانید گوشی خود را به آن نسخه‌ای از اندروید آپدیت کنید و ویژگی‌های کلیدی جدید را از دست خواهید داد.

آپدیت گوشی اندرویدی گوگل پیکسل

شما همچنان قابلیت دریافت بروزرسانی‌های امنیتی را دارید!

دانستن تفاوت بین بروزرسانی سیستم‌ عامل و بروزرسانی‌ امنیتی گوشی اندرویدی بسیار مهم است. گوشی شما ابتدا بروزرسانی‌های اصلی سیستم ‌عامل اندروید را دریافت نمی‌کند، سپس یک سال طول می‌کشد تا دیگر آپدیت‌های امنیتی را دریافت نکند.

هر سال، اکثر گوشی‌ها یک بروزرسانی بزرگ برای سیستم ‌عامل اندروید خود دریافت می‌کنند. نمونه بارز آن ‌بروزرسانی Android14 است که ویژگی‌ها و تغییرات جدید را در گوشی‌های Pixel شرکت Google یا One UI 6.0 (ساخته ‌شده بر روی Android 14) شرکت Samsung، اعمال کرد.

 Pixel 5 همچنان بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند اما قابلیت دریافت Android15 را ندارد. دستگاه‌های سامسونگ که در سال 2020 منتشر شدند، مانند Galaxy S20، دیگر ‌بروزرسانی‌های سیستم‌ عامل را دریافت نخواهند کرد، اما همچنان قابلیت دریافت بروزرسانی امنیتی را دارند.

اساساً، هر آپدیت نسخه اندروید هر چقدر هم که ویژگی‌های جذاب جدید اضافه کند، توسط یک آپدیت جدید جایگزین می‌شود. خوشبختانه، در طول سال، بروزرسانی‌های امنیتی را به صورت: ماهانه، دو ماهه یا سه ماهه  برای بهبود دستگاه اندروید خود و حفظ امنیت آن دریافت خواهید کرد و قابلیت دریافت آپدیت‌های امنیتی مسلماً مهم‌تر از قابلیت دریافت آپدیت نسخه اندروید است.

با این حال، هنگامی که یک تلفن به طور رسمی به پایان عمر خود (EOL یا End Of Life) برسد، همه بروزرسانی‌ها متوقف می‌شوند. گوشی ویژگی‌های جدید را دریافت نخواهد کرد و همچنین ممکن است دیر به دیر آپدیت‌های امنیتی را دریافت بکند، در این حالت، تلفن شما تا حدودی به کار خود ادامه می دهد اما دیگر ایمن نخواهد بود.

خطرات استفاده از گوشی اندرویدی که قابلیت دریافت آپدیت را ندارد

مشکلات امنیتی و به خطر افتادن عملکرد گوشی شما، مهمترین عواملی هستند که وقتی تلفن شما دیگر قابلیت دریافت آپدیت را نداشت، باید در نظر بگیرید. وقتی نسخه قدیمی اندروید را روی یک گوشی قدیمی اجرا می‌کنید، اتفاقات زیادی ممکن است رخ بدهد.

به عنوان مثال، ممکن است برنامه‌های جدید یا بروزرسانی‌های برنامه‌های موبایل‌تان، دیگر از نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید پشتیبانی نکنند و در نتیجه ممکن است برنامه‌ها به طور کامل کار نکنند. از دیگر خطرات می‌توان به کاهش عملکرد و عمر باتری که می‌تواند در طول زمان کاهش یابد اشاره کرد. مهم‌تر از آن، بروزرسانی‌های امنیتی، حفره‌های امنیتی بزرگ و مشکلات API را در دستگاه شما رفع می‌کنند.

 اکسپلویت‌ها، بدافزارها و ویروس‌ها دائماً تغییر می‌کنند، اکسپلویت‌های جدید ظاهر می‌شوند و تلفن‌های قدیمی می‌توانند به سرعت در معرض خطر قرار گیرند. داشتن یک گوشی بروز یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بدافزار در اندروید است.

بنابراین، اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که برای دریافت بروزرسانی‌ها خیلی قدیمی است یا دیگر توسط سازنده پشتیبانی نمی‌شود، خودتان را در معرض همه‌ی خطراتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، قرار می‌دهید‌ها ه. هرچه بیشتر از آن تلفن قدیمی استفاده کنید، بیشتر در معرض خطر قرار خواهید گرفت. البته تمام این حرف‌ها به این منظور نیست که اگر گوشی شما قابلیت دریافت آپدیت را ندارد، قرار است فورا ویروسی شود اما باید حواس‌تان باشد که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است!

آپدیت گوشی اندرویدی سامسونگ

گوشی اندرویدی خود را عوض کنید!

اگر تلفن شما دیگر از آپدیت‌ها پشتیبانی نمی‌کند، چه کاری می‌توانید یا باید انجام دهید؟ احتمالاً به برنامه آنتی‌ویروس نیاز پیدا نکنید، اما در هنگام استفاده از تلفن‌تان باید احتیاط کنید. در حین جستجو در اینترنت مراقب مواردی که کلیک می‌کنید، باشید و فقط برنامه ها را از فروشگاه Google Play دانلود کنید.

اگر گوشی قدیمی مانند Pixel 5، OnePlus 8 Pro یا حتی Galaxy S20 دارید، احتمالاً زمان آن رسیده است که آن را عوض کنید. تلفن شما دیگر بروزرسانی‌های اصلی سیستم‌عامل و آپدیت‌های امنیتی را دریافت نمی‌کند و این موارد ممکن است به ضرر شما تمام شود. به علاوه، احتمالاً عملکرد کندتری نسبت به زمانی که گوشی شما نو بود تجربه می‌کنید، فضای ذخیره‌سازی آن به مرور کم شده است و شما برای این گوشی برای شارژ سریع تر به دنبال خرید شارژر و یا سیم شارژ جدید نباشید بلکه ممکن است، باتری آن مانند روز‌های اول، شارژ نکند.

در حال حاضر تعداد زیادی گوشی اندرویدی عالی وجود دارند که ارزش خرید دارند و یک مدل جدید همیشه در دسترس است. بنابراین، آن گوشی قدیمی را با چیزی سرگرم‌کننده، تازه و بروز جایگزین بکنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد