آیا صفحه کلید می‌تواند شما را به تایپیست سریعتری تبدیل کند؟

آیا صفحه کلید می‌تواند شما را به تایپیست سریعتری تبدیل کند؟

اگر کار شما بگونه‌ای است که عمدتاً با فایل‌های متنی سر وکار دارید، در آنصورت، بهبود سرعت تایپ یکی از بهترین راهها برای صرفه جویی در وقت در دفاتر کاری شماست. حال آیا شما به فکر خرید لوازم جانبی کامپیوتر جدید هستید؟ در این موارد، یادگیری روش صحیح تایپ بسیار ضروری است، اما آیا ارتقا به صفحه کلیدی بهتر می‌تواند مزیتی برای افزایش سرعت تایپ شما در بر داشته باشد؟

 

یک صفحه کلید خوب شما را به یک تایپیست سریع تبدیل نمی‌کند

یک ماهیتابه باکیفیت و خوب شما را به یک سرآشپز بهتر تبدیل نمی‌کند، یک صفحه کلید خوب نیز شما را به یک تایپیست سریع‌تری تبدیل نمی‌نماید. اگر می‌خواهید سریع تایپ کنید، ابتدا باید نحوه لمس دکمه‌های صفحه کلید را یاد بگیرید. در کلیه صفحه ‌کلیدهای استاندارد QWERTY، برآمدگی‌های کوچکی روی کلیدهای F و J دارید. این دو نقطه، مکان‌هایی هستند که انگشتان اشاره شما باید روی آنها مستقر شوند. به انگشتان دیگر خود اجازه دهید تا روی کلیدهای مجاور F و J قرار گرفته و آماده حرکت آزادانه و فشار دادن مستقل کلیدها باشند.

شاید همیشه تعجب می‌کرده‌اید که برخی افراد چگونه می‌توانند بدون نگاه کردن به صفحه ‌کلیدشان تایپ کنند. واقعیت این است که آنها به لطف برجستگی‌های روی کلیدهای F و J قادر به جهت‌گیری مناسب و یافتن محل دقیق سایر کلیدها هستند. در بحث تایپ کردن، قانون سفت و سختی وجود ندارد که به شما تاکید نماید کدام انگشت باید کدام کلید را فشار دهد. نکته مهم این است که فقط روی حفظ کردن محل قرارگیری حروف نسبت به کلیدهای F و J تمرکز کنید.

پس از اینکه به موقعیت قرار گرفتن هر یک از کلیدها عادت کردید، تایپ را در برخی از وب‌سایت ها تمرین کنید. در برخی از وب‌سایت ها، کاربران مختلف دور هم گرد آمده و با یکدیگر مسابقه تایپ کردن می‌دهند. البته شما می‌توانید به تنهایی و بدون نیاز به مسابقه با دیگران نیز سرعت تایپ خود را تست نمائید. TypeRacer (سایت خارجی) و Typeo.top (سایت ایرانی) از جمله سایت‌های خوب برای تست سرعت تایپ کاربران هستند.

 

چه مشخصاتی در صفحه کلید بر سرعت تایپ تأثیر می‌گذارند؟

بیایید به تشبیه ماهیتابه خود برگردیم. یک ماهیتابه خوب، سرآشپزهای بهتری را ایجاد نمی‌کند، اما به سرآشپزهای بزرگ کمک می‌کند تا استیک را به طور یکنواخت تر بپزند. بنابراین، هنگامی که نحوه تایپ سریع را یاد گرفتید، یک صفحه کلید با کیفیت می‌تواند به شما کمک کند کمی سریعتر تایپ کنید، زیرا مهارت‌های شما را محدود نمی‌کند.

مشخصات مختلف صفحه کلید روی سرعت تایپ تاثیر می‌گذارند. آرگونومی یکی از این ویژگی هاست. مچ دست شما باید در وضعیت خنثی (بدون شیب یا خمیدگی) باشد تا از درد مزمن جلوگیری کرده و استقامت دستان شما را بهبود بخشد. اگر صفحه کلیدتان را روی پاهای خود قرار می‌دهید، مچ دست شما باید با زاویه کمی خم شود.

همچنین، مطمئن شوید که صفحه کلید شما دارای طرح بندی مناسبی است و تمام کلیدهایی که به طور منظم استفاده می‌کنید را داراست. بعنوان مثال، اگر همواره مجبور به تایپ اعداد و ارقام هستید، پس در صفحه کلید شما باید کلیدهای مربوط به اعداد بطور مناسبی طراحی شده باشند تا امکان افزایش سرعت شما در تایپ اعداد را فراهم آورند.

کیبوردهای مکانیکال مزایای متعددی نسبت به مدل‌های ممبرین دارند که بر سرعت تایپ تأثیرگذار می‌باشند. دو مورد از مهمترین ویژگی‌ها مربوط به نیروی محرکه و نقطه تحریک می‌باشند. منظور از نیروی محرکه این است که برای فشار دادن یک کلید، به چه مقدار نیرو نیاز خواهد بود و نقطه تحریک نیز اشاره به این دارد که پس از فشار دادن کلید، در کدام نقطه یا فاصله، عملگر مربوطه ثبت می‌شود.

در کیبوردهای مکانیکال، نقطه تحریک بالاتر و نیروی محرکه کمتر، منجر به تلاش کمتری برای فشار دادن یک کلید می‌شوند. بعضی از این کیبوردها در سوئیچ‌های خود یک برآمدگی لمسی هم دارند که به شما کمک می‌کنند تا نقطه تحریک یک کلید و بعبارتی، زمان ثبت یک کلید را کاملاً احساس نمائید. البته این قابلیت چندان مورد نیاز نیست و فقدان ان لطمه‌ای به سرعت کار نمی‌زند. زیرا، وقتی که به صفحه کلید با سوئیچ های "سریع" (بدون برآمدگی لمسی) عادت کردید، حافظه عضلانی انگشتان شما توسعه یافته و به شما امکان خواهد داد که بطور خودکار، حداقل فشار لازم را بر کلیدها وارد نمائید و با سرعت زیادی تایپ کنید.

موضوع دیگر اینکه در صفحه کلیدهای مکانیکی قدیمی بعضاً با یکبار فشار دادن دکمه، چندین ثبت اتفاق می‌افتد و در نتیجه یک حرف یا کاراکتر، دو یا چند بار تایپ می‌شود. این مشکل را اصطلاحاً keyboard Chatter می‌نامند. Chatter در زبان فارسی به معنی کسی است که تند تند صحبت می‌نماید و در مورد کیبورد هم اشاره به همین ثبت بسیار سریع و تایپ تکراری حروف و کاراکترها دارد. علت این مشکل ناشی از کیفیت پائین سوئیچ هاست و بر می‌گردد به اینکه کُنتاکت‌های داخل سوئیچ‌ها به مرور زمان کثیف یا خورده می‌شوند. خوشبختانه، اغلب می‌توانید این مشکل را خودتان با ریختن ایزوپروپیل الکل در سوئیچ و فشار دادن مکرر آن برطرف کنید. حتی اگر سوئیچ بیش از حد از بین رفته و دچار خوردگی شده باشد هم، براحتی می‌توانید کل سوئیچ را تعویض نمائید.

جمع‌بندی

به عنوان آخرین نکته و جمع بندی مطالب، باید بیاد داشته باشید که به عنوان یک تایپیست یا کسی که سرو کار زیادی با تایپ دارید، به هر حال شما باید یک صفحه کلید خوب داشته باشید. یک صفحه کلید مکانیکی خوب با سوئیچ‌های روان، عمل تایپ کردن را بطور واضحی رضایت بخش خواهد کرد. این لذت را از خود دریغ نکنید و فراموش نکنید که مزیت این صفحه کلیدها نه فقط در سهولت تایپ، بلکه در دوام آنها نیز هست بطوریکه حداقل تا 10 سال بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد