انواع درایوهای هدفون و تفاوت بین آن ها

انواع درایوهای هدفون و تفاوت بین آن ها
در انتخاب هدفون به گزینه درایوهای آن توجه می کنید؟ اصلا میدانید اهمیت درایوهای هدفون در چیست؟

انتخاب یک هدفون خوب از بین دریایی از گزینه ها می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. موارد زیادی برای بررسی وجود دارد، از تناسب و طراحی تا اندازه و سبک اما آنچه در نهایت بیشتر اهمیت دارد، کیفیت واقعی صدا و ارزش آن نسبت به قیمت است.

image
برند تست
مدل تست ۲
200000 تومان
خرید این محصول

اما چگونه بدون اینکه از هدفون استفاده کنید، متوجه شوید که صدای کدام مدل بهتر است؟

در اینجا نقش درایورهای هدفون اهمیت پیدا می کند. این اجزا قطعات مسئول تولید صدایی هستند که صدا را با کمک آنها می‌شنوید. در حالی که قضاوت کامل در مورد کیفیت صدای هدفون بدون گوش دادن به آن غیرممکن است، اما دانستن نوع درایور مورد استفاده می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

درایور هدفون چیست؟

قبل از اینکه به انواع درایورهای هدفون بپردازیم، اجازه دهید ابتدا بررسی کنیم که آنها چگونه کار می کنند. درایور هدفون جزء الکتریکی فیزیکی است که صدایی را که می‌شنوید، ایجاد می‌کند. این مانند یک بلندگوی کوچک است که در هر دو پوشش هدفون شما وجود دارد.

فرض کنید هدفون خود را وصل کنید و یک آهنگ را در Spotify پخش کنید. ابتدا، دستگاه شما آهنگ دیجیتال را به سیگنال‌های الکتریکی آنالوگ تبدیل می کند. سپس، هدفون شما این سیگنال‌های الکتریکی را با لرزاندن یک لایه نازک داخل درایور به نام دیافراگم، به امواج صوتی قابل شنود تبدیل می‌کند.

در مورد هدفون‌های بی سیم، خروجی صدا سیگنال‌های الکتریکی را به امواج رادیویی تبدیل می‌کند. سپس هدفون شما این امواج رادیویی را دریافت کرده و آنها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. همانطور که در بالا ذکر شد، درایورهای هدفون کار خود را از آنجا ادامه می‌دهند.

انواع درایورهای هدفون و نحوه کار آنها

در مجموع شش نوع درایور هدفون وجود دارد.‌‌ هر کدام از آنها از مکانیزم‌های مختلفی برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به امواج صوتی استفاده می‌کنند. کیفیت صدای تولید شده و هزینه آن به مواد و مکانیزمی که این درایورها استفاده می‌کنند، بستگی دارد.

  1. درایور دینامیکی یا سیم پیچ متحرک

درایورهای دینامیکی از سه جزء اصلی تشکیل شده‌اند: یک آهنربا، یک سیم پیچ صوتی، و یک دیافراگم. سیم پیچ صوتی یک سیم پیچ مسی است که سیگنال‌های الکتریکی را هدایت می‌کند. سیم پیچ با بار الکتریکی با میدان مغناطیسی آهنربا واکنش نشان می‌دهد تا یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد کند.

بسته به صدای پخش شده، سیم پیچ صوتی و به همراه آن دیافراگم، به لرزه در می‌آیند. این حرکت سریع باعث جابجایی هوا می‌شود که امواج صوتی تولید می‌کند. هر چه هوا جابجا شده بیشتر باشد، صدای تولید شده بلندتر می‌شود.

درایورهای دینامیکی رایج‌ترین نوع درایورهای هدفون هستند و در گوشی‌های داخل گوش (IEM)، هندزفری‌ها و هدفون‌ها یافت می‌شوند. آنها برای کار به انرژی کمتری نیاز دارند که باعث مقرون به صرفه بودن آنها می شود. درایورهای دینامیکی در تولید باس سنگین با صدای تاریک یا گرم بهترین عملکرد را دارند.

اگر به EDM یا هیپ هاپ علاقه دارید، هدفون‌هایی با درایورهای دینامیکی به خوبی به شما کمک خواهند کرد. اما نکته منفی این است که آنها در حجم های بالاتر تمایل به صدای مخدوش دارند و فرکانس‌های بالاتر را به خوبی نشان نمی‌دهند. با این گفته، یک درایور دینامیکی با کیفیت بالا و مهندسی خوب همچنان می‌تواند بدون توجه به آنچه پخش می‌کنید، صدای تاثیرگذاری داشته باشد. همچنین اگر قصد خرید شارژر هدفون بلوتوثی دارید، می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

  1. آرماتور متعادل

درایورهای آرماتور متعادل از یک "بازو" فلزی که داخل یک سیم پیچ معلق نگه می‌دارد، استفاده می‌کنند. این دوئت بین دو آهنربا کاملاً متعادل است و دیافراگم به بازو متصل است. هنگامی که سیگنال‌های الکتریکی از سیم پیچ عبور می‌کنند، بازو به عنوان یک آهنربای الکتریکی عمل می‌کند و در برابر دو آهنربا دفع و جذب می‌شود.

به دلیل مکانیسم پیچیده آنها، قیمتشان نسبت به درایورهای داینامیک بیشتر است. اما اگر فردی هستید که با دقت به موسیقی گوش می‌دهید و به وضوح و جزئیات زیادی نیاز دارید، آنها را دوست خواهید داشت.

  1. درایور پلانار مغناطیسی

درایورهای پلانار مغناطیسی از مکانیزمی مشابه درایورهای داینامیک استفاده می‌کنند، اما به جای مغناطیسی کردن سیم پیچ صوتی، یک دیافراگم به شکل دیسک که به سیم پیچ متصل است، مغناطیسی می‌شود. دیافراگم به شکل دیسک بین آهنرباها قرار می‌گیرد و هنگامی که سیگنال‌های الکتریکی از آن عبور می‌کنند، دیافراگم شروع به حرکت در داخل میدان‌های مغناطیسی می‌کند.

این جذب و دفع دیافراگم باعث جابجایی هوا و تولید امواج صوتی می‌شود. این درایورها به آهنرباهای بیشتر یا قوی‌تر نیاز دارند تا دیافراگم را به طور یکنواخت مغناطیسی کنند که باعث می‌شود هدفون‌های پلانار مغناطیسی حجیم، گران قیمت و برای استفاده خانگی مناسب‌تر باشند.

درایورهای پلانار از آهنرباهای بزرگ استفاده می‌کنند و هوای بیشتری را جابجا می‌کنند، در مقایسه با درایورهای داینامیک، باس عمیق‌تر و دقیق‌تری تولید می‌کنند. به دلیل دیافراگم صاف، عملکرد بهتری در فرکانس‌های بالا دارند و آنها را به انتخابی بهتر از درایورهای داینامیک تبدیل می‌کنند، اگر مایل به پرداخت هزینه کمی بیشتر هستید.

  1. درایور الکترواستاتیک

درایورهای الکترواستاتیک از مکانیزمی متفاوت با آنهایی که تاکنون دیده‌ایم، استفاده می‌کنند. یک درایور الکترواستاتیک دارای دو صفحه فلزی با شکاف‌های کوچک برای هوا و یک دیافراگم است که بین این صفحات فلزی قرار می‌گیرد.

هنگامی که سیگنال‌های الکتریکی از طریق صفحات فلزی عبور می‌کنند، بار آنها بین مثبت و منفی به طور متناوب تغییر می‌کند. با توجه به این، دیافراگم بین صفحات فلزی به جلو و عقب حرکت می‌کند. این باعث جابجایی هوا می‌شود که صدا را تولید می‌کند.

درایورهای الکترواستاتیک صداهای طبیعی و واقعی‌تر از هر درایور دیگری تولید می‌کنند و آنها را به یکی از گزینه‌های محبوب دوستداران صداهای خالص تبدیل می‌کنند. با این حال، این درایورها به تقویت کننده‌های قوی نیاز دارند که آنها را بسیار گران قیمت می‌کند.

  1. تحریک مغناطیسی یا هدایت استخوانی

تمام درایورهایی که تا به حال دیده‌ایم با لرزاندن یک دیافراگم، امواج صوتی را تولید می‌کنند که از پرده گوش شما عبور می‌کنند اما درایورهای هدایت استخوانی استخوان‌های گیجگاهی – استخوان‌های بالای گوش شما - را می‌لرزانند تا ارتعاش را به گوش داخلی شما ارسال کنند و به طور کامل پرده گوش را از معادله حذف کنند.

درایورهای هدایت استخوانی از خاصیت پیزوالکتریک استخوان‌ها استفاده می‌کنند که امکان عبور ارتعاشات را از آنها فراهم می‌کند. یکی از مزایای اصلی این درایورها این است که افرادی که مشکلات شنوایی در گوش میانی دارند می‌توانند از آنها استفاده کنند - به همین دلیل است که در سمعک‌ها نیز استفاده می‌شوند.

از آنجایی که هدفون‌های هدایت استخوانی گوش شما را مسدود نمی‌کنند، همچنان می‌توانید صدای محیط اطراف خود را بشنوید. این امر باعث می‌شود آنها در شرایطی که ممکن است، بخواهید از محیط اطراف خود آگاه باشید، استفاده از آنها راحت باشد. به عنوان مثال، زمانی که در ترافیک هستید، نیازی به مکث کردن یا برداشتن هدفون خود ندارید، زیرا همچنان می‌توانید همه چیز را در اطراف خود بشنوید.

اینها همچنین در ارتباطات نظامی برای دریافت دستورات بدون از دست دادن آگاهی موقعیتی استفاده می‌شوند. با این حال، آنها از نظر کیفیت صدا، رقیبی برای درایورهای متعارف نیستند.

  1. درایورهای ترکیبی

از آنجایی که برخی از درایورها فرکانس‌های خاصی را به خوبی مدیریت نمی‌کنند، استفاده از تنها یک نوع درایور ممکن است کافی نباشد. در اینجاست که درایورهای ترکیبی وارد می‌شوند. هدفون‌هایی که دارای دو یا چند نوع درایور هستند، دارای سیستم درایور ترکیبی هستند. آنها به دلیل رفع نواقص یک نوع درایور با دیگری، بهتر می‌توانند صدای شفاف تولید کنند.

کدام درایورهای هدفون را باید انتخاب کنید؟

در انتخاب یک جفت هدفون، کیفیت صدا باید عامل تعیین کننده ایده آل باشد. با این حال، موارد دیگری مانند هزینه و در دسترس بودن نیز باید در نظر گرفته شود. درایورهای داینامیک یک گزینه مقرون به صرفه هستند، اگر به هدفونی با صدای مناسب نیاز دارید.

و اگر یک شنونده حرفه‌ای هستید و به صداهای واقعی و بودجه اهمیت نمی‌دهید، پس هدفون‌های الکترواستاتیک بهترین گزینه هستند. اما اگر می‌خواهید بدون صرف هزینه زیاد از صدای بهتر لذت ببرید، هدفون‌های مغناطیسی تخت، باالانس آرماتور و ترکیبی بهترین انتخاب شما هستند.

از سوی دیگر ظاهر هدفون امری بسیار مهم در تهیه هدفون است، پس اگر قصد خرید به صورت آنلاین را دارید حتما عکس هدفون دخترانه، پسرانه یا هر مدل دیگری که مدنظر دارید را در سایت ما مشاهده کنید.

در پایان

در پایان باید بگوییم اگر به دنبال استعلام قیمت لوازم جانبی موبایل عمده و تک هستید، بهتر است به سراغ فروشگاهی معتبر بروید تا محصولی باکیفیت و اصل تهیه کنید. برای رسیدن به این مهم می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد