کابل شارژ

آیا کابل شارژ در سرعت شارژ موبایل تاثیرگذار است؟

خرید کابل شارژمویابل استاندارد

تاثیر کابل شارژ در سرعت شارژ موبایل

اگر شما فروشنده لوازم جانبی موبایل باشید حتما مشتریان از شما پرسند که آیا انتخاب کابل شارژ با کیفیت در سرعت شارژ موبایل تاثیر دارد یا خیر؟ قطعا جواب همه فعالان حوزه موبایل و جانبی موبایل به این سوال مثبت است ولی در این مقاله قصد داریم به صورت موشکافانه چرایی این سوال را بررسی کنیم.

در انتهای این مقاله شما می دانید که تطبیق بین کابل شارژ و شارژ موبایل به چه صورت انجام می گیرد و با در نظر گرفتن چه پارامترهایی در کابل شارژ می توانید سرعت شارژ موبایل خود را افزایش دهید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در شارژ سریع کدام مهمتر است؟ شارژر یا کابل شارژ؟

اساسا طراحی این سوال به صورت پایه ای اشتباه است چرا که برای شما شارژ شدن سریع اهمیت دارد. کابل شارژ و شارژر جزئی از زنجیره مدار شارژ هستند و عملکرد نامطلوب هریک می تواند درسرعت شارژ تاثیر منفی گذارد. پس شما برای شارژ سریع نیاز به مطابقت داشتن کابل شارژ و شارژ موبایل دارید.

چه تفاوتی بین کابل شارژها وجود دارد؟

ظاهر تمام کابل شارژ ها یکسان هستند، ولی آن چیزی که تفاوت بین کابل شارژها را به وجود می آورد جنس و ضخامت سیم داخل کابل شارژ است.

رشته سیم کابل شارژ

در تمام کابل شارژها 4 رشته سیم به رنگ سبز ، سفید، قرمز و مشکی وجود دارد. سیم سبز و سفید برای انتقال دیتا و سیم قرمز برای انتقال جریان و ولتاژ 5 ولت در نظر گرفته شده است. حال نوبت به یک معادله ساده می رسد. هر چه ضخامت سیم انتقال جریان بیشتر باشد، جریان بیشتری می تواند از سیم عبور کند و در نتیجه سرعت شارژ ( در صورت مطابقت داشتن با جریان بالا) بیشتر می شود. رابطه بین ضخامت سیم و میزان جریان عبوری از سیم پایه و سپس فیزیک الکتریک است. اکنون تمام وسیله ها با کابل شارژ سریع منطبق هستند. پس برای نداشتن خطر احتمالی به هیچ عنوان از کابل شارژر های بدون استاندارد و بی کیفیت استفاده نکنید.( شارژر تایپ سی )

مقاله پیشنهادی:
راهنمای خرید کابل تایپ سی

تاثیر طول کابل شارژ بر سرعت شارژر

در حالت معمولی وقتی جریان الکتریکی از یک سر سیم به طرف دیگر سیم منتقل می شود با مقاومت سیم روبرو می گردد و همین امر باعث می شود که ولتاژ جریان سیم در مبدا، بیشتر از ولتاژ آن در مقصد باشد. هر چقدر متراژ سیم شما بیشتر باشد این افت ولتاژ بیشتر می شود. ولی با این استدلال نمی توان گفت تمامی کابل شارژ با طول زیاد سرعت شارژ را کاهش می دهند، دلیل این جمله این است که پارامترهای دیگری مانند درجه حرارت، ضخامت سیم و همچنین جنس هادی سیم هم در سرعت شارژ اهمیت دارد. به طور قاطع ضخامت سیم نسبت معکوس با مقاومت سیم دارد. هر چه درجه حرارت بالا باشد سیم مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. کمترین مقاومت در هادی ها به ترتیب نقره، مس، طلا و آلومینیوم است. اکثر کابل ها از جنس مس هستند ولی برخی از کابل ها به دلیل تولید ارزان از آلیاژ مس، آلومینیوم استفاده می کنند.

براساس قانون فیزیک الکتریک افزایش طول سیم تاثیر مستقیمی بر روی سرعت شارژ دارد ولی سوال اصلی اینجاست که “آیا این افت ولتاژ قابل تامل است؟”

همانطور که گفته شد افت جریان در همه کابل ها به وجود می آید. حال اگر طول سیم افزایش پیدا کند براساس قانون فیزیک شما می توانید با افزایش قطر سیم در متراژهای طولانی تا حدودی جلوی افت جریان را بگیرید.

البته برخی از محصولات بازار با افزایش طول سیم، قطر سیم را اضافه نمی کنند که این امر می تواند در سرعت شارژر تاثیر مستقیم داشته باشد.

بر اساس استاندارد ،گوشی شما می تواند تا 5/0 ولت خطا در ولتاژ را پوشش دهد. یعنی اگر موبایل شما با جریان 3 آمپر و 5 ولتی منطبق است می تواند با توان 13.5 وات هم شارژ شود.

بنابراین اگر شما از کابل شارژهای استاندارد و اورجینال استفاده می کنید نگران طول کابل خود نباشید. داتیس مارت با تجربه چندین ساله درزمینه واردات و بخش لوازم جانبی موبایل فروش عمده انواع کابل شارژ استاندارد را در دستور کار خود قرار داده است.

در صورت استفاده از کابل غیر استاندارد شارژر (آداپتور موبایل) صدمه می بیند؟

سوال بالا بسیار مهم است، به این دلیل که خرابی کابل شارژها بسیار بیشتر از آداپتورها هستند. اکثرا دیده میشود که عمر مفید کابل شارژ حداقل نصف یک شارژر (آدابتور) موبایل است. بنابراین بسیاری از افراد برای شارژر اورجینال خود نیاز به یک کابل شارژ دارند و یکی از دغدغه های اصلی این است که در صورت استفاده از کابل شارژر غیر استاندارد امکان خرابی شارژر هم وجود دارد یا خیر؟

کابل شارژر و شارژر دیواری هر دو عضو یک خانواده هستند و امکان جدا کردن یا تفکیک این دو میسر نیست. در صورتی که کابل شما نامناسب باشد امکان جریان کشی بالا از آداپتور وجود دارد و یا حالتی که آداپتور موبایل نزدیک به اتصال کوتاه باشد در این حالت به صورت صد در صد شارژر دیواری شما توسط کابل شارژر آسیب می بیند.

مقاله پیشنهادی:
تاثیر کابل شارژر بر سرعت شارژ موبایل

 

توان کابل شارژ از کجا مشخص می شود؟

همانطور که قبلا گفته شده کابل شارژر و آداپتور موبایل یک زنجیره ی به هم پیوسته هستند و به هیچ عنوان نمی توان بدون در نظر گرفتن تطابق بین این دو به شارژر سریع دست پیدا کرد. در بسیاری از موارد آدابتور شما سالم است ولی کابل شارژر شما معیوب است و شما باید بر اساس آدابتور موبایل خود یک کابل شارژر از بازار تهیه کنید. تنوع زیاد کابل شارژرهای بازار برای خرید بسیار گیج کننده است. برای همین اولین پارامتری که باید در نظر بگیرید تحمل جریان عبوری یا توان کابل شارژ است. بیاییم با یک مثال توان کابل شارژر را مشخص کنیم.

توان کابل شارژ با توان آدابتور باید برابر باشد، ولی در کابل شارژرها عموما ماکزیمم جریان عبوری قید می شود نه توان. پس شما باید جریان خروجی آداپتور خود را بدانید و بر اساس ماکزیمم جریان خروجی آداپتور باید کابل شارژی تهیه کنید که تحمل این جریان را داشته باشد. برروی مشخصات فنی شارژرها توان، ولتاژ و ماکزیمم جریان خروجی قید شده است و شما باید بر اساس جریان خروجی، کابل شارژ مناسب گوشی خود را تهیه کنید.

نتیجه گیری

کابل شارژر یکی از مهمترین های لوازم جانبی موبایل برای به حداکثر رسیدن سرعت شارژ می باشد. به غیر از شارژ سریع، کابل شارژ غیر استاندارد می تواند به آداپتور، باتری و سوکت شارژ شما هم آسیب جدی وارد کند. عموما کابل شارژها در موبایل مانند رگهای خون در بدن عمل می کنند و وظیفه بسیار حیاتی بر عهده دارند. حال که به اهمیت کابل شارژها پی بردید می توانید برای خرید کابل شارژ عمده و یا خرید کابل شارژ جهت استفاده شخصی از سایت داتیس مارت اقدام کنید .

درصورت داشتن تجربه خرید کابل شارژ عمده و یا داشتن تجربه استفاده شخصی از کابل شارژ حتما آن را با ما در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *